Saab fabrikken (Foto: Scanpix)
Saab fabrikken (Foto: Scanpix)

– Kina-selskap vil gi 5 milliarder for Saab

Men kanskje får de sterk konkurranse fra Tyrkia.

Spillet om hvem som skal bli ny eier av Saab nærmer seg nå en avgjørende fase.

Denne uken satte en stor delegasjon fra Trollhättan og Saab-fabrikken seg på flyet til Kina. Målet med turen: Å selge byen, fabrikken og merkevaren Saab enda sterkere inn hos den kinesiske bilprodusenten Youngman.

Del med Facebook-vennene dine

800 skal ha penger

Youngman har vært med i Saab-prosessen over lang tid, og la blant annet inn et bud på Saab en tid før merket ble slått konkurs. Dette ble imidlertid avvist av Saabs tidligere eier GM, som har rettighetene til det meste av teknikken i Saabs biler.

Kineserne har ikke gitt opp håpet om å bli ny Saab-eier og nå melder en rekke svenske medier at Youngman kommer med et nytt bud i neste uke. Det skal være på rundt fem milliarder svenske kroner.

Det er en svært høy sum – men på denne måten skal Youngman raskt kunne gjøre opp med de rundt 800 underleverandørene som har penger utestående hos Saab.

LES OGSÅ: Denne er det også konkurssalg på i bruktmarkedet

Bytte ut GM-deler

Uten at de får pengene sine, vil det heller ikke være mulig å få i gang produksjonen igjen. Saab mangler nemlig en rekke komponenter for å i det hele tatt kunne starte samlebåndet igjen, det har stått siden april.

Ifølge avisen Dagens Industri er planen til Youngman å komme rundt problemene med GMs rettigheter. Det skal de gjøre ved å bytte ut alle GM-deler i bilene med komponenter fra andre leverandører, de viktigste er motorer og girkasser.

På den måten skal de kunne sette i gang produksjonen av modellen 9–3 på svært kort tid.

LES OGSÅ: GM stopper salget av Saab

Oppsiktsvekkende kjapt

Dagens Industri siterer en kilde som hevder at kineserne har som målsetting å komme i gang med produksjon i Trollhättan igjen bare 15 uker etter at en eventuell avtale er underskrevet.

Det er i så fall oppsiktsvekkende kjapt jobbet og mildt sagt imponerende om det lar seg gjøre. Men Youngman skal særlig være bekymret for at Saab nå hurtig mister nøkkelpersonell – ansatte som vil være vanskelige å erstatte på kort sikt når fabrikken eventuelt skal i gang igjen.

LES OGSÅ: Julelønnen lot vente på seg ...

Tyrkisk fond

Samtidig som Youngman presser på for en rask avtale, kommer det rapporter om at også tyrkiske Brightwell Holdings nærmer seg å komme med et bud.

Dette er et fond som investerer i blant annet energiutvikling, transport og teknologi relatert til dette. De ønsker også å ta over hele Saab og har signalisert at planen er å produsere biler i Trollhättan.

Det er imidlertid svært uklart hva tyrkerne egentlig sitter på av kompetanse på dette området. Derfor anses Youngman akkurat nå som den klart mest sannsynlige kjøperen av de to – hvis alle brikkene faller på plass.

Gode minner: Dette vil vi huske Saab best for