Jon fikk sjokk da han hentet bilen sin fra vaskefirmaet

– Jeg trodde ikke det jeg så. 

En lite hyggelig overraskelse ventet Jon da hen hentet
BMW-en fra vask.  Foto: Silje Gomnæs
En lite hyggelig overraskelse ventet Jon da hen hentet BMW-en fra vask.  Foto: Silje Gomnæs

Tirsdag etter påske hadde Nordveel levert bilen sin til utvendig og innvendig vask hos Teie Torg Bilpleie på Teie. Han har brukt firmaet til bilvask mange ganger før, alltid med godt resultat. Men denne gangen fikk han bakoversveis da han fikk bilen tilbake. Det skriver tb.no

– Fullt av riper

– Da jeg satt i bilen på vei hjem syntes jeg panseret så så rart ut. Da jeg kom hjem og tok en nærmere titt, trodde jeg ikke det jeg så, forteller han.

På panseret var det tydelige riper og striper i lakken. Flere andre steder på bilen hadde også de samme merkene.

– Du kan se på merkene håndbevegelsene de har brukt da de pusset bilen med pusseskinn, mener han.

Bilen er en bruktbil Nordveel kjøpte fra Tyskland og som han fikk for kun uker siden. Dette var bilens andre vask hos Teie Bilpleie.

– Skyldte på fugl

Et par dager senere dro han tilbake til Teie Bilpleie og konfronterte firmaet med vaskejobben.

– Svaret jeg fikk var at det må ha vært en fugl som laget merkene på panseret. «Hva sa du?» sa jeg. Hans andre forklaring var at bilen måtte ha hatt noe lurelakk som gikk av etter to vask. De nektet å ta ansvar, forteller han.

Han har nå tatt med bilen til lakkeringsverkstedet Kepler Bilpleie på Sem, som også klargjorde Nordveels bil før den ble utlevert etter importen fra Tyskland.

– Å rette opp i skadene kan i verste fall koste meg 12-15.000 kroner.

Nå vil Nordveel advare andre mot Teie Torg Bilpleie.

– Dette er bare meningsløst og useriøst. Alle kan gjøre feil, men da må feilen rettes opp. De kan ikke fortsette å drive hvis de skal holde på som dette, mener han.

– Kommer ikke fra vår vask

Hos Teie Torg Bilpleie nekter eier Omeed Ismael å akseptere Nordveels påstander.

– Disse ripene kommer ikke fra vasking hos oss. Vi har sett flere biler med merker fra fugler på panseret, sier han.

Han forteller at Nordveels bil var den første som ble vasket den aktuelle dagen, og at utstyret de brukte umulig kan ha gitt bilen slike skader.

– Han kan komme og sjekke alle klutene våre om han vil, sier han.

Ismael stiller også spørsmålstegn ved hvorfor det tok Nordveel hele to dager å komme tilbake med bilen.

– Alle kundene sjekker bilene sine selv før de drar herfra. Hvorfor ikke si ifra om slikt med en gang? Det begriper jeg ikke.

– Jeg ble innlagt på sykehus for utredning onsdag morgen, og var der hele dagen, forklarer Nordveel.

– Dårlig for bedriften

Ifølge ham har Nordveels side av saken allerede begynt å spre seg til andre kunder.

– Jeg har andre kunder som er skeptiske nå. Jeg tror ikke han vet konsekvensene av hva han gjør. Vi er mange som jobber her, og dette kan bety færre oppdrag for oss.

Nordveel sier på sin side at han ikke har fortalt om problemet til noen andre enn tb.no.

– Sand og skitt i pusseskinnet

Daglig leder Joakim Larsen hos Kepler Bilservice har sett bilen både før og etter vasken hos Teie Bilpleie. Han bekrefter at skadene ikke var der da bilen ble levert fra dem.

– Bilen var helt strøken etter å ha vært på NAF-test, så NAF kan også bekrefte det, sier Larsen.

De konkrete skadene på Nordveel sin bil kommenterer Larsen slik:

– Det ser ut som det har ligget sand og skitt i pusseskinnet eller svampen, og muligens har vannet vært møkkete også. Når dette dras over bilen blir det vaskeriper og skader i lakken.

Ikke den eneste

Larsen anslår at Kepler Bilservice får henvendelser minst én gang i måneden fra fortvilte bileiere som har fått skader på bilene sine etter billig bilvask.

– Dette har utelukkende skjedd hos firmaer som tilbyr svært billig vask. Vi har aldri hatt hendelser som har oppstått hos de såkalte seriøse bilpleie-aktørene, sier Larsen.

Larsen trekker særlig fram Nordveel sin bil som et grelt eksempel.

– Denne bilen er noe av det verste vi har sett hos oss. Vanligvis kan riper fjernes med vannsliping eller lakkrens, men her er noen av dem såpass dype at jeg neppe tror vi klarer å slipe de bort. Da må hele bilpanseret lakkeres på nytt, sier Larsen.

– Får du bilvask til 150 kroner så bør det ringe en bjelle. Vi tar 325 kroner for bilvask, men tjener ingenting på utvendig vask når alle utgifter er betalt, sier Larsen.

Når ting må gå veldig fort i svingene, må det nødvendigvis gå galt iblant også.

– Uhellet kan være ute og ting kan skje, også hos oss. Men da rydder man jo opp i forhold til kunden. Det nytter ikke å komme med uholdbare bortforklaringer, sier Larsen.

– Ring NAF

Hvis problemet oppstår råder Joakim Larsen bileier til å kontakte NAF.

– NAF er en uavhengig og profesjonell enhet som kan hjelpe til med å avgjøre tvister. Er ripene for eksempel gamle, så kan dette avdekkes ved nærmere undersøkelser, sier Joakim Larsen hos Kepler Bilservice.

– Jeg har brukt Teie Torg Bilpleie både av praktiske årsaker og fordi jeg synes det er hyggelig å støtte opp om lokalt næringsliv, sier Nordveel.

– Kommer du til å bruke dem igjen?

– Gjett én gang.

Flere bil og motorsaker fra tb.no finner du her: 

Les også: Ja, det er lov – men nei, det er ikke smart