Kan bli mangel på dekk – da er det én ting som gjelder nå

Gjelder særlig biler med spesiell dekkdimensjon.

Det nærmer seg å bytte til vinterdekk for mange. Hvis du har planlagt å kjøpe nye vinterdekk i høst, kan du støte på problemer. Foto: NTB
Det nærmer seg å bytte til vinterdekk for mange. Hvis du har planlagt å kjøpe nye vinterdekk i høst, kan du støte på problemer. Foto: NTB

Enten vi liker det eller ikke: Høsten er på vei og snart kan det bli krevende kjøreforhold flere steder i landet. Det betyr også at det nærmer seg tid for dekkskift.

Hvis du har planlagt å kjøpe nye vinterdekk i høst, bør du være klar over at markedet i år kan bli temmelig forskjellig fra det vi har vært vant til.

Når snøen har kommet kan det rett og slett være for sent å få tak i dekk til bilen din. NAF anbefaler at man sjekker dekkene nå og ikke venter med å kjøpe nye vinterdekk dersom de gamle er slitt.

Uvanlig dimensjon

Dette handlet først om etterdønninger fra korona-pandemien, med logistikkproblemer. Så kom sanksjonene mot Russland, på grunn av krigen i Ukraina. Russland er en stor produsent av dekk, det merkes nå veldig godt ute i markedet.

Resultater kan bli at man ikke får tak i vinterdekk dersom man er sent ute. Spesielt vanskelig kan det bli om man har en bil med uvanlige dekkdimensjoner eller en bil som krever spesielle dekk.

Ikke mange jobber som gir så god timelønn

Når snøen har kommet kan det være for sent å få tak i dekk til bilen din. NAF anbefaler at man sjekker dekkene nå og ikke venter med å kjøpe nye vinterdekk dersom de gamle er slitt. Foto: NAF.
Når snøen har kommet kan det være for sent å få tak i dekk til bilen din. NAF anbefaler at man sjekker dekkene nå og ikke venter med å kjøpe nye vinterdekk dersom de gamle er slitt. Foto: NAF.

Vanskelig å vite

– Mange elbiler har spesielle dekkdimensjoner. Et godt eksempel er BMW i3 – eller SUV-er som krever spesielle dekk. Venter man for lenge. kan det være at dekkforhandleren blir utsolgt. Det kan føre til at man må la bilen stå gjennom store deler av vinteren, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen

Fordi markedet er så uoversiktlig, kan man ikke vente at lagrene med dekk blir fylt opp på vanlig måte gjennom vinteren.

– Ser man at vinterdekkene fra i fjor er slitte og må byttes ut, er det et godt råd å gjøre det nå. Vi vet ikke hvordan leveringssituasjonen eller lagerbeholdningen ser ut om noen måneder, sier Svendsen, i en pressemelding.

Bilen begynte å riste – så mistet Joakim all kontroll

Kravet til mønsterdybde er tre millimeter, men NAF anbefaler at man bytter ut vinterdekkene om mønsterdybden er fire millimeter eller mindre. 
Last ned Foto: NAF.
Kravet til mønsterdybde er tre millimeter, men NAF anbefaler at man bytter ut vinterdekkene om mønsterdybden er fire millimeter eller mindre. Last ned Foto: NAF.

Ikke blande dekk

Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er tre millimeter. Har man mindre mønster enn det, skal dekket skiftes ut. NAF anbefaler en minste mønsterdybde på fire millimeter. De frykter at enkelte likevel tar sjansen og kjører på slitte dekk, enten for å spare penger eller fordi de ikke får tak i nye dekk.

– Å kjøre med slitte dekk er trafikkfarlig. Samtidig risikerer man avkortning av en eventuell forsikringsutbetaling dersom man blir innblandet i en ulykke, sier Svendsen.

NAF anbefaler heller ikke å spare ved å blande dekk.

– Det kan føre til at bilen vil oppføre seg uforutsigbart. En bil med firehjulsdrift har strenge krav til lik rulleomkrets på alle aksler og på alle hjul. Å kjøre med forskjellige dekk på ulike aksler kan resultere i skader på bilen, sier Svendsen.

Skulle skifte hjul – oppdaget at selger hadde gjort en stor tabbe

Video: Slik sjekker du dekkene selv