Kjære bilprodusenter: Vi er ikke dummere enn at vi ser bakdørene...

Hvor lang tid vil det ta før noen avslører "keiserens nye coupé"?

Hvem er det Alfa Romeo tror de lurer ved å 'skjule' dørhåndtaket på 156 en? Dette er og blir en sedan   og burde ikke vært forsøkt gjort om til coupe...
Hvem er det Alfa Romeo tror de lurer ved å "skjule" dørhåndtaket på 156 en? Dette er og blir en sedan og burde ikke vært forsøkt gjort om til coupe...

Fenomenet er sikkert gammelt som alle haugene. Men det var liksom med Alfa Romeo 156 at vi merket at det "tok av" - etter at folk måpte da de så de første bildene, og sa "åh, se så pen den er - den ser nesten ut som en coupé".

Da fryktet vi at vi hadde sett en bil med normale dørhåndtak på bakdørene for siste gang. At alle produsentene kollektivt skulle gi sine designavdelinger beskjed om at heretter skulle alle bakdører åpnes via "skjulte" håndtak i luftegriller, listverk og vindusinnramminger. At alle sedaner heretter skulle forsøke å se ut som coupeer.

Forsøke.

For den så ikke ut som en coupé, Alfa 156. Den var pen, hadde mange fine detaljer, og mye pent kunne sies om den.

Men ikke at den lignet på en coupé. Ikke i måneskinn, engang.

DETTE er en coupé. En Ferrari 400 viser hvor lekker en ekte coupé faktisk kan være. Og det burde skremme alle produsenter av firedørsbiler fra å prøve å maskere og trikse seg frem til et like lekkert resultat...
DETTE er en coupé. En Ferrari 400 viser hvor lekker en ekte coupé faktisk kan være. Og det burde skremme alle produsenter av firedørsbiler fra å prøve å maskere og trikse seg frem til et like lekkert resultat...

Det finnes sikkert flere definisjoner av coupé-begrepet også, som sikkert kan romme mye rart. Undertegnede er imidlertid gammel og konservativ nok til å mene at en coupé skal være todørs, trang å komme inn i, i hovedsak være innrettet på god komfort for fire heller enn brukbar for fem, og ha en taklinje som går ned mot et klassisk bagasjerom - altså ikke en hatchback.

Kunne blitt en pen sedan...

Alfa 156 var ikke så langt unna. Men den strøk på antall dører.

Det er en ærlig sak. Det pinlige var at man prøvde å jukse.

Les også: Porsche lurte pressen med falske luftinntak

For forsøket på å skjule bakdørene var i beste fall mislykket. I tillegg til at vi visste at de var der, så hadde vi ingen problemer med å se dem - selv om dørhåndtakene var skjult, og dermed ga det som kunne vært en pen sedan et håpløst, usymmetrisk uttrykk. Dertil var fordørene altfor korte i forhold til hvordan de ville vært på en ekte coupé.

Om vi så ikke hadde sett sprekken rundt bakdøra, ville vi likevel ment at fordøra burde vært adskillig lengre på en todørsbil. Og en Citroën DS4 er da vel beregnet på folk som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av bil?
Om vi så ikke hadde sett sprekken rundt bakdøra, ville vi likevel ment at fordøra burde vært adskillig lengre på en todørsbil. Og en Citroën DS4 er da vel beregnet på folk som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av bil?

Dermed ble bilen, som kun var to dørhåndtak fra å bli en meget lekker og sportslig sedan, i stedet en litt latterlig liksom-coupé. En wannabe.

Men publikum klappet altså i hendene, og sa "åh, se så pen den er - den ser nesten ut som en coupé".

"Nesten", altså. Det var godt nok til at svært mange løp til butikkene og kjøpte en usymmetrisk bil som forsøkte å late som at den var en coupé, heller enn å bruke de samme dukatene på en ærlig sedan av ett eller annet slag.

Hadde det ikke vært et offisielt PR-bilde av nye Honda Civic ville vi trodd noen hadde moret seg med Photoshop, og laget en
Hadde det ikke vært et offisielt PR-bilde av nye Honda Civic ville vi trodd noen hadde moret seg med Photoshop, og laget en

Noen tror stadig det skal være slik

Vår frykt for at alle andre skulle følge etter viste seg heldigvis å være overdrevet, selv om flere andre også har flørtet med ideen. Spesielt noen litt halvjålete, små og mellomstore biler dukker av og til opp med høyst tilstedeværende bakdører som liksom ingen skal se når dørhåndtaket er skjult: Honda Civic og Citroën DS4 er de to ferskeste eksemplene vi kommer på i farten.

Les også: DS - Citroëns tilbud til de mest kravstore

Til og med Hyundai Veloster, en rimelig kul bil som utstråler selvtillit nok til at den skulle tore å være seg selv, har gjemt bort håndtaket til bakdøren, i et oppskriftsmessig mislykket forsøk på å skjule hele døren. Og det til tross for at den på godt, demokratisk vis faktisk har én dør på den ene siden og to på den andre!

Med bakdør på bare den ene siden skulle man tro Hyundai Veloster i det minste lot være å forsøke å skjule den. Men også her er håndtaket forsøkt gjemt.
Med bakdør på bare den ene siden skulle man tro Hyundai Veloster i det minste lot være å forsøke å skjule den. Men også her er håndtaket forsøkt gjemt.

Man kan spørre seg hvorfor det har blitt så flaut med bakdører de siste 15 årene at man liksom ikke skal vedkjenne seg dem.

Coupé-begrepet på vei ut?

I mellomtiden har noen - rettere sagt stadig flere - omdefinert hele coupé-genren (igjen), slik at det nå er lav takhøyde og avrundede hjørner som definerer en coupé, mer enn antall dører. Da slipper de jobben med å fjerne dørhåndtakene og forsøke å skjule dørene. Og ikke før er det innført, før firedørs-coupé-pionéren Mercedes også vil lage en CLS stasjonsvogn.

En coupé-stasjonsvogn, altså. Nå mangler vi vel bare en "flerbruks-coupé", så er hele begrepet snart utvannet og borte.

Alfa Romeo kom ikke bare på bedre tanker, men på fantastiske tanker da 156 ble erstattet av 159. Ikke bare var dørhåndtakene tilbake på plass, bilen var meget lekker og sportslig som bare det i designet.
Alfa Romeo kom ikke bare på bedre tanker, men på fantastiske tanker da 156 ble erstattet av 159. Ikke bare var dørhåndtakene tilbake på plass, bilen var meget lekker og sportslig som bare det i designet.

Og kanskje er det like greit. Da slipper de som fremdeles henger igjen i en verden der dørhåndtakene må fjernes og bakdørene skjules, å kjempe mot det uunngåelige - altså et temmelig rart, for ikke å si flaut, resultat.

Lær av Alfa - ta til fornuft...

De kan jo lære av Alfa Romeo: Da 156 ble erstattet av 159 var dørhåndtakene tilbake, symmetrien gjenopprettet, og resultatet ble en av de lekreste og mest sportslig utseende sedanene (og stasjonsvognene) på markedet.

Ergo konkluderer vi med at det er håp for fremtiden...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Opel Astra GTC skal sette konkurrentene på plass