Kommer i høst – får voldsom rekkevidde
Én av få modeller med dieselmotor.

Den mellomstore SUV-en Mercedes GLC var lenge en populær bil i Norge. Spesielt som ladbar hybrid.
Sent i fjor ble en splitter ny generasjon av bilen lansert. Nå følger Mercedes opp med coupé-utgaven – som skal være det litt mer spenstige valget.
Dessuten blir bilen én av veldig få dieselbiler du kan kjøpe ny fra Mercedes i Norge.
Det skjer etter at den norske importøren har ryddet skikkelig i modellutvalget. Men nye GLC får altså leve videre – og den kommer med flere spennende motoriseringer.

Voldsom rekkevidde
Nykommeren leveres med ikke mindre enn syv ulike motoriseringer. Vi snakker ren bensin- eller dieselmotor, samt tre ladbare drivlinjer.
Sistnevnte vil, ikke overraskende, være mest aktuelt i Norge.
Vi går rett på sak, for den elektriske rekkevidden på de ladbare utgavene er virkelig solid. Vi snakker opptil 131 kilometer på strøm. Det er klasseledende.
Du kan velge mellom GLC 300e, 400e og 300 de. De to første har en 2-liters bensinmotor under panseret, mens sistnevnte er en ladbar dieselhybrid.
Ønsker du lavest mulig forbruk, går du for dieselhybriden. Her er oppgitt forbruk bare 0,04-0,05 liter per mil.
Mercedes GLC: Setter rekkevidde-rekord

Kraftpakke
Samlet systemeffekt på dieselhybriden er 335 hestekrefter og hele 750 Nm. 0-100 km/t er oppgitt til 6,4 sekunder.
Den elektriske rekkevidden er inntil 130 kilometer, én kilometer kortere enn de to ladbare versjonene med bensinmotor. Altså null betydning i praksis...
GLC 300 e byr på 313 hestekrefter og 550 Nm, mens GLC 400e leverer 381 hestekrefter og 650 Nm. Begge har en elektrisk rekkevidde på inntil 131 kilometer.
Batteripakken på alle modellene er på 31,2 kWt og er utviklet av Mercedes selv.
4Matic firehjulsdrift er standard på samtlige utgaver.
Nye GLC: Stort steg opp – men prisen vil overraske mange

Sprekere design
Det er nok ikke mange som vil protestere når vi sier at nye GLC Coupé har blitt et par hakk tøffere å se på.
Spesielt hekken har en mer sportslig fremtoning, med en større hekkspoiler og smale LED-lys.
Ikke bare ser bilen hakket bedre ut, den har også blitt mer aerodynamisk. Med en såkalt Cd-verdi på 0,27, er det tre tideler bedre enn forgjengeren.
Dette gir positive utslag både på rekkevidde og vindstøy inne i kupeen.
BMW satser på bensin og diesel – utvikler de helt nye motorer

Større
Med en lengde på 4.763 mm, er den nye modellen 31 mm lengre enn forgjengeren. Blant annet nyter bagasjekapasiteten godt av dette. Nå kan du få med deg 545 liter (45 liter mer enn forrige modell) med baksetene oppe, og 1.690 liter dersom baksetene legges ned (90 liter mer enn forrige modell).
De ladbare versjonene har merkbart mindre bagasjerom. Det krymper fra 545 til 390 liter.
Nye GLC Coupé har EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller bryteren på bakluken.

Luftfjæring
Alle utgavene er utstyrt med sportsfjæring, med unntak av de ladbare hybridene som i tillegg har luftfjæring på bakakselen som standard. Med tilleggsutstyret Teknikkpakke, er AIRMATIC luftfjæring og aktiv bakakselstyring med styrevinkel på 4,5 grader inkludert.
Bakakselstyringen reduserer svingradiusen med 90 centimeter, til 10,9 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstand, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne.
Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.
Test Mercedes C220d: Rekkeviddeangst – hva i all verden er det???

Habil i terrenget
Nye GLC Coupé er egnet for terrengkjøring, og har flere nye funksjoner og systemer designet for denne bruken.
Standardutstyret inkluderer kjøremodusen Off-Road og DSR (Downhill Speed Regulation). De ladbare hybridmodellene tilbyr helelektrisk terrengkjøring, og med elmotorens fulle dreiemoment på 440 Nm tilgjengelig fra start, skal kraften være lett å kontrollere.
Som en del av 360-graders kameraet ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget. Bilens to skjermer brukes for tydelig visning av informasjon og nøkkelfunksjoner av terrengforholdene.
Instrumentpanelet viser blant annet helning, stigning, topografisk høyde, geo-koordinater og kompass, samt veihastighet og motorhastighet ved drift med forbrenningsmotor. Den sentrale skjermen viser gjeldende posisjon i terrenget samt styrevinkelen til forhjulene.
Hvis bilen er utstyrt med bakakselstyring, viser skjermen også styringsretningen til bakhjulene.

Kommer til høsten
– Den elegante og sportslige silhuetten definerer GLC Coupé som en svært stilfull variant i Mercedes-Benz sin SUV-familie. Som ladbar hybrid vil den få en imponerende elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Nye GLC Coupé kommer til Norge i høst. Priser er ikke klare enda.
Les testen av utgående GLC som dieselhybrid her
Test G63: – Dette blir nesten for voldsomt