Kanskje den viktigste Volvoen noensinne – nå går den mot slutten

Plutselig er XC90 den eldste bilen til Volvo.

Andre generasjon XC90 markerte starten på 'nye' Volvo. Fem år etter lanseringen er den nå Volvos eldste nybil.
Andre generasjon XC90 markerte starten på "nye" Volvo. Fem år etter lanseringen er den nå Volvos eldste nybil.

– Men, Knut: Du husker at vi skal ha middag når vi kommer frem til hotellet. Det er jo dumt å komme veldig sent til det, eller?

– Joda, jeg skulle bare så gjerne hatt det bildet med en stuga og svensk flagg... Bare en liten avstikker til, så lover jeg at vi skal sette kursen rett mot Tylösand.

Det er tidlig sommer 2015. Jeg har tatt med kona på kombinert kjæreste- og testtur (et ikke heelt ukjent fenomen for oss). Vi er ute på den svenske landsbygda og det er absolutt ikke tilfeldig.

Vi kjører nemlig aller siste nytt av svensk bil. Volvo har akkurat lansert splitter nye XC90, kanskje den viktigste bilen deres noensinne. Nå har jeg bestemt meg for å ta dem med på langtur, og dessuten fått for meg at vi trenger et så "svenskt" bilde som mulig, med bil, svensk flagg og gjerne også en rød stuga.

Det myldrer vel av slike muligheter i Sverige, tenker kanskje du? Vel jo – det gjør det kanskje. Men som jeg finner ut denne dagen: Ikke når du trenger dem som mest. Jakten går dårlig, men vi rekker nå i alle fall middagen.

"Det får bli i morgen", tenker jeg når vi sjekker inn på Per Gessles strålende havshotell utenfor Halmstad. Og det får jeg faktisk også rett i.

Måtte selge alt

Men først litt om hvorfor akkurat denne modellen var så viktig. Vi må ti år tilbake i tid. Finanskrisen hadde gitt bilbransjen en skikkelig omgang juling. De som fikk det aller tøffest var de amerikanske bilgigantene. General Motors og Chrysler-konsernet gikk i praksis konkurs. Ford klarte seg ørlite bedre, men var virkelig nede for telling. Da markedet raste, måtte de selge unna alt som ikke var kjernevirksomhet. Blant dette en liten bilprodusent i Sverige: Volvo.

Men hvem skulle kjøpe? Tidene var så dårlige at de etablerte bilprodusentene hadde mer enn nok med å tenke på seg selv. Et høyst realistisk utfall denne gangen kunne vært at Volvo rett og slett forsvant. Men så dukket det opp et kinesisk selskap de færreste utenfor bransjen hadde hørt om. Geely het de. De kom inn og kjøpte Volvo, og ble møtt med adskillig skepsis, ikke minst i Sverige.

Du kan faktisk kjøpe en Volvo som er laget i Kina

På vei til Sverige, i en bil som nesten nettopp hadde kommet andre veien, fra fabrikken i Gøteborg.
På vei til Sverige, i en bil som nesten nettopp hadde kommet andre veien, fra fabrikken i Gøteborg.

Hadde en plan...

For hva var kineserne egentlig ute etter, bortsett fra merkevaren? Volvo hadde ingen egne plattformer å bygge biler på, alt dette hadde de fått fra Ford (og gjort det beste utav). De hadde begrenset med egen teknologi og de manglet også spisskompetanse på flere områder. Å tro at de plutselig skulle kunne stå på egne bein som bilprodusent, var i beste fall naivt. Derfor fryktet også mange at Geely bare ville ta med seg navnet, stenge i Sverige – og flytte alt til Kina.

Men slik gikk det ikke. I motsetning til hva vi ofte hadde mistenkt at Ford manglet, hadde Geely en plan. Og ikke minst: De var også villig til å satse pengene det kostet å gjennomføre planen.

Kort fortalt: Volvo skulle bli et premiummerke. De skulle utvikle en helt ny plattform for store biler, kalt SPA. XC90 skulle bli den første bilen ut på denne. Og det var helt greit at det ville ta noen år før den var klar. Geely tenkte langsiktig og de visste også at den første modellen fra "nye Volvo" fort betydde briste eller bære. Da var det ikke smart å stresse på og ta sjanser.

Ramlet over flagget

Vi i Broom fulgte denne prosessen ganske tett. Vi besøkte blant annet fabrikken flere ganger. Og stemningen der etter at XC90 var lansert og blitt møtt av ros og lovord fra bilpressen, var helt spesiell. Det var som om hele Torslandaverken pustet lettet ut.

XC90 traff markedet perfekt. Bestillingene strømmet inn og la grunnlaget for den oppturen Volvo har hatt siden.

Jeg husker også hvor imponert jeg ble da jeg kjørte det hvite eksemplaret med full stylingpakke og alt Volvo kunne oppvise av utstyr tilbake i 2015. Den vakte også oppsikt på parkeringsplassen på Tylösand, hvor det forresten ikke skortet på mye annet gromt heller.

Og det svenske flagget? Jo, det ramlet jeg sannelig over dagen etter, rett rundt hjørnet fra hotellet, i en vei med flotte eiendommer og noen skammelig dyre funkishus. Noen ganger er løsningen nærmere enn du tror!

Klikk her for å lese mer om Sverige-turen med XC90

Bil og svensk flagg – check! Og det fant jeg faktisk noen hundre meter fra hotellet vårt...
Bil og svensk flagg – check! Og det fant jeg faktisk noen hundre meter fra hotellet vårt...

Volvos eldste

Snart fem år senere er jeg på vei til fjells, med en XC90. I tiden som har gått, har det skjedd utrolig mye hos Volvo. XC90 som var splitter ny i 2015, er nå Volvos eldste bilmodell. Den har et par år igjen av livsløpet, så er det klart for tredje generasjon.

I fjor ga Volvo den forresten en liten facelift. Og da snakker vi virkelig liten. Med mindre du har bil fra før faceliften og og har stirret MYE på den, skal du slite å se forskjellene. Det underbygger naturligvis at Volvo ikke ser noe behov for å endre på den. XC90-designet står seg fortsatt veldig bra.

Men hvordan er det med resten av bilen? Jo, det er det jeg har tenkt å finne ut av nå. Og jeg har en liten plan til: Når vi først er på fjellet, passer det jo godt å ta bilde foran en typisk norsk fjellhytte, med vimpel vaiende i vinden. Så får vi se hvordan akkurat det går...

Her er "nye" XC90 i Norge for første gang

En Volvo til fjells: XC90 har fått en (bitte liten) facelift og dessuten såkalt mildhybrid-løsning.
En Volvo til fjells: XC90 har fått en (bitte liten) facelift og dessuten såkalt mildhybrid-løsning.

Bråker litt

Bilen vi kjører nå er en XC90 B5 Inscription AWD. Bokstaven "B" handler om motoren og er ny, den kommer i tillegg til D (diesel) og T (bensin) som vi kjenner fra før. Dette er en mildhybrid-diesel med et 48-volts batteri som blant annet lagrer bremseenergi. Det skal gi litt lavere forbruk og utslipp, i tillegg til at det bidrar til at start/stopp-systemet skal virke mer sømløst.

Motoren står helt greit til bilen, selv om 235 hestekrefter ikke er tall som er egnet til å imponere spesielt i denne klassen. 0-100 på 7,6 sekunder er ganske kjapt og bunndraget er godt. Det eneste jeg reagerer litt på er lyden. Motoren har ganske hard gange når den presses og får da en karakteristisk lyd som trenger overraskende godt gjennom. Her kunne Volvo støydempet litt bedre.

Ut over det er XC90 en strålende bil på langtur. Understell og kjøreegenskaper generelt er vektet mot komfort. Dette underbygges ytterligere av seter som er helt på pallplass i bilverdenen. Her kan du sitte i mange, mange timer, uten å bli sliten.

XC90 har etter hvert blitt et veldig vanlig syn i den norske fjellheimen, der finner du et eksemplar utenfor mange hytter.
XC90 har etter hvert blitt et veldig vanlig syn i den norske fjellheimen, der finner du et eksemplar utenfor mange hytter.

Det første interiøret

Riktig så sporty som noen av de (særlig) tyske konkurrentene er den imidlertid ikke. Hvis det er viktig for deg å kunne kjøre hurtigst mulig gjennom svingene, er XC90 neppe bilen for deg. I den øvelsen er du aldri i tvil om at dette er en stor, høy og tung bil.

Tilfeldigheter gjør at jeg får mulighet til å kjøre flere av Volvos modeller på en testbane ved fabrikken et par uker før denne turen. Der går jeg fra XC90, via XC60 og til XC40 . Alle SUV-størrelsene til Volvo, altså. Og når jeg får dem rett etter hverandre, er forskjellene overraskende store. Størst faktisk mellom XC60 og XC40. Men jeg blir også overrasket over hvor mye mindre XC60 føles, kontra XC90. Sistnevnte er virkelig storebroren.

Da Volvo startet på nytt med SPA-plattformen, gjorde de også det samme på interiør. XC90 var først ute her også. Volvo kjører veldig mange av de samme elementene gjennom hele modellutvalget. Det betyr at dette begynner å bli velkjent nå, dessuten at det er fem år gammelt.

Skal lage nye biler dobbelt så fort som før

Interiøret startet en helt ny retning for Volvo, det står seg imponerende bra fem år etter.
Interiøret startet en helt ny retning for Volvo, det står seg imponerende bra fem år etter.

Girspak i krystall

Slik sett må vi kunne fastslå at XC90 holder seg usedvanlig bra. Da den kom, kjørte jeg en Jaguar relativt kort tid etter XC90. Det var virkelig en interessant opplevelse. Jaguaren fremsto rett og slett som billig og pregløs, sammenlignet med XC90-interiøret. Jaguar har skjerpet seg siden da. Det har også flere av premium-konkurrentene, men Volvo er fortsatt helt i toppskiktet i klassen.

Det handler om fine materialer og mange lekre detaljer. En av dem er girspaken i krystall fra Orrefors. Den koster nok Volvo noen kroner de kunne spart ved å bruke en enklere løsning, men du verden så riktig akkurat denne girspaken føles.

Den store iPad-lignende skjermen i midten debuterte også på XC90. Da vi for noen år siden møtte Volvos interiør-sjef Robin Page, fortalte han hvor avgjørende denne skjermen har vært for resten av dashbordet. Den gangen var det ganske dristig å satse på en slik løsning, der det aller meste av funksjoner styres via skjermen. Men for en interiørdesigner er det optimalt. Bort med en masse knapper og brytere, da blir det ryddigere og enklere å lage et funksjonelt dashbord.

Designeren: Vil at du skal ha det bedre i bilen enn hjemme i godstolen

De såkalte Tors Hammer-lyktene har blitt en vellykket signatur for Volvo.
De såkalte Tors Hammer-lyktene har blitt en vellykket signatur for Volvo.

Nesten perfekt familiebil

Rent brukermessig er det noen ulemper med denne løsningen. Brooms egen infotainment-nerd Vegard, er en av dem som sverger til menyhjul i stedet og jeg skjønner poenget hans. Det blir mye trykking på denne skjermen og særlig i fart kan det by på utfordringer. Men som med mye annet: Det blir en vane.

Som familiebil betraktet er XC90 nesten perfekt. Det er MYE plass i denne bilen. Baksetet er tredelt, bredden gjør at det midterste setet er smalere enn de ytterste. Alle tre kan skyves i lengderetningen og ryggvinkelen kan justeres. Det er også grei adkomst til de to bakerste setene. Her sitter voksne overraskende bra, samtidig som det er litt plass igjen til bagasje.

Brukt som femseter er bagasjeplassen rett og slett gigantisk. Det at bilen er så høy, gjør også at du får med deg ekstra mye når du stabler i høyden. Hvis dette ikke duger, bør du nok vurdere prioriteringsevnen din rundt pakking. Nøye.

Når du bruker den som femseter er bagasjerommet gedigent. Og det er før du begynner å stable i høyden.
Når du bruker den som femseter er bagasjerommet gedigent. Og det er før du begynner å stable i høyden.

Udefinerbar godfølelse

Vi setter også pris på praktiske oppbevaringsrom. Her er det dessuten skikkelige koppholdere mellom forsetene, stikkontakt i baksetet til ladere osv. Det eneste som kunne gjort turen enda bedre for ungene, er klappbord på forseteryggene. Men det er det ikke her.

Vi svinger av E6 på Ringebu og setter kursen til fjells. Godt oppe i dalsiden står et par dansker og legger på kjetting. Det er glatt og ganske gufne kjøreforhold, men Volvoen lar seg ikke affisere av det. Vi sitter godt og varmt, litt hevet over den øvrige trafikken, mens bilen effektivt jobber seg til fjells.

Her er vi innom noe av det udefinerbare som gjør at XC90 byr på mye godfølelse. Det er ikke én ting, snarere summen av mange. Lekkert interiør, seter og sittestilling, særpreg og en dose svensk fornuft. Også det faktum at dette er en av verdens sikreste biler. Den føles hjemme på fjellet, akkurat som den føles hjemme på den svenske Västkusten.

Denne har klart noe ganske utrolig

Stor SUV med 4x4, det blir sjelden feil på vinterveier som dette.
Stor SUV med 4x4, det blir sjelden feil på vinterveier som dette.

Gjorde jobben skikkelig

Vi tar av fra Rondeveien og går løs på den siste etappen inn til hytta. Og hva kjører vi forbi da? Jo, en hytte med norsk vimpel vaiende i vinden! Da vet jeg hvor jeg skal en tur innom i morgen!

Inne og foran peisen oppsummerer jeg litt for meg selv. Fem år ut i livsløpet beviser XC90 at Volvo gjorde jobben skikkelig da den ble utviklet. Bilen står seg fortsatt imponerende bra. På komfort, plass, praktiske løsninger og interiør er den fortsatt en av klassens aller beste biler.

Samtidig finnes det helt klart mer sporty konkurrenter, biler som klarer å kamuflere størrelsen bedre. Her er særlig noen av de tyske konkurrentene ekstremt gode. Med elektronikk og kjøreprogrammer som nesten tryller bort både kilo og høyde. Der er ikke Volvoen. Her er det i stedet komfort som gjelder.

Bil og norsk fjellvimpel – check!
Bil og norsk fjellvimpel – check!

Litt av hvert å leve opp til

Prisen? Den kommer nok til å stoppe svært mange fra å kjøpe denne versjonen. Bilen starter på 1.012.700 kroner. Med en svært raus dose utstyr på plass, ender vi på 1.233.505 kroner. Det er veldig mye penger for en SUV med ikke altfor kraftig dieselmotor. Du sparer en god slump penger på å kjøpe den som ladbar hybrid, vi skjønner at mange går for det.

Vi reagerer som sagt litt på støyen når vi presser motoren. Helt siste nytt innenfor motorteknologi er dette heller ikke. Også her er det konkurrenter som har mer moderne løsninger, selv om B5-motoren absolutt leverer greit.

Om to år er det ventet at vi får en helt ny XC90. Den blir utviklet av et Volvo som er i en helt annen situasjon enn de var for ti år siden. Men de har også litt av hvert å leve opp til her.

LES MER: Her gjør Volvo seg klare for en helt ny tid

VOLVO XC90

Modell: B5 Inscription AWD Motor: 2-liter diesel + mildhybrid-løsning Effekt: 235 hk Moment: 480 Nm. 0-100 km/t: 7,6 sekunder Toppfart: 220 km/t Forbruk: 0,64-0,75 liter /mil. Lengde/bredde/høyde: 495 - 192 - 177 cm. Bagasjerom: 651 liter Pris fra: 1.012.700 kr. Pris testbil: 1.233.505 kr.

Video: Ruller av samlebåndet – denne skal kjøre seg selv