STORSELGERE: Tesla har hatt en voldsom opptur på det norske markedet de siste årene. Mye startet med Model 3 (bildet), så kom SUV-en Model Y og ble den soleklare bestselgeren fra merket.
STORSELGERE: Tesla har hatt en voldsom opptur på det norske markedet de siste årene. Mye startet med Model 3 (bildet), så kom SUV-en Model Y og ble den soleklare bestselgeren fra merket.

Knuser alle konkurrentene i juleinnspurten

Nå tyder mye på at det blir dobbeltseier for Tesla i 2022.

Tesla er i ferd med å levere et 2022-salgsår som virkelig lukter svidd. Model Y har vært en storselger gjennom hele året og har størsteparten av æren for at Tesla nå er Norges mest solgte merke, med god margin.

Tidligere i høst så det ut som Volkswagen kunne gi dem kamp om førsteplassen, men det virker ikke lenger å være veldig realistisk.

De daglig oppdaterte registeringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), viser nemlig at Tesla har satt i gang en voldsom innspurt. Så langt i desember har de registrert 3.254 biler. Det er langt over Volkswagen som så langt i måneden står for 1.882 biler.

BESTSELGER: Tesla Model Y Har langt på vei blitt den nye folkebilen i Norge. Her har Tesla truffet blinken.
BESTSELGER: Tesla Model Y Har langt på vei blitt den nye folkebilen i Norge. Her har Tesla truffet blinken.

Unngått lange ventelister

Hittil i år har det kommet 19.152 nye biler fra Tesla ut på norske veier. Det tilsvarende antallet fra VW er på 17.921.

Om dette reflekterer salget, er imidlertid vanskelig å vite. Det er kjent at Volkswagen har hatt en stor ordreserve på sine elbiler, altså biler som er bestilt, men ikke levert ut ennå.

Tesla har på sin side fått veldig mange biler til landet og slik sett klart å unngå lange ventelister.

Tesla-transportene vakte enorm oppsikt

LANG LEVERINGSTID: VW har slitt med leveringstid på både ID.4 og ID.5. Dermed er det heller ikke lett å vite hvordan registreringstallene hadde sett ut hvis importøren hadde fått flere biler til landet. Foto: NTB
LANG LEVERINGSTID: VW har slitt med leveringstid på både ID.4 og ID.5. Dermed er det heller ikke lett å vite hvordan registreringstallene hadde sett ut hvis importøren hadde fått flere biler til landet. Foto: NTB

Kappløp med tiden

Mens det lenge var VW og Toyota som knivet om førsteplassen i Norge, har sistnevnte blitt solid frakjørt i år. 12.441 biler har Toyota levert ut, per 19. desember. Deretter følger BMW (11.685 biler) og Volvo med 9.877 biler.

Både BMW og Volvo har for øvrig levert ut flere biler så langt i desember enn det Toyota har. Men om det er nok til at en av dem kan knipe tredjeplassen helt i innspurten, er vanskelig å si.

Antall utleverte biler var rekordhøyt i november, og tempoet fortsetter i desember. Mot slutten av året har det kommet svært mange biler til særlig Drammen Havn, som er det største mottaksstedet for nye biler til Norge. Her har det blitt et kappløp med tiden for mange importører og forhandlere.

Les mer: Bilene hoper seg opp på Drammen Havn

FEMTEPLASS: Volvo leverer nå ut mye av elbilene C40 (bildet) og XC40. I skrivende stund er merket på femplass på statistikkene.
FEMTEPLASS: Volvo leverer nå ut mye av elbilene C40 (bildet) og XC40. I skrivende stund er merket på femplass på statistikkene.

Dårlig med juleferie

Mange må derfor også bruke romjulen for å få ut biler, det kan bli dårlig med juleferie for mange i bransjen. Her spiller det også inn at det blir vektavgift på alle biler og moms på elbiler til over 500.000 kroner, fra nyttår.

Dermed kan det være flere titusener å spare på å bilen registrert i 2022, fremfor å vente til over nyttår. Det ønsker mange naturligvis å benytte seg av.

Denne forsvinner – og må selges før nyttår

Video: John Arne Riise angrer fortsatt på én ting