Klassikeren har gått bare 26 mil – sjekk prisen nå

BMW-en er som ny og helt unik.

Drømte du om en slik bil på 80-tallet? Nå har du en ny sjanse til å realisere den. Foto: Meyer-Hafner.
Drømte du om en slik bil på 80-tallet? Nå har du en ny sjanse til å realisere den. Foto: Meyer-Hafner.

Tenk deg tilbake til 1985. Året da Bobbysocks vinner Melodi Grand Prix og A-ha topper hitlistene med «Take On Me». Bleika jeans, mokasiner med «dusk», stripete Ball-genser og luftige frisyrer var det aller kuleste.

Hadde man i tillegg en knallrød to-dørs BMW 3-serie med rekkesekser og doble skråstilte eksosrør – ja, da ble det ikke så mye tøffere.

Men en slik BMW var dyr. Den var forbeholdt de få, selv om bankene villig lånte ut penger til 16 prosents rente, eller mer.

Denne BMW E30, 323i-en er ikke bare ikonisk. Den er fullstendig som ny. Foto: Meyer-Hafner.
Denne BMW E30, 323i-en er ikke bare ikonisk. Den er fullstendig som ny. Foto: Meyer-Hafner.

Nesten ubrukt

Men noen realiserte i alle fall BMW-drømmen. Det er denne bilen, nærmere bestemt en 1985-modell BMW 323i E30, et bevis på. Hva som så skjedde med drømmen, er sannelig ikke godt å si. Kanskje den brast?

Bilen har nemlig knapt blitt kjørt. 37 år etter at den forlot samlebåndet viser nemlig telleverket bare 260 (!) kjørte kilometer. Det tilsvarer en gjennomsnittlig kjørelengde på under én mil per år, det.

Dermed er den Zinnober-røde 323i-en helt i tilnærmet nybilstand. Fikk du aldri realisert drømmen midt på 80-tallet får du her en helt ny sjanse. Bilen er nemlig til salgs.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Mange drømte om å ha dette som førerplass på 80-tallet. Nå har man en ny sjanse. Foto: Meyer-Hafner.
Mange drømte om å ha dette som førerplass på 80-tallet. Nå har man en ny sjanse. Foto: Meyer-Hafner.

Spreking

BMW-en er naturlig nok helt original, urørt og urestaurert. Til og med de originale Pirelli P6-dekkene står på ennå. Bilen har ingen skader/merker eller er solbleket. Innvendig lukter det fortsatt nybil, ifølge annonsen.

Mellom forskjermene hviler rekkesekseren på 2,3 liter, den er utstyrt med Bosch L-Jetronic bensininnsprøyting og yter 150 hestekrefter / 205 Nm. Det ble absolutt ansett som anstendig den gangen.

0-100 km/t går unna på kjappe 7,8 sekunder og toppfarten er på 206 km/t. Bilen veier 1100 kilo. Bensinforbruket er oppgitt til 0,85 l/mil ved blandet kjøring.

Luksusproblem: Gjør det nå – før det kanskje er for sent

Rekkesekseren på 2,3-liter og 150 hk, er på mange måter bilens hjerte. Foto: Meyer-Hafner.
Rekkesekseren på 2,3-liter og 150 hk, er på mange måter bilens hjerte. Foto: Meyer-Hafner.

Tok seg ikke råd til alt

Denne bilen er fra fabrikk utstyrt med 5-trinns Getrag dogleg-girkasse. Det vil si at førstegir er ned og til venstre. Den har differensialbrems, original Bavaria-radio og oppbevaringsrom for seks kassettbånd og stoffsetene er levert av selveste Recaro.

Men skinninteriør, takluke og aluminiumsfelger tok ikke eieren seg råd til. Den kostet sikker mer enn nok som den er. Dette var jo, som nevnt, en dyr bil den gang.

Om den var dyr på 80-tallet kan vi love deg at den ikke har blitt noe billigere nå. Riktignok ser den ut som den trillet ut av fabrikkportene bare for én time siden. Men vi synes likevel at prisen hos Meyer- Hafner, en kjent «grombil-forhandler» i Tyskland er relativt stiv.

Les også: Rekorddyre verkstedtimer? Dette kan du heller gjøre selv!

BMW 3-serie E30 haSr blitt en klassiker. Det speiler tydeligvis prisene på sjeldent fine eksemplarer. Foto: Meyer-Hafner.
BMW 3-serie E30 haSr blitt en klassiker. Det speiler tydeligvis prisene på sjeldent fine eksemplarer. Foto: Meyer-Hafner.

Du får ny heftig BMW til samme pris

Prisen er satt til 119.900 euro. Det tilsvarer drøyt 1,2 millioner norske kroner med dagens kurs. I tillegg kommer det norsk moms på beløpet om man vil ta den hit til landet.

Det kan jo også nevnes at man får en helt ny, elektrisk riktignok, BMW i4 M50 til halve prisen. Da får man 544 hestekrefter og den gjør 0-100 unna på under 4 sekunder. Helt uten sammenligning for øvrig. Av de litt folkelige modellene er jo BMW E30 en av de mest ikoniske. Det er nok også grunnen til at prisene skyter til værs.

Dermed blir det for vårt vedkommende, som i 1985 – med drømmen … Den er til gjengjeld helt gratis!

Les også: Beslagla Ferrari – nå har den blitt politibil

Video: Dette er en annen og like ikonisk 80-talls bil