Klar for å gjøre et "kupp" på nesten ubrukte superbiler?
Nå blir svindlerens bilsamling solgt på auksjon.

Det er mye penger i dårlig forbrukerelektronikk. Det har mange av oss fått erfare "the hard way", selv om forklaringen neppe har vært den samme her som for den amerikanske kjeden "Best Buy" sine kunder.
De har nemlig over en del år fått kjøpe dårligere gjenstander enn de strengt tatt hadde grunn til å forvente, etter at én av kjedens leverandører har spekulert i å levere varer med undermåls kvalitet til oppblåste priser. Hele 31 millioner dollar skal han ha klart å urettmessig lette Best Buy-kjeden for.

Investerte i superbiler
Nå er forholdet avslørt, og den driftige leverandøren - som fikk kontrakter på lave anbud, men bestakk innkjøperne til å overse overfaktureringen - har fått 15 års opphold på den amerikanske statens regning.
Da myndighetene i Illinois skulle se nærmere på karens eiendeler, kunne de raskt slå fast hvor en ikke ubetydelig del av inntektene hadde tatt veien. Bedrageren viste seg nemlig å ha vært en svært lidenskapelig bilentusiast, og har handlet bil "som om han hadde stjålet pengene".

Han hadde gjort seg flid, også. I et boligområde hvor det ikke var lov å bygge større garasjer enn til to biler, hadde han satt opp et eget bygg kamuflert som noe helt annet enn en garasje, som rommet hele samlingen. 11 biler ble beslaglagt av føderale myndigheter. De kommer nå på auksjon, og forventes å innbringe intet mindre enn tre millioner dollar.
Les også: Bugatti Veyron - en sjeldenhet på auksjon
Godbitene kommer på auksjon
19. april selges bilene på auksjon i Milwaukee, Wisconsin.

Er du i markedet for en superbil med pen kilometerstand, kan det absolutt være noe for deg. For alt tyder på at businessmannen var mer opptatt av å ha og kikke på bilene enn faktisk å bruke dem - en 2005-modell Porsche 911 Turbo S har bare gått 68 miles, og en Ferrari 430 fra samme år viser 379 miles på speedometeret...

Men han hadde vært patriotisk nok til å handle litt amerikansk, også. Hovedbildet viser en ettertraktet Ford GT fra 2005, etter chassisnummeret å dømme nummer 1.257 av de litt over 4.000 bilene som ble bygget i løpet av de to årene den gjenopplivede, gamle superbilen var i produksjon. En rimelig strøken "bruktbil" med kun 2.000 miles på klokka, og med bare noen småsår i lakken på høyre bakskjerm avmerket på den detaljerte tilstandsrapporten.
Se auksjonskatalogen her:
I den andre enden av kilometer-skalaen finner vi en 2008 Mercedes S550 på 11.000 miles og en 2006 Porsche Cayenne med drøyt 16.000 miles. Disse har vært brukt som bruksbiler, og er de mest "normale" av de 11 bilene.
Minst kjørte Enzo i verden?
Ellers finner vi sjeldenheter som en 2006 Lamborghini Murcielago Roadster og en 2003 Ferrari Enzo, hvorav sistnevnte med bare drøyt 1.000 miles på telleren trolig er blant de minst kjørte i verden.

Felles for de aller fleste bilene er at de også ser ut til å ha vært oppbevart og tatt meget godt vare på, selv om blant annet Murcielagoen har noen ørsmå parkeringsbulker og riper på utsatte steder.
Elektronikkprodusenten har også kjørt en og annen tur med en 2008 Bentley Continental Coupe og en 2002 Aston Martin Vanquish som han har hatt i samlingen, og har også hatt sans nok for tradisjoner til å kjøpe seg en 2001 Cobra.
Sistnevnte omtales som "kit car" i auksjonsprospektet, men er sikkert "offisiell" nok til å ha kostet mer enn de halvbygde plast-kittene vi gjerne hører om på denne kanten av verden.