
Joda, dette er en billigbil
Det ser bare ikke slik ut...

Mazda fortsetter å lansere svært tøffe, nye modeller - og den siste i rekken er også den minste - Mazda 2.
Og dette er virkelig en bil som er ute etter å heve nivået i klassen. Ikke bare byr den på et lekkert design - både utvendig og innvendig: Den har også en omfattende liste med utstyr. Blant annet byr den på en høyt plassert naviskjerm og head up-skjerm.
Bildene vi har sett tyder på at dette kan bli segmentets tøffeste bil - og den kommer til å få interessant motorisering også.
Les også: Nå skal SUV-suksessen få en lillebror
Norges-versjon
Det ser nemlig ut til at den blant annet kommer med hybrid drivlinje - der en elmotor skal samarbeide med en wankel-motor. Sistnevnte var i mange år et kjennemerke for Mazdas mer sportslige modeller, men har vært lagt på hylla i noen år. Nå skal den altså gjøre comeback - og det i småbilen Mazda 2.
Det kan bli en veldig gunstig modell med tanke på norske avgifter - og en interessant bil for urbane nordmenn.

Viktig segment
Det kommer også en helt ny 1,5-liters dieselmotor på 105 hk - og 1,5-liters bensinmotor med ulike effektuttak.
Det blir både manuell og automatisk girkasse.
Mazda lover også både klasseledende infotainmentsystem og sikkerhetsutstyr i det såkalte B-segmentet, som er det største markedet i Europa.

Les også: Denne klassiske sportsbilen er bedre nå enn da den var ny
2 millioner eksemplarer
Det er ikke sluppet så mye mer informasjon enda - hverken om bagasjeromsstørrelse, forbruk eller priser.
Men Mazda vil nok gå svært aggressivt til verks når denne bilen prises. De trenger en ny storselger - og har store forventninger til den lille nyheten.
Dessuten har de et godt kundegrunnlag å ta kunder fra. Siden Mazda 2 sådagens lys for første gang i 1996, er den solgt i over 2 millioner eksemplarer.
I Japan er produksjonen i gang allerede, og salget starter til høsten. I Europa må vi nok vente til nærmere nyttår før modellen er klar hos forhandlerne.

Les også: Klarte ikke å beherske lystene - nå er bilen for liten

Toyota-sjef: – Teknikken er ikke god nok til å lage elbiler ennå

Nå er det sort som gjelder

Nå fyller dette bilmerket 100!

Dette er bilen for fartssyndere

Muskel-klassikeren ble parkert etter bare seks år
