Kan bestilles neste uke – men prisen får du ikke vite ennå

Snart er det lansering av Volvo EX90.

Volvo EX90 debuterer i neste uke og kan bestilles fra 9. november. Dette er konseptbilen Recharge som skal være et bilde på det vi kan vente oss fra Volvo de kommende årene.
Volvo EX90 debuterer i neste uke og kan bestilles fra 9. november. Dette er konseptbilen Recharge som skal være et bilde på det vi kan vente oss fra Volvo de kommende årene.

Hos Volvo handler veldig mye nå om lanseringen av den store og elektriske SUV-en EX90. Dette blir arvtakeren til dagens XC90. Det blir også en svært viktig bil for Volvo.

I dag er kompakte XC40 og søstermodellen C40 eneste elbiler fra svenskene. Det skal altså snart endre seg.

EX90 har verdenspremiere i Stockholm 9. november. Vi i Broom er blant dem som er invitert dit og skal naturligvis rapportere hjem fra arrangementet.

Nå er det også klart at Volvo åpner for bestilling allerede fra denne datoen.

Skjermløsningen i EX90 er blant detaljene Volvo har dryppet underveis.
Skjermløsningen i EX90 er blant detaljene Volvo har dryppet underveis.

Ikke noen rimelig bil

– Vi ser fram til å åpne for bestillinger allerede på lanseringsdagen. Det har vært stor interesse for Volvo EX90 i lang tid, og flere tusen personer har meldt sin interesse her i Norge, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, i en pressemelding.

Foreløpig har ikke Volvo sagt noe som helst om prisene på bilen. Det vil heller ikke bli klart før 9. november.

Men hvis du nå er blant dem som sitter og teller på knapper (og penger), kan vi jo i alle fall spekulere litt.

Det vi helt klart kan fastslå, er at dette ikke blir noen rimelig bil. Volvo har løftet seg kraftig i premiumretning de siste årene. Det vil de garantert fortsette med når de kommer med et nytt flaggskip.

I fjor sommer fikk vi se konseptbilen for første gang

Dørløsningen på konseptbilen Recharge blir garantert ikke med til produksjonsklar bil. Men EX90 ligger absolutt an til å bli en rommelig SUV.
Dørløsningen på konseptbilen Recharge blir garantert ikke med til produksjonsklar bil. Men EX90 ligger absolutt an til å bli en rommelig SUV.

Polestar starter på 739.900,-

Én bil det er nærliggende å se på her, er søstermodellen Polestar 3. Denne debuterte tidligere i høst og skal starte på 739.900 kroner. Her er det viktig å merke seg at dette er med dagens avgiftsnivå. I tillegg kommer moms på elbiler over 500.000 kroner fra årsskiftet. Går det som regjeringen ønsker, blir det også vektavgift fra samme tid. Det betyr at vi nok fort kan legge på 100.000 kroner ekstra, fra nyttår.

Ser vi på dagens to elbiler fra Polestar og Volvo (som også er søstermodeller), ligger Polestar 2 et godt stykke under XC40 i pris. Det er ikke usannsynlig at det samme vil gjelde for 3 og EX90.

Dermed snakker vi nok fort at startprisen på EX90 kan ligge på rundt 900.000 kroner. Da sannsynligvis med en batteripakke på 107 kWt og rekkevidde på rundt 600 kilometer.

EX90 skal overvåke sjåfører som ikke følger med

Polestar 3 er søstermodellen til kommende EX90. De to er bygget på samme plattform og deler også mye av teknologien.
Polestar 3 er søstermodellen til kommende EX90. De to er bygget på samme plattform og deler også mye av teknologien.

Kommer som sjuseter

Aprops premium: Akkurat som de andre merkene i denne klassen, tar Volvo seg godt betalt for ekstrautstyr. Det blir det garantert også mye av til EX90. Dermed kommer nok de aller fleste som kjøper bilen til å betale betydelig mer enn startprisen.

Volvo lover ellers at EX90 skal ha den høyeste sikkerhetsstandarden noensinne for en Volvo. Dette inkluderer blant annet et nytt system for førerforståelse, et såkalt kontekstuelt brukergrensesnitt og et omfattende nettverk av innvendige og utvendige kameraer og sensorer.

Akkurat som dagens XC90, kommer også EX90 som sjuseter.

Med denne klarte Volvo noe ganske utrolig

Video: Live – her debuterer Polestar 3