Vi har hatt en offroad-dag med billegenden Jeep Wrangler og kjørt på steder det ikke er meningen at man skal kjøre bil.
Vi har hatt en offroad-dag med billegenden Jeep Wrangler og kjørt på steder det ikke er meningen at man skal kjøre bil.

Kommer fram der det ikke skulle være mulig å kjøre bil

Her er Jeep virkelig på hjemmebane.

Tåka ligger lavt, himmelen er blå-sort i horisonten, regnet formelig høljer ned og fine høstfarger til tross – hele landskapet framstår som grått, trist og vått.

Med andre ord – det er perfekt Jeep-vær. Oppfordringen om å ta på godt fottøy og fritidstøy var ikke akkurat løsprat. Det trengs.

For hva er vel bedre, etter en kopp kaffe og en vaffel, enn å krabbe opp i en vaskekte offroader i slikt vær. Å få på varmeapparat, varmeseter, vindusviskere og sette kursen mot utfordrende, gjørmete, bratte og nesten uframkommelige veier og vannhull?

Vi befinner oss i terrengløypa til KNA Telemark utenfor Skien og har raust med plass å boltre oss på.

Glatt og gjørmete – men desto morsommere. Dette er ekte Jeep-vær.
Glatt og gjørmete – men desto morsommere. Dette er ekte Jeep-vær.

Må hente fram gammel kunnskap

Den hvite Jeep Wranger Rubikon vi klatrer om bord i, er en ladbar hybrid. Startpris på nesten en million kroner, som stasjonsvogn. Som varebil leveres den ikke.

Det er skikkelig offroader vi snakker om her. Bakkeklaringen er på hele 25 centimeter og både for- og bak-differensialen kan låses. Dessuten er den 8-trinns automatgirkassa supplert med lavserie-gir. Det trengs og legges inn med en gang.

– Du kan bare kjøre inn her og så ta til venstre, sier instruktøren som sitter ved siden av meg på den første gjennomkjøringen.

Vi er på vei ut av det opparbeidede området og på alvor på vei ut i skogen og bushen. Det ser greit ut det, tenker jeg – før vi kommer rundt svingen. Der er det et "hav" av sølevann og regnet det siste døgnet har ikke akkurat hjulpet på vannstanden som er rekordhøy.

Her gjelder det å hente fram gammel kunnskap. Å kjøre offroad handler ikke om fart. Det handler om å holde bilen i bevegelse. Absolutt hele tiden. Må man stoppe, kan man fort slite med å komme i gang igjen når det er skikkelig rufsete.

Eier du en Jeep? Fortell oss gjerne om det her:

Her er en bil på vei ut i vanngrava, som har uvanlig høy vannstand i regnet.
Her er en bil på vei ut i vanngrava, som har uvanlig høy vannstand i regnet.

«Bølge» foran bilen

Når man vader i dypt vann er det ideelle å lage en slags plog-bølge foran bilen, slik at vannet ikke slår over panseret og i verste fall kommer inn i motoren. Det kan skje om man kjører for fort,

Det er trangt, det er gjørmete og altså mye vann i det vi sakte entrer vanngrava. Motoren surrer lavmælt, jeg kjenner at understellet og dekkene jobber mot den ujevne bunnen og vi kravler oss gjennom dammen og videre ut i skogen.

Hjulsporene er svært dype og det er glatt og ujevnt. Stabilisator-staget foran «løsnes» elektronisk for å få maksimal fjæringsvandring. Dette sikrer at alle fire hjulene har bakkekontakt og marktrykk og øker selvfølgelig framkommeligheten.

Etter hvert som vi blir varmere og varmere i Jeep-trøya og ser at bilen kravler seg fram der man ikke skulle tro at det var mulig å kjøre bil, blir vi tøffere.

Voldsom pågang – og snart blir den elbil

Hit, men ikke lenger. Dermed er det bare å rygge ut igjen ...
Hit, men ikke lenger. Dermed er det bare å rygge ut igjen ...

Var der vi IKKE skulle vært ...

Det skorter ikke på utfordringer, hverken for bil eller sjåfør. Vi finner etter hvert en vei vi er litt skeptisk til innimellom furustammene, men ikke verre enn at vi fulle av optimisme legger av gårde. Smalt, steinete og med glatte røtter gjennom den smale passasjen og mellom trærne tar vi det veldig rolig.

Det er bare så vidt det er plass til bilen. Sklir vi sidevis på en rot her, ender Jeepen fort inn i furustammen. Vi har ikke glemt at den koster over én million kroner og angrer plutselig litt på vågestykket vi har begitt oss ut på. Vi slår nedi bakken et par ganger og lyden er ikke pen, men skliplater under bilen tar vel unna den verste støyten. Det er i alle fall det vi håper.

Det pustes lettet ut når vi føler vi har forsert det aller verste, men gleden blir kortvarig.

Et skilt og et stengsel forbyr oss å kjøre videre. Det betyr i praksis at det er bare én ting å gjøre. Nemlig å sette vogna i revers og rygge ut samme vei som vi kom inn. Som om det ikke var vrient nok å kjøre inn hit med fronten først, skal vi nå manøvrere oss ut herfra baklengs.

Jeep er ikke bare en bil – det er en livsstil

Se flere av bildene fra offroad-dagen her:
Se flere av bildene fra offroad-dagen her:

Kjempemorsomt

Det tar sin tid og det blir en ripe på stigtrinnet som subber nedi når vi sklir på en av de nevnte røttene. Ut over det kommer vi fra det hele med stoltheten noenlunde i behold.

Denne veien er for spesialbygde offroadere. Den er egentlig ikke for oss. Vi kjører tross alt en kliss ny, original bil og kan vel konstatere at bilen takler de krevende forholdene bedre enn sjåføren. Men fy filler`n så moro!

Turen fortsetter på veier vi har lov til å kjøre på. Det er spennende nok det. Blant annet opp og ned bakker med over 30 grader helling og over en «kuleløype» som virkelig setter fjæringsvandringen på prøve. Det er smått utrolig hva disse bilene er i stand til å klare – slik de kommer rett fra fabrikk.

Les også: Ut på jakt? Da er det denne du trenger

Video: Her setter vi en annen Jeep på prøve