Her får du nye vinterdekk, firehjulstrekk   og en Golf, alt til under 10.000 kroner! Faksimile fra www.finn.no.
Her får du nye vinterdekk, firehjulstrekk og en Golf, alt til under 10.000 kroner! Faksimile fra www.finn.no.

Kjøp vinterdekk - få med bil

Hvorfor skifte hjul når du kan få billigbil som er ferdig "skodd"? Vi fant fire:

Dette med dekkskift vår og høst er plagsomme greier. Det kommer gjerne midt i en periode da man har veldig mye annet å styre med.

Og spesielt skiftet til vinterdekk presser seg liksom frem på en ubehagelig måte - du vet du har bommet skikkelig den dagen den sommerskodde bilen står under et desimetertykt slaps-lag foran garasjen. Det er vanligvis akkurat den dagen du har forsovet deg, og skulle vært på jobb allerede.

Og snøkosten ligger nederst, under alt annet i skrot i bagasjerommet...

Til "dekket" bord...

Nå er vi snart der igjen. Men det finnes håp, også for den som er altfor ustrukturert - eller lat - til å få gjort jobben:

Hva med å kjøpe flunkende nye vinterdekk som er ferdig montert - på en billigbil? En gammel, tro tjener som fremdeles tåler en støyt, og som ikke er mer verdt enn at den med rimelig god samvittighet kan piskes gjennom kaskader av salt og skarpe gruskorn en vinter eller to - eller så lenge den går gjennom EU-kontrollene?

Unødvendig dyrt? Joda, men husk at du sparer omlegging, balansering og alt det der i tillegg til dekkprisen. Dessuten sparer du kjørelengde på forsikringen på din vanlige, antagelig mye dyrere bil - og du slipper å utsette den for all den slitasjen vinterføret fører med seg.

Mulighetene finnes der ute

Dyrere likevel? Joda. Men det har aldri vært billig å være ustrukturert - eller lat.

Vi har lett etter kjørbar bil med nye vinterdekk under 10.000 kroner, med minst én vinter igjen før ny EU-kontroll, og her er de vi fant som virker mest lovende. Hvilken ville du satset på? La oss høre i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

1998 Vectra med hele 12 hjul

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

De som har fulgt med vet at vi er svake for biler som faller litt igjennom rent statusmessig, til tross for at de er ukompliserte og greie. Da kan man få mye bil for pengene - og det er jo det vi snakker om her.

Se annonsen her:

Denne Vectraen er kanskje ikke like blank i lakken lenger, men ser forholdsvis hel og pen ut - også inni. Det er ofte der man ser hvordan eieren har tatt vare på den. Her får vi dessuten vite at de siste eierne er i familie, og vi forstår det dithen at de fortsatt er på talefot. Det lover godt.

Stasjonsvogn er praktisk, bilen er god å kjøre, og det følger faktisk med tre komplette hjulsett - hvorav vinterdekkene altså er nye.

Neste EU-kontroll er i mai, og vurderer du sjansene som små for å bestå den, åpner selger for å prute litt, også.

Les også: Vectra OPC - tre bokstaver gjør den til et råskinn

1986 Starlet med lav kjørelengde

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Alder er bare et tall, heter det. Men selv om 80-talls japanere var langt bedre enn 70-talls japanere til å tåle norsk klima, så er det få igjen av slike 25 år gamle baby-Toyotaer som denne.

Se annonsen her:

De andre har nok rustet bort. For mekanisk var dette seige greier, og når denne kun har gått 155.000 kilometer burde det være mye igjen å slite på.

For den som tør. For 25 år gammel småbil reiser noen problemstillinger når det gjelder sikkerhet, det er ikke til å komme fra.

Tør du, er det begrenset hvor mye du kan dumme deg ut på dette kjøpet. I tillegg til nye vinterdekk er det også nye bremser rundt hele, og neste EU-kontroll er ikke før om ett år. Skru av radioen og hør nøye etter stålmarken frem til da, så kan du fort klare nye to år med denne.

Les også: Stians Starlet skal bli en skikkelig banebil

1998 Citroën ZX uten rust

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Nok en småbil, og igjen en meget sympatisk kilometerstand. Om den vil være like seiglivet som Starleten spørs vel, men så er den også 12 år nyere og burde uansett holde en god stund til.

Se annonsen her:

Franskmennene har klart å bygge inn mye komfort også i de minste bilene sine, og denne generasjonen ZX - som delte det meste under skallet med Peugeot 306 - var høyt elsket av sine eiere.

Denne ser pen ut, og loves også å være rustfri. Det kan øke sjansene for at kjærlighetsforholdet kan vare forbi også neste EU-kontroll i mai neste år.

Komfort på fransk vis er nevnt, og vi tror nok denne appellerer i særlig grad til de som allerede er glade i fransk bil. De kan glede seg over alarm, elektriske vinduer og CD-spiller i tillegg til et sympatisk bensinforbruk. Og skulle de nye piggdekkene likevel miste grepet slik at du møter hindringer, møter du i det minste en airbag først.

Les også: Søstermodellen 306 kan være et cabriolet-kupp

1994 Golf - med firehjulsdrift!

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Bilen vi har gjemt til slutt er heller ingen ungdom, men var kjent som en solid og grei slitebil i sin tid. Men først og fremst er denne Golfen interessant på grunn av tilnavnet "Syncro".

Se annonsen her:

Den grønne, noe værbitte tyskeren er dermed beriket med firehjulstrekk, noe som ikke bør være noen ulempe for den som virkelig møter utfordringer på vinterføre. Spesielt når den i tillegg, som i dette tilfellet, altså har nye vinterdekk.

Med pigg, for sikkerhets skyld.

Vi hører motargumentet komme allerede: Mer utstyr, mer som kan gå i stykker. Og på en bil med firehjulstrekk kan det bli både kostbart og problemfylt å holde den i gang dersom deler i drivverket velger å forlate sin post midt i den strengeste vinterkulda.

Nå lover ikke selgeren gull og grønne skoger i annonsen, ut over at han betegner Golfen som en "grei bil". Så kanskje bør du være litt ekstra nøye når du sjekker denne i sømmene før et kjøp. Passerer den, og du klarer å få den gjennom neste EU-kontroll i juni neste år også, kan du imidlertid ha gjort et godt kjøp.

Spesielt om du er like lei å måke gårdsplassen som å skifte hjul...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Passat kom med Syncro allerede i 1984

Hvilken av disse ville du valgt? Fortell i kommentarfeltet under: