Klar for Norge: Frister med skyhøy luksusfaktor og rå ytelser

AMSTERDAM (Broom/TV 2): Minner ganske mye om en viss konkurrent... Se video:

Vi er inne på et sperret område på Valkenburg Airfield – en nedlagt militær flyplass utenfor Amsterdam. Her er vi invitert for å teste BYDs nye elbil – som heter Han.

Han, bilen altså, er en stor sedan på knappe fem meter, med firehjulsdrift, stort batteri på 85,4 kWt og to elmotorer. Disse gir firehjulsdrift og en samlet effekt på 517 hestekrefter.

Snart kommer den til Norge – og hvis du synes Tesla er for dyrt (Model S) eller for liten (Model 3) – kan dette være et interessant alternativ.

Spennende totalpakke

Navnet er hentet fra et kinesisk dynasti – akkurat som SUV-en Tang. BYD er åpenbart stolt av nyheten, som veldig snart skal rulles ut på det norske markedet.

Den er rask – 0-100 km/t tar kun 3,9 sekunder – romslig og har skyhøy luksusfaktor. Legg til at mer eller mindre alt av utstyr leveres med som standard, og du har en pakke nordmenn kan like.

Som en bonus jobbes det også med å få den godkjent med både hengerfeste og taklast. De vi snakker med på arrangementet virker optimistiske med tanke på å få det på plass. Mest trolig blir hengervekten 1,5 tonn.

BYD la avdukingen av den nye modellen til bilmuseet Louwman Museum i Haag. Et sted du for øvrig bør besøke. Her er det over 200 spesielle biler utstilt.
BYD la avdukingen av den nye modellen til bilmuseet Louwman Museum i Haag. Et sted du for øvrig bør besøke. Her er det over 200 spesielle biler utstilt.

BYD har også en annen elbil på vei - les mer og se video her

Tesla look-alike

Førsteinntrykket gir assosiasjoner til Tesla Model S. En lav og elegant sedan.

Det utvendige designet er pent og sporty – uten å være for utagerende. Det følger med 19-tommers felger som standard – men de ser faktisk litt små ut på denne bilen.

Ellers liker BYD kromlister. Skal vi tippe mange vil foliere disse svarte?

Fronten har fått Dragon Face-designet til BYD. Den ser passe frekk ut – og er ekstra tøff når den får BYD sin knallrøde lakk.

I motsetning til Tesla Model S er det vanlig "luke" til bagasjerommet, og ikke løsningen med stor bakluke der bakruta følger med og gir bedre tilgang.

Selve bagasjerommet er på 410 liter. Ikke voldsomt stort. Men det er dobbeltbunn og virker i praksis større enn tallet tilsier. Du får også en liten skiluke, her.

Til venstre er den første bilen BYD lanserte i Norge: SUVen Tang. I midten står Han - og til høyre crossoveren Atto 3.
Til venstre er den første bilen BYD lanserte i Norge: SUVen Tang. I midten står Han - og til høyre crossoveren Atto 3.

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Førsteklasses interiør

På innsiden er det ingen tvil om at BYD har ambisjoner om å menge seg med premiummerkene. Det klarer de. Dette er rett og slett veldig bra. Her er det mye nappaskinn i seter, dører og dashbord, kontrastsømmer og generelt høy materialkvalitet.

Setene er dessuten svært gode. Det er skikkelige sportsseter, som klemmer på alle de riktige plassene. De er også ventilerte, elektrisk justerbare og har varme. Det eneste vi skulle ønsket oss, er å kunne sitte litt lavere.

Det er også et bra head up display – men vi savner informasjon om telefon og media.

Heldigvis styrer du de fleste funksjoner via knappene og hjul på rattet. De gangene du må trykke på hovedskjermen, reagerer den raskt. Men det krever tid å bli kjent med irrgangene og snarveiene i menysystemet.

Biljournalister fra hele Europa har vært i Nederland for å teste de nye modellene til BYD.
Biljournalister fra hele Europa har vært i Nederland for å teste de nye modellene til BYD.

Dette er luksus-SUV på billigsalg

Skjermbonanza

BYD har ikke tenkt å havne i bakleksa på skjermer, heller. Her er det mange av dem: Digitale instrumenter, en 15,4" infotainmentskjerm hvor du kan velge mellom liggende og stående visning, egen skjerm til klimaanlegget på baksiden av midtkonsollen og i tillegg til det en 5" skjerm integrert i midtarmlet bak.

Fra baksetet kan du også styre passasjersetet foran, hvis du vil sikre deg ekstra beinplass. Du kan også legge baksetet bakover, for å slappe litt mer av.

Den som blir sittende i det midterste baksetet må klare seg med lavere komfort og mindre plass enn de på sidene. Men sånn er det hos de fleste.

Det er viet mye oppmerksomhet til baksetepassasjerene i BYD Han.
Det er viet mye oppmerksomhet til baksetepassasjerene i BYD Han.

BYD lover elbil med monster-rekkevidde

Rask

Med 517 hestekrefter og firehjulsdrift, sier det seg selv at Han er en rask bil. Èn ting er oppgitt 0-100 km/t-tid. En morsom gimmick BYD har, er at du kan forsøke å måle akselerasjonen selv. Bilen har nemlig launch control, som automatisk tar tiden fra stillestående til 100 km/t.

Launch control aktiveres ved å sette bilen i Sport-modus, holde inne en knapp på rattet, trykke på bremsen og vente noen sekunder – og så gi full gass.

Vi har testet. Med tre personer i bilen, ble bestetiden vi klarte 4,3 sekunder.

Bremsene har forresten BYD fått hjelp av både Brembo og Bosch til – slik som på BYD Tang.

Forøvrig virker bilen svært komfortabel, på den lille testrunden vi fikk kjøre den. Det er justerbart elektronisk styrt understell og styring. Men dette var det ikke anledning til å sjekke inngående.

Her starter de på den lange turen til Norge

Bagasjerommet har dobbeltbunn – og virker større enn det oppgitte volumet på 410 liter.
Bagasjerommet har dobbeltbunn – og virker større enn det oppgitte volumet på 410 liter.

Lading og rekkevidde

Han skal kunne hurtiglades med opptil 120 kW. Det er ikke i nærheten av de beste. Men BYD forteller at Han skal ha en stabil ladekurve, noe de mener skal sikre effektiv lading. Dette har vi ikke fått testet.

30-80 prosent skal ta 30 minutter. Her gjør vi oppmerksom på at de fleste andre bruker 20-80 prosent som standard.

Når du lader hjemme i garasjen klarer den å ta imot opptil 11 kW, om du har en trefas-lader.

Bilen kan forøvrig brukes som energikilde, slik at du for eksempel kan gi strøm til andre elbiler, apparater eller en høytrykksspyler, for å nevne noe.

Det er svært høy opplevd kvalitet og imponerende god komfort i sportssetene, som er standardutstyr. Merk også diamantmønsteret i dørene. Her er det tydelig at ambisjonen er statusbil-segmentet.
Det er svært høy opplevd kvalitet og imponerende god komfort i sportssetene, som er standardutstyr. Merk også diamantmønsteret i dørene. Her er det tydelig at ambisjonen er statusbil-segmentet.

Pris og levering

Bilen i seg selv ser med andre ord spennende ut. Spørsmålet er imidlertid hva den vil koste – og hvor raskt den kan leveres. BYD står for hele verdikjeden selv, inkludert produksjon av Blade-batteriene i bilen. Det betyr at de er i en ganske unik situasjon.

Produsenten lover at de skal kunne levere godt med biler før nyttår. Og det blir viktig. Fra 1. januar kommer det nemlig 25 prosent moms på alle elbiler som koster over 500.000 kroner.

Alt tilsier at det vil gjelde Han. Men hvor mye over en halv million kroner den vil koste, blir spennende å se. Vi tipper den vil legge seg rundt 650-670.000 kroner.

BYD skiller seg også litt ut ved at de selger biler som er «ferdig spekket». Dermed vil startprisen gi et realistisk bilde av hva du faktisk kan vente å betale for en fullspekket bil.

BYD Han

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk
  • Effekt: 517 hk
  • 0-100 km/t: 3,9 sek.
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk: Ikke oppgitt

Batter/lading:

  • Batteri: 85,4 kWt
  • Hurtiglading: 120 kW
  • Ombordlading: 11 kW
  • Rekkevidde: 521 km

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 499 x 191 x 149 cm
  • Bagasjerom: 410 liter
  • Vekt: Ikke oppgitt
  • Tilhengervekt: Ikke bekreftet - men vil trolig 1,5 tonn
  • Taklast: Ikke bekreftet - men blir trolig mulig med taklast

Pris:

  • Startpris: Ikke klar

Se video: Vi har testet BYD sin andre nykommer: Atto 3:

Alle merkene var teipet over – men Tord lot seg ikke stoppe av det

Click to add image caption
Click to add image caption

Click to add image caption
Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption
Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption
Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption

Click to add image caption