Kom kjørende inn til kontroll – det gikk ikke så bra...

– Dette kan rett og slett være livsfarlig.

LAVT: Volvoen var det vi må kunne kalle blodsenket. Og den jobben var absolutt ikke gjort etter boken.. Foto: Statens Vegvesen.
LAVT: Volvoen var det vi må kunne kalle blodsenket. Og den jobben var absolutt ikke gjort etter boken.. Foto: Statens Vegvesen.

Å gjøre biler lavere ved å senke dem, er slett ikke uvanlig. På noen modeller gjøres dette allerede på fabrikken, andre får gjort det i ettertid.

Her er det strenge regler ute og går. Hensynet til sikkerhet er tungtveiende og de som senker bilen må få dette godkjent på en Trafikkstasjon.

Det hadde garantert ikke eieren av en Volvo som denne uken ble stoppet på Svinesund gjort. Det var nemlig ikke rart at kontrollørene fattet interesse for bilen.

Volvoen var seriøst lav. Årsaken til det var mildt sagt spesiell.

– Ingen ting på veien å gjøre

– Bilen var helt uten fjærer foran, de var fjernet helt fra bilen. Dermed null fjæringsvei foran. Bak var det kappet til et minimum. Da mannskaper fra Statens Vegvesen skulle ta en nærmere kontroll av kjøretøyet, innrømmet også sjåføren at det ikke var fjærer foran, forteller Øyvind Grotterød som er kontorsjef ved Trafikant og Kjøretøy Utekontroll.

Han legger til:

– At fjærer kappes er én ting, det er ikke greit med tanke på trafikksikkerheten, og bilens kjøreegenskaper. Men når fjærene fjernes helt, da er det særdeles trafikkfarlig. Kjøretøy uten noen form for fjæringsvei, har ingen ting på veien å gjøre. Dette kan rett og slett være livsfarlig. Ikke bare for de som er i den aktuelle bilen, men også for medtrafikanter.

Mange tusen har gjort det - her slo politi og vegvesen til

STORKONTROLL: Statens vegvesen, Toll og Politi hadde felleskontroll på Svinesund da den senkede Volvoen ble stopper. Arkivbilde: NTB.
STORKONTROLL: Statens vegvesen, Toll og Politi hadde felleskontroll på Svinesund da den senkede Volvoen ble stopper. Arkivbilde: NTB.

Airbagen var fjernet

Bilen ble avskiltet på stedet og kontrollørene mente det var så alvorlig at det også ble politisak.

Det hører også med til historien at dette ikke var det eneste som var galt ved bilen:

– Rattet var også byttet ut, med uoriginalt ratt, og i den forbindelse var airbagen fjernet. Jeg tror ikke de som gjør slike handlinger helt vet hva de gjør, sier Grotterød.

Mer senking: Sjekk hva kontrollørene kom over her

Video: Norges kuleste driftebil er fra 1934