FORVIRRENDE? Mange sliter fortsatt med hvordan de skal kjøre inn og ut av rundkjøringer. Det kan det bli skumle situasjoner og ulykker av.
FORVIRRENDE? Mange sliter fortsatt med hvordan de skal kjøre inn og ut av rundkjøringer. Det kan det bli skumle situasjoner og ulykker av.

Kan du reglene? Dette gjør mange feil i rundkjøringen

Blinklys er viktig her.

Den første åpnet 18. august 1957 i Fredrikstad. Like etter fikk vi en berømt (og ganske beryktet én) på Sinsen i Oslo. Og nå er det flere tusen av dem på norske veier.

Vi snakker om rundkjøringer. De skal sikre best mulig trafikkflyt, men det er heller ingen hemmelighet at det har vært mange ulykker i rundkjøringene opp gjennom årene. Mange føler seg fortsatt usikre når de skal inn og ut.

Ferske tall fra NAF viser at over 30 prosent gjør feil når de kjører i rundkjøringer.

Misforståelser og ulykker

– Det kan virke som om det går litt rundt for folk når de skal inn i en rundkjøring, både når det gjelder tegngiving og plassering, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

Størst er usikkerheten knyttet til tegngiving når man skal inn og ut av rundkjøringen. Ifølge tall hentet inn av Norstat for NAF gjør over 30 prosent feil når de skal gi tegn.

– Feil bruk av blinklys, eller å ikke bruke blinklys i det hele tatt, fører til tregere trafikkavvikling. Og det kan føre til misforståelser og ulykker, sier NAF-rådgiveren.

Dette irriterer vi oss mest over i trafikken

VIKTIG: Bruker du blinklys på vei inn og ut av rundkjøringene, hjelper du også andre til å skjønne hva du har tenkt å gjøre.
VIKTIG: Bruker du blinklys på vei inn og ut av rundkjøringene, hjelper du også andre til å skjønne hva du har tenkt å gjøre.

Gi tegn tidlig

Han anbefaler noen enkle huskeregler når du kommer inn mot en rundkjøring. Den første er å sette på blinklyset i god tid før rundkjøringen.

– Gir du tegn tidlig, letter du trafikken og sørger for bedre flyt. Om du ikke gir tegn, skaper du usikkerhet hos andre trafikanter som er på vei inn i rundkjøringen. Det fører i mange tilfeller til at trafikken stopper opp, sier Svendsen, i en pressemelding.

Den andre huskeregelen er å tenke på rundkjøringen som et vanlig kryss.

Kan være en skikkelig bulke-felle på vinteren

TRAFIKKAVVIKLING: Rundkjøringene er effektive for å flette trafikk som kommer fra flere kanter. Foto:: TV 2.
TRAFIKKAVVIKLING: Rundkjøringene er effektive for å flette trafikk som kommer fra flere kanter. Foto:: TV 2.

Ett unntak

– En rundkjøring er egentlig ikke noe annet enn et vanlig kryss. Om du skal til venstre, blinker du til venstre. Skal du til høyre, blinker du til høyre. Den eneste forskjellen på en rundkjøring og andre kryss er at du også skal gi tegn ut av rundkjøringen. Verre er det ikke, ifølge Svendsen.

Dette gjelder også plassering. Om du skal til venstre, bør du ligge til venstre på vei inn i rundkjøringen og holde venstre side gjennom rundkjøringen. Skal du til høyre, ligger du til høyre på vei inn.

– På ett område skiller rundkjøringer seg likevel fra et ordinært kryss, og det er om du skal rett frem i en rundkjøring som ikke har noen avkjøring til venstre. Da skal du legge deg til venstre på vei inn i rundkjøringen og holde venstre felt gjennom rundkjøringen. På den måten gir du plass til de som skal til høyre i rundkjøringen, forklarer Svendsen.

Har vi nordmenn endelig knekt denne koden?

Slik kjører du riktig i rundkjøring:

  • Gi tegn tidlig på vei inn i rundkjøringen.
  • Blink ut når du er på høyde med siste utkjøring før du skal ut.
  • Enkelte rundkjøringer har skilt eller kjørefelt som angir plassering inn i rundkjøringen. De gjelder foran de generelle plasseringsreglene.
  • Sjekk speilene før du kjører ut av rundkjøringen. Spesielt om du skal til venstre i en rundkjøring kan du få biler på høyre side.

Video: Dette skal du i alle fall ikke gjøre i rundkjøringen!