Kan du skjønne hvorfor denne kjører opp og ned Lierbakkene?

Nei – de bak rattet er ikke gale. Men det er kanskje ikke så langt ifra ...

Denne bilen har ofte vært observert i Lierbakkene de siste ukene.  (Foto: Benny Christensen)
Denne bilen har ofte vært observert i Lierbakkene de siste ukene. (Foto: Benny Christensen)

Bak ratt og spaker i denne hvite Ford Monedoen finner vi Knut Wilthil og Henrik Borchgervink. De har du møtt flere ganger tidligere her på Broom.no. Og det er kanskje et lite snev av galskap i det de to herrene bruker fritiden sin på. De øver nemlig på å sette ny verdensrekord.

Nærmere bestemt verdensrekord i å kjøre langt. Men bare på én eneste tank med diesel. Lierbakkene utgjør en del av treningsfeltet før startskuddet går 11 mai.

Hele 2456,7 kilometer er gjeldende verdensrekord i denne "øvelsen" og for å spisse utfordringen ytterligere, er ikke Knut og Henrik snauere enn at de bruker en bil som har 7 liter mindre drivstofftank enn nåværende rekordinnehaver!

Del med Facebookvennene dine

Ingen modifikasjoner

– Bilen vi skal benytte er en Ford Mondeo 1,6-liter diesel på 115 hk, og med 70 liters drivstofftank, helt standard hyllevare uten noen som helst modifikasjoner, bortsett fra klistremerkene, forteller de.

Knut Wilthil og Henrik Borchgervink er forsinket - men snart i gang - på en helt unik kjøretur. (Foto: Benny Christensen)
Knut Wilthil og Henrik Borchgervink er forsinket - men snart i gang - på en helt unik kjøretur. (Foto: Benny Christensen)

Noe kjent med disse karene? Les mer om deres forrige tur i spalten til høyre:

– I disse dager kjører vi den tålmodighetskrevende testingen, noe som fører til at E18 ved Lierbakkene samt E6 blir vårt andre hjem i en periode.

– Etter utallige turer opp Lierbakkene i alle mulige – og et par umulige hastighets- og girkombinasjoner – vil vi sitte med et skjema for optimalt drivstofforbruk som blir fulgt slavisk gjennom hele turen, forklarer Henrik.

– Kjøreruten er så godt som klar og vil denne gangen ta oss fra Helsinki via Haparanda – altså rundt Bottenviken – til Uppsala, Uddevalla og mot Oslo om alt går slik vi ønsker.

De innrømmer også at de har et par alternative trasévalg om vær eller trafikk skulle vise seg å bli ugreit.

Stopper inne i tunnel?

– Dersom vi klarer å slå den gjeldende verdensrekorden, vil det skje rett etter at vi passerer Sarpsborg, nærmere bestemt midt inni Eidettunnelen. Klarer vi å komme ut på andre siden av tunnelen – hvilket jo hadde vært veldig praktisk – så er verdensrekorden vår! Forteller de to kompisene entusiastisk.

De forklarer videre at et turtall på rundt 1.200–1.250 o/min er gunstig i forhold til tilgjengelig moment, kombinert med et gunstig drivstofforbruk.

Mer enn 2456,7 kilometer på 70 liter diesel - er det mulig?  (Foto: Benny Christensen)
Mer enn 2456,7 kilometer på 70 liter diesel - er det mulig? (Foto: Benny Christensen)

Les vår test av Ford Mondeo her:

-Da vil farten ligge på ca. 70 km/t, så noen fartsrekord blir det i alle fall ikke av dette, ler de.

Rundt regnet 42 timer bak rattet er den planlagte tiden på distansen.

– V i skal bytte litt på kjøringen og strekke på beina så vidt – men mer enn et par-tre veldig korte stopp blir det ikke. Da skal vi også tisse – enten vi må eller ei, forteller de.

Fokuserte...

– Motoren må ikke rekke å begynne å bli kald, og selvfølgelig legges disse stoppene i nedoverbakke slik at unødige og dyrebare dieseldråper ikke går tapt på å få bilen i gang igjen ...

– Den som ikke kjører, er kartansvarlig. Planlegge neste kryss, neste motbakke, lese trafikkbildet oppdatere værrapporter og trafikkinformasjon. Det blir lite tid til avslapning og søvn.

Det er tydelig at kompisene allerede nå er fokuserte på oppgaven og motiverte. Iveren i stemmene avslører det.

– Testresultatene er også gode. Vi ble litt lei Lierbakkene og tok en lengre testtur til Sverige og hadde da et gjennomsnittlig dieselforbruk på 0,28 l/mil.

0,283 liter/mil

- Det er brukbart, kommenterer de tørt, men ikke uten en viss stolthet... Klarer de det samme nå – eller 0,283 l/mil, for å være helt nøyaktig – så blir det intet mindre enn ny verdensrekord!

Og vi forstår motivasjonen. Det er tross alt ikke så mange av oss som kan smykke seg med tittelen: Verdensrekordinnehaver!

Men det å faktisk nå målet man jobber mot og bruker mye av fritiden til, det meste av hjernekapasiteten og mye penger på, er nok det viktigste, tross alt – om vi skal tro kompisene.

Ny Ford Mondeo i 2013: Se de første bildene

Nøye planlagt

Forberedelsene har vært grundige. Alt er timet og tilrettelagt bortsett fra været.
Forberedelsene har vært grundige. Alt er timet og tilrettelagt bortsett fra været.

Bunkevis av kart er printet ut fra google-maps. Hvert eneste, kryss, hver eneste rundkjøring og ikke minst motbakkene – som byr på den største utfordringen – er nøye planlagt. Det er også planlagt slik at de største byene passeres på nattetid med minst mulig trafikk. Høydekurver over hele ruten er også printet ut og ambassadene i de forskjellige landene kontaktet.

Del med Facebook-vennene dine

– Det ville vært full krise om vi havnet i kø på grunn av Saunafestivaler og andre lokale tilstelninger. At vi ikke havner i områder med omfattende veiarbeider er også behørig sjekket ut.

– Regn og motvind er det vi er mest redde for, det er det ikke lett å planlegge for. Det kan effektivt sette en stopper for rekorden når marginene er så ørsmå som her.

Vi mistenker gutta for allerede nå å ha begynt å sjekke ut vær og vindforhold i de aktuelle områdene. Ikke noe overlates nemlig til tilfeldighetene her – selv om ikke engang disse iherdige herrene får gjort mye med nettopp været... Men godt forberedt på hva de møter kan de være.

De teller milliliter og ikke liter når det er snakk om drivstoff. Dette er nemlig ramme alvor – og helt på grensen til galskap!

Tro det eller ei – denne Forden er veteran i år:

Vi i Broom liker en dose galskap, og kommer til å følge Knut og Henrik nøye på turen og jakten på verdensrekorden. Følg med fra 11. mai, da går starten!