Kommer straks: Denne får rekord-rekkevidde

Peugeot E-3008 flytter grensene i klassen.

BUET PANORAMA: Peugeot E-3008 får blant annet en stor buet skjerm foran rattet.
BUET PANORAMA: Peugeot E-3008 får blant annet en stor buet skjerm foran rattet.

Peugeot har havnet litt i skyggen av konkurrentene i det norske markedet de siste årene. Hovedårsaken er at det stort sett kun omsettes elektriske biler i Norge, og utvalget elektriske fra Peugeot har vært litt begrenset.

De har imidlertid hatt grei suksess med elektriske utgaver av E-208 og E-2008, som er registrert i henholdsvis rundt 5.700 og 7.300 eksemplarer per 12. august 2023.

Men nå lover franskmennene nye takter. De neste årene skal Peugeot nemlig lansere en rekke nye elbiler som de forventer skal treffe markedet godt, og aller først ut et E-3008.

– Dette er den viktigste lanseringen vår i Norge på mange år. Med ny plattform er Peugeot godt i gang med neste generasjon elektriske biler, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

e-2008 bidrar til 300(!) prosent salgsvekst!

Viktig segment

Plattformen det er snakk om, har fått navnet STLA Medium, og E-3008 blir første bil som bygges på denne. Bilen omtales som en SUV-coupé, og får en lengde på 4,54 meter.

Dermed plasserer den seg størrelsesmessig i klasse med Volkswagen ID.4/Nissan Ariya. Bakkeklaringen er derimot høyere, 19,8 centimeter for å være nøyaktig.

Dagens 3008 med forbrenningsmotor er til sammenligning 9,5 centimeter kortere enn den nye E-3008.

(Fortsetter etter bildekarusellen)

PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.
PEUGEOT E-3008: Denne kan bli viktig for Norge.

Bagasjerommet er på solide 520 liter på utgavene med drift på to hjul, og 470 liter på utgavene med firehjulsdrift. Maks tilhengervekt ligger mellom 1.200 og 1.350 kilo, avhengig av utgave.

På innsiden trekker Peugeot fram en stor «svevende» panaoramaskjerm kalt Panoramic i-Cockpit, som er standard på GT-utgaven av bilen. Belysning og materialvalg i kupéen skal videre gi en eksklusiv følelse, lover bilprodusenten.

Se bilder av førermiljøet i bildekarusellen over.

Peugeot 508 Sport Engineered: – Deres tøffeste så langt

For- eller firehjulsdrift

Innstegsmodellen får én motor på 210 hestekrefter og drift på forhjul. Batterikapasiteten er på 73 kWt netto, som skal være nok til en rekkevidde på 525 kilometer (WLTP).

Senere kommer også utgaver med drift på alle fire hjul, med én motor bak på 110 hestkrefter i tillegg til motoren foran. Samlet ytelse blir dermed 320 hestekrefter. Også her er rekkevidden oppgitt til 525 kilometer.

NY PLATTFORM: Peugeot E-3008 er første bil som bygges på den nye STLA Medium-plattformen. Foto: Tibo//The Good Click
NY PLATTFORM: Peugeot E-3008 er første bil som bygges på den nye STLA Medium-plattformen. Foto: Tibo//The Good Click

Det kommer også en Long Range-utgave med 230 hestekrefter, med et større batteri på 98 kWt. Denne utgaven får en rekkevidde på hele 700 kilometer. Dermed plasserer den seg blant bilene i klassen med klart best rekkevidde.

Maks ladeeffekt er oppgitt til 160 kW, som er mer midt på treet i 2023-sammenheng.

Eierne skryter – denne får du billig nå

Kommer i vinter

Leveransen av de første eksemplarene av Peugeot E-3008 er ventet til Norge på ettervinteren. Prisene er imidlertid ikke klare ennå.

Vi kommer med mer informasjon om E-3008 og andre bilnyheter fra Peugeot så snart vi vet mer.

Test Peugeot E-208: En av klassens morsomste – nå går den lenger

Få også med deg denne: