
Knipset på testkjøring: Dette er BMW 3-serie GT
Crossover-modellen kommer til høsten - de andre neste år.
Det har ikke akkurat gått inflasjon i BMW 5-serie GT på norske veier, etter at modellen debuterte i fjor. Men bilen gjør det tydeligvis såvidt godt ute i den store verden at det er duket for en tilsvarende modell bygget på 3-seriens plattform. BMW-sjef Norbert Reithofer uttalte da også for mer enn ett år siden at en 3-serie GT virket som en god idé, rent økonomisk.
Alltid oppdaterte Scoopy har vært ute med kameraet langs tyske landeveier, og møtt på bilen som etter alt å dømme vil debutere allerede på Frankfurt-utstillingen til høsten. Holder det stikk, vil faktisk den nye GT-modellen være den første i den nye 3-serien som får premiere - resten av modellrekken er ventet å trille frem som perler på en snor etter at sedanen kommer i 2012.
Kopierer 5-serieformelen
5-seriens GT-modell er bygget på en modifisert 7-serieplattform, og er både lengre og høyere enn en standard 5-serie. Det gir mer benplass, men også mer plass under taket i kombinasjon med en mer oppreist sittestilling enn i den vanlige femmeren. Høyden under taket skal være sammenlignbar med X5, og baksetepassasjerenes komfort er i fokus - bilen kan blant annet bestilles med to separate bakseter i stedet for den tradisjonelle kompromiss-benken.

Se video: Dette er BMW 5-serie GT
Samme formel følges åpenbart med 3-serie GT. Etter hva Scoopy erfarer blir imidlertid GT´en i 3-serien basert på samme plattform som resten av 3-serie-familien, men også den må trolig bli en smule både høyere og lengre enn de øvrige for å kunne by på samme komfort og plass innvendig.
Som vi kan se er designet grovt sett bygget over samme lest som 5-serie GT: Høyere taklinje totalt sett, og en buet, halv-høy avslutning som minner om både Toyota Prius og BMW X6. Med andre ord design som de fleste vil ha en mening om når bilene dukker opp på veien.
Tett mellom modellene
Bilen vil etter alt å dømme bli bygget med både firere og seksere under panseret, og både som bak- og firehjulstrekker. Totrinns bakluke, som åpnes enten som en sedan eller hele veien opp, skal også være på plass, en oppfinnelse vi kjenner igjen blant annet fra Skoda Superb.

Typiske BMW-detaljer som korte overheng og sportslig image er selvsagt på plass, og skal sikre at dette blir en bil med såvel høy komfort som gode veiegenskaper. Som de mest aktuelle konkurrentene utpekes Audis A4 Avant og kommende kompakt-SUV Q3, men det virker temmelig klart at det også vil bli svært tett mellom BMWs egne modeller X3, 3 GT og 3-serie stasjonsvogn.