Kjørte i 62 timer – uten hvile

Vegvesenet: – De kan ikke drive på sånn.

Overingeniør Jan Ove Bjørgum og hans kontrollører i Statens vegvesen avdekket flere brudd på kjøre- og hvilebestemmelsene da de avholdt kontroll på Håbakken kontrollstasjon i Lærdal denne uken. Kjøretøyene i bakgrunnen er ikke blant de som brøt reglene. Foto: Statens vegvesen. 
Overingeniør Jan Ove Bjørgum og hans kontrollører i Statens vegvesen avdekket flere brudd på kjøre- og hvilebestemmelsene da de avholdt kontroll på Håbakken kontrollstasjon i Lærdal denne uken. Kjøretøyene i bakgrunnen er ikke blant de som brøt reglene. Foto: Statens vegvesen. 

Statens vegvesen har fokus på kontroll av tunge kjøretøyer.

Her handler det både om det tekniske, og om sjåførene har alt det formelle i orden. Dessverre avdekkes det ofte juks, både i forhold til førerkort og papirer – men også kjøre- og hviletid.

Det siste fikk vi et grotesk eksempel på onsdag i denne uken.

Da stoppet nemlig kontrollører fra Vegvesenet et vogntog med to polske sjåfører, ved Håbakken kontrollstasjon i Lærdal. Og de hadde absolutt ikke alt på stell.

– Hadde vært en tragedie

Bergens Tidende kan nemlig fortelle at kontrollørene avdekket at de to hadde kjørt siden søndag (!), uten døgnhvile.

– Bilen har knapt stått rolig, de har kjørt 62 timer uten godkjent hviletid. Med så lang kjøretid uten pause, blir de trøtte og slitne og har ingenting på veiene å gjøre. De kan ikke drive på sånn. Egentlig er de heldige som ble stoppet. Hadde det skjedd en ulykke, så hadde det vært en tragedie for alle parter, sier overingeniørJan Ove Bjørgum i Statens vegvesen, til Bergens Tidende.

De to kjørte for et svensk firma og ble anmeldt til politiet for overtredelsen. Dagen før stoppet Statens vegvesen også en annen sjåfør, som hadde jobbet i 19 timer, uten hvile.

Skal ha fartsskriver

Regelen rundt hviletider er for øvrig er at sjåførene etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal ta 45 minutters pause Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, de skal hvile. Hovedregelen for døgnhvile er at det skal være 11 sammenhengende timer, eller minst tre pluss ni timer, hvert døgn.

Alle kjøretøy som er omfattet av kjøre- og hviletidsregelverket skal ha fartsskriver. Fartsskriveren holder styr på kjøretiden og sikrer at sjåførene vet når du skal ta pause.

LES OGSÅ: Plutselig dro sjåføren opp noe fra sokken sin...