RÅSKINN: De er ladbare hybrider – og de er laget for dem som virkelig elsker å kjøre bil. AMG GT 4 Door 63 S E 4Matic + og Porsche Cayenne E-Hybrid er biler som fortjener mer enn norske fartsgrenser av og til.
RÅSKINN: De er ladbare hybrider – og de er laget for dem som virkelig elsker å kjøre bil. AMG GT 4 Door 63 S E 4Matic + og Porsche Cayenne E-Hybrid er biler som fortjener mer enn norske fartsgrenser av og til.

Kjøper du én av disse – da får du også et luksusproblem

To av de heftigste ladbare hybridene du kan kjøpe.

– Har du ikke kjørt AMG GT ennå? Det må du bare gjøre. Den er bare helt hinsides. En helt vanvittig bil!

Broom-redaksjonen er på tur og med oss har vi to biler som virkelig skiller seg fra mengden. De har én ting til felles: Begge er ladbare hybrider.

Nei, forresten: To ting. Begge er beregnet på deg som virkelig elsker å kjøre bil. Her er det fullt fokus på hestekrefter og kjøreglede. Ikke overraskende er også prislappene deretter.

843 hestekrefter

Vi starter med Mercedesen. Eller som den egentlig heter: AMG GT 4 Door 63 S E 4Matic +. Når du gir en bil et slikt navn, forplikter det. Men det tar ikke mange minutter å oppdage at bilen lever opp til både navnet og forventningene det gir.

For rundt 2,5 millioner kroner får du en sedan med 4-liters V8-motor. Totalt er det svimlende 843 hestekrefter her. 1.100 Nm. Er du i tvil om den går bra? Da kan vi berolige deg med at det gjør den. Noe så inn i hampen også!

Testbilen er forøvrig spekket med litt ekstra snadder, som AMG Performance-seter, head up display, panoramatak og Burmester surroundanlegg. Totalt ender den på drøyt 3 millioner kroner.

0-100 km/t er unnagjort på 2,9 sekunder. Og det gjøres på en måte som gir deg lyst til å dobbeltsjekke at det stemmer, flere ganger på hver eneste kjøretur!

Verdens raskeste sedan – og den er ikke tysk

DISKRET: Til sammen koster de nesten fem millioner kroner. Men det er egentlig ikke så lett å se på utsiden.
DISKRET: Til sammen koster de nesten fem millioner kroner. Men det er egentlig ikke så lett å se på utsiden.

Rekkevidde? Tja...

AMG driver heller ikke med politisk korrekt tull som å sperre toppfarten. Her er det ikke slutt før speedometeret viser 316 km/t.

Dette er altså en ladbar hybrid, men akkurat det har AMG tatt ganske lett på. Batteripakken er ikke større enn 6,1 kWt. Du kan kjøre 12 kilometer på strøm. Ja, 12 kilometer! Da skjønner vi at det ikke akkurat er miljøhensyn som står bak valget av drivlinje. Her handler det i stedet om å makse krefter og respons. Sånt kan vi like!

Porsche Cayenne har på kort tid blitt en ganske glemt bil i Norge. I vårt marked handler nå veldig mye om elbiler, også hos Porsche. Bilen har fått en helt annen konkurranse de siste årene.

Dette kaller vi heftig taxi

FAMILIEBILER: AMG GT er sportsbil forkledt som familiebil, Cayenne er stor og rommelig SUV, i tillegg til at den går usedvanlig bra.
FAMILIEBILER: AMG GT er sportsbil forkledt som familiebil, Cayenne er stor og rommelig SUV, i tillegg til at den går usedvanlig bra.

40 kilometer på strøm

Biler som Lamborghini Urus, Maserati Levante, Bentley Bentayga og Aston Martin DBX har kommet inn og stjålet kunder. I denne bilklassen er mange også opptatt av å ha siste nytt. Og det er ikke Cayenne lenger.

På hestekrefter må den se seg solid slått av AMG, men 462 hester er ikke spesielt puslete det heller.

Den digre SUV-en gjør 0-100 km/t på 5 sekunder. Et godt stykke unna AMG-tall – men fortsatt raskt.

Og fordelen: Her er det en ladbar hybrid-løsning som gir litt mer mening. Porsche har dyttet inn en batteripakke på hele 17,9 kWt. Det gjør at du kan kjøre inntil 40 kilometer på strøm.

LITT GLEMT: Porsche Cayenne hadde lenge en helt unik posisjon i bilmarkedet. Men nå har det kommet konkurrenter fra mange hold.
LITT GLEMT: Porsche Cayenne hadde lenge en helt unik posisjon i bilmarkedet. Men nå har det kommet konkurrenter fra mange hold.

Det meste vi forbinder med sportsbil

Men selv dette er et godt stykke unna de beste. Nå er det rundt 100 kilometer som gjelder for de ladbare hybridene som går lengst. Selv store SUV-er.

Lurer du på prisen? Den gode nyheten er at den koster omtrent halvparten av råskinnet fra Mercedes. Cayenne E-Hybrid starter på rundt 1,3 millioner kroner. Det du sparer på å kjøpe denne, kan du jo kjøpe en heftig sportsbil for?

Apropos sportsbil: De har tradisjonelt to dører. AMG GT har altså fire, men vi synes likevel sportsbil er den mest riktige betegnelsen på den. For i tillegg til at den har fire dører og plass til fire – har den det meste vi forbinder med en sportsbil: Vanvittige krefter, herlig lyd og kjøreegenskaper som er fintunet inntil det ekstreme.

Ikke la deg lure: Dette er et ekte råskinn

POTENT: Mange vil kanskje tenke litt ekstra sporty Mercedes når de ser denne. Designet gjør ikke så veldig mye utav seg.
POTENT: Mange vil kanskje tenke litt ekstra sporty Mercedes når de ser denne. Designet gjør ikke så veldig mye utav seg.

Ha den som hverdagsbil

Du kan kjøre rolig, avslappende og komfortabelt. Og du kan kjøre fra det meste på bane. Samtidig kan vi ikke fri oss helt fra tanken på at det nesten må være frustrerende å ha en bil som dette i Norge. Med mindre du ofte tar den med på bane, får du aldri hentet ut i nærheten av alt det som bor i bilen. Og det er MYE!

Samtidig er det ikke noe problem å ha dette som «hverdagsbil.». GT er en ekte kameleon. Vil du at den skal være sivilisert og komfortabel, så er den det. Og vil du at den skal være heftig råskinn – ja, da er den det også.

KJØREMASKINER: Tysk ingeniørkunst fra øverste hylle preger begge disse bilene.
KJØREMASKINER: Tysk ingeniørkunst fra øverste hylle preger begge disse bilene.

Vekker lite oppsikt

Her kommer også designet inn. Det er forbausende få som legger merke til AMG GT, bortsett fra kjennerne. Alle andre tror kanskje at dette «bare» er en litt stylet Mercedes. Dem er det jo en del av. De som ikke vet hva dette er, vil neppe tro du har brukt 3 millioner kroner på bilen. For noen er det også positivt.

Litt om det praktiske? Bilen er over fem meter lang, men det er tydelig at design har fått trumfe det meste annet. Baksetet har ikke mer plass enn det bør ha og bagasjerommet svelger ikke unna mer enn 335 liter. Det er grunt, men laaangt. Her skal du virkelig strekke deg for å få tak i saker og ting helt innerst.

Likevel: Det tror vi du lever veldig greit med, hvis du skal ha AMG GT som familiebil. For alt det andre du får her, veier opp mange, mange ganger!

Her tester vi råskinnet i nesten 300 km/t

ØVERSTE HYLLE: AMG GT er en helt hinsides bil, den klarer også å få Cayenne E-Hybrid til å fremstå som ganske ordinær...Click to add image caption
ØVERSTE HYLLE: AMG GT er en helt hinsides bil, den klarer også å få Cayenne E-Hybrid til å fremstå som ganske ordinær...Click to add image caption

Blir satt i skyggen

Vi synes nesten litt synd på Cayenne E-Hybrid underveis. 462 hestekrefter, understell og kjøreegenskaper med millimeter-presisjon. Denne bilen er utviklet av folk med lange tradisjoner for å ikke gi seg før de har fått til det perfekte. Vi har møtt den før og blitt mektig imponert. Men nå blir den satt ettertrykkelig i skyggen av AMG GT.

Sistnevnte får rett og slett Cayenne E-Hybrid til å fremstå som en ganske ordinær bil. Og det er den på ingen måte.

Når vi tar prisforskjellen med i betraktningen, blir det litt mer rettferdig for Porschen. Og du får MYE bra bil for nesten 1,4 millioner kroner her.

Lyst på denne? Det blir to millioner kroner, takk!

BAK RATTET: Langt på vei et perfekt førermiljø i AMG GT. Mye styres via skjermen, men det er også beholdt en god del knapper her.
BAK RATTET: Langt på vei et perfekt førermiljø i AMG GT. Mye styres via skjermen, men det er også beholdt en god del knapper her.

Hytte-ekspress

Cayenne har alltid levert på kjøreegenskaper og det har den ikke sluttet med. Det er dypt imponerende hva Porsche-ingeniørene har fått til med en bil som er 4,91 meter lang, høyreist og veier 2.295 kilo.

PÅ STELL: Cayenne leverer på interiørkvalitet. Her får du også litt sportsbilvibber.
PÅ STELL: Cayenne leverer på interiørkvalitet. Her får du også litt sportsbilvibber.

Sportsbil som AMG GT er den ikke. Men du skal lete lenge etter en SUV-konkurrent som er like presis og morsom å kjøre. De som er ute etter mest mulig status-hyttebil, har kanskje forlatt Cayenne nå. Men du får ikke en mye bedre hytte-ekspress enn dette.

I tillegg til krefter og kjøreegenskaper, får du også et habilt 4x4-system. Du får 648 liter bagasjerom, og i motsetning til AMG GT er den også registrert for fem. Dette er en fullverdig familiebil, samtidig som du kan ha det veldig moro bak rattet når du ønsker det.

AUTOBAHN: Langt der fremme ligger Autobahn, dessverre skal vi ikke dit denne gangen.
AUTOBAHN: Langt der fremme ligger Autobahn, dessverre skal vi ikke dit denne gangen.

Et helt spesielt skilt

Når vi suser nedover Västkusten i Sverige med disse to , er det én tanke som kommer kjapt: Vi burde kjøre til Tyskland!

Når du har tatt Broen over til Danmark og deretter en kjapp fergetur til Tyskland, kjører du nemlig i land til en vei som etter en stund har et skilt som er selve inngangsbiletten til det disse bilene er laget for. Et 120-skilt med tre streker over. Fri fart!

Vi får ikke gjort det denne gangen. Men kjøper du en av disse , bør du legge inn noen turer hvert år. Det er rett og slett ikke mer enn bilene (og du) fortjener!

Mercedes AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Motor og ytelser:

  • Motor: 4-liter V8, bensin + elmotor
  • Effekt: 843 hk / 1.100 Nm
  • 0-100 km/t: 2,9 sekunder
  • Toppfart: 315 km/t
  • Forbruk: 0,79 liter/mil

Mål, vekt og volum:

  • L/B/H: 505 x 206 x 144 cm
  • Vekt: 2.380 kg
  • Bagasjerom: 335 liter

Pris fra: 2.567.000 kroner

Pris testbil: 3.004.378 kroner

Porsche Cayenne e-Hybrid

Motor og ytelser:

  • Motor: 3-liter V6, bensin + elmotor
  • Effekt: 462 hk / 700 Nm
  • 0-100 km/t: 5 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,37 liter/mil

Mål, vekt og volum:

  • L/B/H: 491 x 219 x 169 cm
  • Vekt: 2.295 kg
  • Bagasjerom: 648 / 1.610 liter

Pris fra: 1.296.000 kroner

Pris testbil: 1.800.000 kroner

Her tester vi en veldig folkelig bil – med fri fart

Se video av AMG GT 4 Door under