Denne lille knappen elsker norske bileiere. Varme i rattet er genialt på vinteren. Nå har BMW åpnet opp for å bestille abonnement på dette utstyret.
Denne lille knappen elsker norske bileiere. Varme i rattet er genialt på vinteren. Nå har BMW åpnet opp for å bestille abonnement på dette utstyret.

Kald på fingrene? Nå kan du abonnere på varme i rattet!

Varme i setet kan du også bestille.

Det var Tesla som for alvor åpnet opp for trådløse oppdateringer av bilen, i form av at du kunne få nytt utstyr, bedre rekkevidde eller økt motoreffekt. Utgangspunktet er det samme som brukes på smarttelefoner – og som bidrar til at disse kan bli bedre underveis i levetiden.

Nå har flere bilprodusenter kastet seg på. Og det åpner for en rekke nye muligheter.

BMW tilbyr blant annet opp for å abonnere på varme i rattet og i setene.

Mye utstyr

Det er nettstedet The Verge, som skriver om den nye tjenesten som er gjort tilgjengelig for kunder i flere land – som Storbritannia, New Zealand, Tyskland og Sør-Afrika.

Sistnevnte høres kanskje litt underlig ut. Men det er ikke bare varme i setet og rattet du kan bestille, men en rekke annet utstyr, også. For eksempel fjernlysassistent, adaptive cruise control og IconiSounds Sport package.

Sistnevnte er rett og slett kunstig "motorlyd", som høres gjennom høyttalerne i bilen.

Varme i setene kan også bestilles via trådløs oppdatering.
Varme i setene kan også bestilles via trådløs oppdatering.

Fryser du i bilen – da er dette genialt

Kritiske kunder

Kunder har vært kritiske til en del av disse løsningene, både fra BMW og andre bilprodusenter. Utgangspunktet er nemlig at alt det nødvendige utstyret er på plass i bilen fra før – men at det er en software som blokkere for at det kan brukes. Den kan altså fjernes ved hjelp av en abonnementløsning.

The Verge skriver for det er ulike abonnementløsninger. Varme i setene koster fra 180 kroner. Ett år koster 1.800 kroner, tre år 3.000 kroner – og ubegrenset bruk av tjenesten koster drøyt 4.150 kroner.

Varme i rattet koster forresten rundt 120 kroner i måneden.

Bruker milliarder på utstyr ingen vil ha

Ikke i Norge

BMW Norge tilbyr kunder ulike abonnementløsninger, men det handler stort sett om digitale tjenester.

Til Teknisk Ukeblad uttaler kommunikasjonsdirektør, Marius Tegneby, at de foreløpig ikke har planer om åpne for tilsvarende løsning i Norge.

Varme i setet og rattet er uansett utstyr de fleste norske kunder kjøper til nye biler, så lenge det er tilgjengelig.

Snart kan bilen din se slik ut innvendig

Tesla mest kjent

Den løsningen som kanskje er mest kjent i forbindelse med denne typen tjenester, er det altså Tesla som står bak. De har brukt software-oppdateringer til å frigjøre all kapasiteten på batteriene, for å øke rekkevidden, økte effekt på motorene og gjøre Autopilot-systemet tilgjengelig.

Her ligger altså hardware (alt det fysiske som trengs) klart i bilen – og må bare "låses opp" via en software-oppdatering.

Video: Broom-Benny viser deg hvordan du skifter olje på bilen selv:

Dette drar mye strøm i bilen