Kjøringen til Ørjan får folk til å hyle av skrekk

Dette bør du aldri prøve med din bil. Se video:

– Eeee, er du sikker på at du vil kjøre ned igjen der, Ørjan? Det smalt ganske kraftig da vi kjørte opp...

Trine Fjeldstad stiller spørsmålet. Hun sitter litt urolig i baksetet i en 1985-modell Mercedes Geländewagen. Den klassiske offroad-bilen har 37" store hjul, differensial-sperrer både her og der, ekstra bakkeklaring og vinsj. Under panseret er en dieselmotor som blåser ut en sky av svart røyk når det gis gass – men som har et vanvittig bunndrag. En bil som ikke lar seg stoppe så lett.

Men nå lurer vi på om ikke selv denne "tanksen" må gi tapt.

Brabus Rocket 900: Dette er noe av det råeste du får med fire dører

Nei, Ørjan, det var ikke hengerfestet ...

Trine jobber i familiebedriften Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand. De er faktisk blant verdens største forhandlere av Geländewagen. Så hun er godt vant med offroad-kjøring.

Men selv hun blir småsvett av å sitte på med eieren av den ekstra barske G-en – Ørjan Moi-Heggernes. Og svaret på spørsmålet hennes er ikke det hverken Mari eller jeg håper på ...

– Joda, vi kjører ned samme vei som vi kom opp. Det går vel fint. Det var bare hengerfestet som tok nedi da det smalt på vei opp, svarer Ørjan.

Vi testet Geländewagen da den ble lansert, i 1979

Ørjan Moi-Heggernes med sin klassiske Mercedes Geländewagen fra 1985.
Ørjan Moi-Heggernes med sin klassiske Mercedes Geländewagen fra 1985.

Kan ikke feige ut, heller

Det var ikke hengerfestet som tok nedi. Det var noe helt annet.

Men nå har sjåføren bestemt seg. Mari og jeg har egentlig mest lyst til å hoppe ut – men vi kan jo ikke feige ut, heller. Så når bilen rygges klar for å sette utfor kanten, er det bare å klamre seg fast i håndtakene – og stole på den sindige rogalendingen bak rattet.

Men jeg mener å se i øynene hans at også han er litt smånervøs, når vi sakte begynner ferden over kanten.

Hvordan det går – både her og med vading i dypt vann – kan du se i klippet øverst i artikkelen.

Børstraktoren er tilbake – tøffere og mer brutal enn noen gang

Det er virkelig ikke ofte du ser en slik rekke av Mercedes G-Klasse på ett sted.
Det er virkelig ikke ofte du ser en slik rekke av Mercedes G-Klasse på ett sted.

Spesielt invitert

Ørjan Moi-Heggernes har tatt med seg bilen til Geländwagen-treff på KNA Telemark Offroad for alle-anlegget, like utenfor Skien. Det er Autocenteret Fjeldstad som står bak.

I utgangspunktet er det Fjeldstad-kunder som har tatt med seg nyere G-klasser – altså andre generasjon av Geländwagen, som kom i 2018. Men Ørjan er invitert spesielt.

– Vi synes det er stas å få med oss en eldre årgang, også. Og denne legger jo virkelig lista skyhøyt på framkommelighet. Og Ørjan rt president for Norsk Geländewagenklubb, så han vet hva han driver med, gliser Mari Fjeldstad.

G63 AMG 6x6: Her kommer du garantert fram til hytta!

Det var mange deltakere på Autocenteret Fjeldstad sitt offroad-treff i anlegget til KNA Telemark.
Det var mange deltakere på Autocenteret Fjeldstad sitt offroad-treff i anlegget til KNA Telemark.

Utenfor løypene

Offroad for alle er et anlegg som er utviklet på dugnad – med løyper av ulik vanskelighetsgrad. En del steder kan være riktig så utfordrende.

– Vi ønsket å gi eierne av bilene våre en mulighet til å prøve bilene utenfor allfarvei. Dette er jo virkelig kjøretøy som er laget for å komme seg fram nesten hvor som helst, sier Mari.

Men de vanlige løypene er ikke utfordrende nok for Ørjan og hans gamle sliter. Det blir noen turer til steder ingen andre har kjørt før – og noen ganger blir selv Ørjan nervøs for om det skal gå bra ...

Nyere modeller fikk også prøve seg på skikkelig ulendt terreng. Denne er Brabus-trimmet og har 700 hestekrefter – da sier det ikke stopp på en stund ...
Nyere modeller fikk også prøve seg på skikkelig ulendt terreng. Denne er Brabus-trimmet og har 700 hestekrefter – da sier det ikke stopp på en stund ...

Video: Raser oppover alpinbakken i million-SUVen – så smeller det!

I 2019 fikk de en helt spesiell telefon – så tok det helt av