Kollisjonstest: Dette er de sikreste bruktbilene

Den sikreste er kanskje ikke den du tror.

Toyota Avensis kommer godt ut av både Euro NCAP testen og Folksams undersøkelse av 115 000 ulykker mellom 1995 og 2010.
Toyota Avensis kommer godt ut av både Euro NCAP testen og Folksams undersøkelse av 115 000 ulykker mellom 1995 og 2010.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har analysert informasjon fra 115.000 bilulykker mellom 1995 og 2010. De har sjekket alle bil-mot-bil-ulykkene som er rapport til politiet.

Ut ifra denne informasjonen regner de ut hvor mange som i snitt skades i de ulike modellene, og hvor alvorlig skadet disse personene er.

For å få Folksams anbefaling må bilen ha gode resultater basert på de virkelige ulykkene, samt ha fem stjerner i Euro NCAP-testen hvis det er småbil og fire stjerner hvis det er storbil.

LES OGSÅ: Toyota frikjent – det var ikke noe galt med bilen

Volvo når ikke helt opp

Ikke uventet kommer også Volvo meget godt ut av undersøkelsen til Folksam.
Ikke uventet kommer også Volvo meget godt ut av undersøkelsen til Folksam.

Øverst på lista kommer, kanskje noe overraskende, Toyota Avensis (2003-2008) – som er 32,2 prosent sikrere enn snittet.

Volvo V70/S60/S80 må finne seg i å ta andreplassen, om enn hårfint. Disse bilene er nemlig 32,1 prosent bedre enn snittet. Små marginer med andre ord.

Men Volvo sikter jo høyt, og har en målsetning om at deres biler ikke skal være involvert i dødsulykker fra 2020. Tiden dit går fort ...

Nyere biler er ikke med i undersøkelsen, det tar vanligvis noen år før en rekker å samle inn nok grunnlag til å lage statistikk.

– I snitt går det fem-seks år, og opptil ti år på litt mer uvanlige biler, forteller Folksams trafikkforsker Anders Kullgren til Teknikens Värld nettside.

Videre på lista ser det slik ut:

Honda Accord (1994-98): 30,5 prosent bedre enn snittet

Renault Laguna (1994-2000): 30,4 prosent bedre enn snittet

Her kan du sjekke hvordan DIN bil kommer ut av undersøkelsen

Del med dine Facebook-venner

Nytt utstyr redder liv

Tallene viser også hvor mye sikkerhetstestene til Euro NCAP har å si. Det er nemlig 79 prosent lavere risiko for å bli involvert i en dødsulykke hvis bilen du kjører har fem stjerner i deres tester.

Det er ingen tvil om at stadig mer sofistikert sikkerhetsutstyr har en effekt. Antispinn, blokkeringsfrie-bremser, airbag og antisladdsystemer kan en alt nå dokumentere effekten av. For eksempel er det 50 prosent mindre sjanse for en ulykke på glatt føre hvis bilen har antisladdsystem.

Om noen år vil også utstyr som sier ifra når du er trøtt, varsler og eventuelt retter opp bilen automatisk hvis den går utenfor hvitstripa langs veien og automatisk nedbremsing gjøre utslag på disse undersøkelsene.

– Det er flott å se hvor mye en kan redusere risikoen for fatale ulykker gjennom ny teknikk, sier Kullgren.

LES OGSÅ: Denne bilen er en norsk folkefavoritt - slaktes i krasjtest