Kommer denne til Norge?
Ford Mustang, Chevrolet Camaro og Porsche 911 er de definerte konkurrentene. Ingen skal beskylde Hyundai for å være defensive med sin Genesis Coupe.
Hyundai Genesis Coupe vises for oss europeere for første gang i Frankfurt. Det i seg selv tyder på at Hyundai vurderer denne modellen også for Europa. Hvorfor skulle de ellers vise den frem?
Motor for Europa
Bilen produseres primært for det amerikanske og kinesiske markedet, men grunnen til at de vurderer Europa er at de har en motor som kan passe rimelig greit inn her. Vi snakker da 2-liter, 4 sylindre og turbo. Effekten er på 210 hk, og bilen levere med både 6-tinns manuelt gir, eller 5-trinns automatgir. 0 – 100 går unna på 6,8 sekunder.

Coupe-tradisjon
Hyundai har allerede gode coupe-tradisjoner i Norge. I 1997 kom den første basert på folkebilen Elantra, de fleste med 1,6-liter på 105 hestekrefter under panseret, men også noen 2-litere på 140 hestekrefter fant veien hit. Til å være en isjebil solgte den veldig bra.
Den siste generasjonen så også veldig bra ut, og ganske mange mente at koreanerne hadde tittet litt på selveste Ferrari da de tegnet den. Men heller ikke den hadde like heftig motor som Genesis, selv om et par biler med V6-motorer fant veien til Norge.
Les mer om brukt Hyundai, klikk her:
Genesis-konkurrentene

Mustang, og Camaro blir neppe de viktigste Genesis-konkurrentene. Hyundai ser mer mot biler som BMW 335i, Mazda RX-8 og Porsche Cayman. Det er helt klart et tøft marked Hyundai hiver seg ut i her. Men bilen har blitt godt mottatt av motorjournalister verden over – og den norske importøren har tro på modellen.
Hyundai Genesis vant Pikes Peak
Pike Peaks er et av verdens mest tradisjonsrike billøp. Og i juli i år satte Rhys Millen ny rekord for tohjulsdrevene biler opp den bratte, legendariske bakken med hele 156 svinger. Han rattet en Hyundai genesis Coupe som var trimmet til over 500 hestekrefter.
Les mer om nye Hyundai, klikk her:
