
Kommer snart: Starten på tidenes elbil-offensiv
Dette kan bli en drømmebil for mange familier.
Audi er godt i gang med elbil-satsningen sin. De har allerede lansert en rekke helelektriske modeller – noe som blant annet har ført til at 97 prosent av salget deres i Norge er elektrisk.
Ingen andre bilmerker ligger bedre an i løypa med tanke på 2025-målet – om at alle nybiler som selges skal ha nullutslipp.
For ikke lenge siden slapp de den fornyede utgaven av storselgeren e-tron. Den fikk også nytt navn: Q8 e-tron.
Nå er det ganske snart duket for lillebroren – Q6 e-tron.
Historisk satsning
– Q6 e-tron er den første bilen bygget på den nye PPE, Premium Platform Electric, elbil-plattformen. Den spiller en viktig rolle i den mest kraftfulle modelloffensiven i Audis historie, der alle nye biler fra Audi skal være elektriske i løpet av 2026. I Norge ligger vi allerede godt foran det målet, sier direktør for Audi i Norge, Elin Sinervo.
I rekken av nyheter vil det dukke opp 20 nye modeller innen 2025. Mer enn ti av disse skal være elektriske.
Denne skal sette helt ny standard for lading

Testing
Akkurat nå gjennomgår prototypen testing i kulda – blant annet er kamuflerte testbiler observert i Norge. Som Broom omtalte tidligere denne uken.
En viktig nyhet er at Q6 får et 800 volt-system – som skal sørge for langt raskere lading enn dagens modeller – med 400 volt.
Q6 vil, som Q8, bli tilgjengelig både som SUV og Sportback-modeller. Sistnevnte med en mer coupeaktig taklinje.
Fly eller limousin? Ja takk – begge deler!
God rekkevidde
Selv om det foreløpig ikke er bekreftet, ryktes det om rekkevidde på opp til 600 kilometer.
Vi forventer også at det kommer en S/RS-utgave – med ekstra stor motor og mer spissede kjøreegenskaper – slik som på Q8 e-tron.
Etter planen blir det lansering og åpning av salg senere i år, så skal bilen komme på markedet i 2024.

Mens du venter
Om du ønsker deg en brukt elektrisk Audi, som en «ventepølse», er det mye å velge mellom. Et kjapt søk viser at det ligger over 1.700 elektriske Audier til salgs på Finn.
Prisene spriker voldsomt, avhengig av hva du ønsker deg.
Dyreste modell er en e-tron GT RS – med 646 hestekrefter – til drøyt 1,7 millioner kroner.
I andre enden av skalaen finner vi en 2020-modell e-tron 50 – som har rullet 123.000 kilometer. Den har en prisantydning på 349.000 kroner.
Konseptbilen fra Audi har vakt enorm oppmerksomhet
Video: Se vår første test av nye Q8 e-tron: