Kasper (18) har valgt ungdomsbil utenom det vanlige

– Når folk får sitte på en tur blir de overbevist.

MG er et gammelt og ærverdig bilmerke. Morris Garages, som forkortelsen står for, ble etablert for nesten 100 år siden. I 1924.

De har vært mest kjent for sportsbiler. Det holder å nevne legendariske modeller som MGA, MGB, MGB GT og TF – for at sportsbil-elskere nikker gjenkjennende og bekreftende.

At det dukker opp en MG på et arrangement i regi av Norsk Sportsvogn Klubb (NSK) er derfor ikke noen stor overraskelse. Det gjorde det også under den årvisse isbanekjøringen på Tisleifjorden på Golsfjellet.

Elektrisk MG4

Men ikke en av den gamle, klassiske typen. Snarere tvert imot. Det dukket opp en helt ny, elektrisk og Kina-produsert MG4. Med en ung og entusiastisk sjåfør bak rattet.

Nemlig Kasper Hansen. 18 år og med ferskt førerkort i lomma.

KJEMPEFORNØYD: 18 år gamle Kasper Hansen er kjempefornøyd med sin elektriske MG4 EV.
KJEMPEFORNØYD: 18 år gamle Kasper Hansen er kjempefornøyd med sin elektriske MG4 EV.

MGs bilproduksjon ble stoppet 7. april 2005, da MG Rover Group gikk konkurs. Etter en litt brokete historie er kort-versjonen at MG nå er kinesisk og har hatt suksess i Norge med sine elbiler.

Først med MG ZS EV. Så har de fylt på med flere nye modeller. Blant annet MG4 som Kasper kjører, i tillegg til MG5 og Marvel R.

– Dette er en genial bil for mitt bruk. Blant annet fordi den er billig, både i innkjøp og daglig bruk. Dette er bruksbilen min, forteller han.

Mini: Skulle lage bare én bil – nå har de ombestemt seg

Varmt batteri

Men det går absolutt an å ha det moro med den også forstår vi.

– Ja, med et par tastetrykk deaktiverer man assistentsystemene. Da er 204 hestekrefter og 250 Nm i dreiemoment tilgjengelig fra første omdreining på elmotoren. MG4 har jo god, gammeldags bakhjulsdrift, så dette er skikkelig moro bekrefter unggutten med et bredt glis og snøføyke over hele bilen

Det er tydelig at han har kjørt vel så mye sidelengs som forlengs.

– Ja, batteriet blir varmt når man har grisekjørt litt, så da tar jeg en liten pause innimellom. Da prater jeg med folk og ser på de andre bilene. Dette er jo veldig hyggelig understreker han.

Topp 10: Disse bileierne er mest fornøyd

KLASSISK MERKE: At en MG møter opp på treff med Norsk Sportsvogn Klubb er ikke uvanlig. Men en elektrisk utgave er ikke fullt så vanlig.
KLASSISK MERKE: At en MG møter opp på treff med Norsk Sportsvogn Klubb er ikke uvanlig. Men en elektrisk utgave er ikke fullt så vanlig.

Elbilene kommer ...

– Du blir ikke litt uglesett når du kommer på sportsbil-treff med elbil da?

– Ehhh… Nei, sier han. Og ser ikke ut som tanken har slått ham en gang. Tanken har tydeligvis ikke slått noen andre heller. Folk hilser og smiler der de kjører ut og inn av depotet med brummende bensinmotorer.

Hva når batteriet begynner å bli strømtom da?

– Null, stress det, forklarer han.

– Da stikker jeg bare opp på hytta og lader denne, så tar jeg noen runder med mutterns elektriske Polestar 2 i stedet. Men MG-en er morsommere å kjøre forsikrer han, før han sladder ut på isbanen igjen.

Les også: Nå får du Audi-råskinnet til halv pris

Video: Her fortelle friskusen, Kasper Hansen, oss om bilen sin