Kommer snart: Starten på tidenes elbil-offensiv

Dette kan bli en drømmebil for mange familier.

SNART KLAR: Audi Q6 e-tron testes grundig på skikkelig vinterføre, i forkant av lanseringen som er ventet å skje mot slutten av året. Dette er en bil mange norske kjøpere er spente på.
SNART KLAR: Audi Q6 e-tron testes grundig på skikkelig vinterføre, i forkant av lanseringen som er ventet å skje mot slutten av året. Dette er en bil mange norske kjøpere er spente på.

Audi er godt i gang med elbil-satsningen sin. De har allerede lansert en rekke helelektriske modeller – noe som blant annet har ført til at 97 prosent av salget deres i Norge er elektrisk.

Ingen andre bilmerker ligger bedre an i løypa med tanke på 2025-målet – om at alle nybiler som selges skal ha nullutslipp.

For ikke lenge siden slapp de den fornyede utgaven av storselgeren e-tron. Den fikk også nytt navn: Q8 e-tron.

Nå er det ganske snart duket for lillebroren – Q6 e-tron.

Historisk satsning

– Q6 e-tron er den første bilen bygget på den nye PPE, Premium Platform Electric, elbil-plattformen. Den spiller en viktig rolle i den mest kraftfulle modelloffensiven i Audis historie, der alle nye biler fra Audi skal være elektriske i løpet av 2026. I Norge ligger vi allerede godt foran det målet, sier direktør for Audi i Norge, Elin Sinervo.

I rekken av nyheter vil det dukke opp 20 nye modeller innen 2025. Mer enn ti av disse skal være elektriske.

Denne skal sette helt ny standard for lading

POTENSIELL STORSELGER: Audi Q6 e-tron er nok en bil mange er spente på.
POTENSIELL STORSELGER: Audi Q6 e-tron er nok en bil mange er spente på.

Testing

Akkurat nå gjennomgår prototypen testing i kulda – blant annet er kamuflerte testbiler observert i Norge. Som Broom omtalte tidligere denne uken.

En viktig nyhet er at Q6 får et 800 volt-system – som skal sørge for langt raskere lading enn dagens modeller – med 400 volt.

Q6 vil, som Q8, bli tilgjengelig både som SUV og Sportback-modeller. Sistnevnte med en mer coupeaktig taklinje.

Fly eller limousin? Ja takk – begge deler!

God rekkevidde

Selv om det foreløpig ikke er bekreftet, ryktes det om rekkevidde på opp til 600 kilometer.

Vi forventer også at det kommer en S/RS-utgave – med ekstra stor motor og mer spissede kjøreegenskaper – slik som på Q8 e-tron.

Etter planen blir det lansering og åpning av salg senere i år, så skal bilen komme på markedet i 2024.

NORGESBESØK: Her står en Audi Q6 e-tron på en ladestasjon i Norge. Foto: Privat
NORGESBESØK: Her står en Audi Q6 e-tron på en ladestasjon i Norge. Foto: Privat

Mens du venter

Om du ønsker deg en brukt elektrisk Audi, som en «ventepølse», er det mye å velge mellom. Et kjapt søk viser at det ligger over 1.700 elektriske Audier til salgs på Finn.

Prisene spriker voldsomt, avhengig av hva du ønsker deg.

Dyreste modell er en e-tron GT RS – med 646 hestekrefter – til drøyt 1,7 millioner kroner.

I andre enden av skalaen finner vi en 2020-modell e-tron 50 – som har rullet 123.000 kilometer. Den har en prisantydning på 349.000 kroner.

Konseptbilen fra Audi har vakt enorm oppmerksomhet

Video: Se vår første test av nye Q8 e-tron:

Erlend løftet litt på presenningen – og fikk et scoop