De aller første bildene av småbilen Mazda 2 er sluppet - og det er foreløpig modeller beregnet på det japanske markedet - med rattet på "feil" side. Men den kommer snart i versjonen som er tilpasset resten av verden også. Og dette ser virkelig lovende ut!
De aller første bildene av småbilen Mazda 2 er sluppet - og det er foreløpig modeller beregnet på det japanske markedet - med rattet på "feil" side. Men den kommer snart i versjonen som er tilpasset resten av verden også. Og dette ser virkelig lovende ut!

Joda, dette er en billigbil

Det ser bare ikke slik ut...

annonse
Laster inn forumet...

Mazda fortsetter å lansere svært tøffe, nye modeller - og den siste i rekken er også den minste - Mazda 2.

Og dette er virkelig en bil som er ute etter å heve nivået i klassen. Ikke bare byr den på et lekkert design - både utvendig og innvendig: Den har også en omfattende liste med utstyr. Blant annet byr den på en høyt plassert naviskjerm og head up-skjerm.

Bildene vi har sett tyder på at dette kan bli segmentets tøffeste bil - og den kommer til å få interessant motorisering også.

Les også: Nå skal SUV-suksessen få en lillebror

Norges-versjon

Det ser nemlig ut til at den blant annet kommer med hybrid drivlinje - der en elmotor skal samarbeide med en wankel-motor. Sistnevnte var i mange år et kjennemerke for Mazdas mer sportslige modeller, men har vært lagt på hylla i noen år. Nå skal den altså gjøre comeback - og det i småbilen Mazda 2.

Det kan bli en veldig gunstig modell med tanke på norske avgifter - og en interessant bil for urbane nordmenn.

Mazda 2 ser riktig så elegant ut på utsiden også.
Mazda 2 ser riktig så elegant ut på utsiden også.

Les mer om Wankelmotoren her

Viktig segment

Laster biltester...

Det kommer også en helt ny 1,5-liters dieselmotor på 105 hk - og 1,5-liters bensinmotor med ulike effektuttak.

Det blir både manuell og automatisk girkasse.

Mazda lover også både klasseledende infotainmentsystem og sikkerhetsutstyr i det såkalte B-segmentet, som er det største markedet i Europa.

Infotainmentsystem med menyhjul og knapper, head up-skjerm og et gjennomført og sportslig interiør. Denne gleder vi oss til å prøve!
Infotainmentsystem med menyhjul og knapper, head up-skjerm og et gjennomført og sportslig interiør. Denne gleder vi oss til å prøve!

Les også: Denne klassiske sportsbilen er bedre nå enn da den var ny

2 millioner eksemplarer

Det er ikke sluppet så mye mer informasjon enda - hverken om bagasjeromsstørrelse, forbruk eller priser.

Men Mazda vil nok gå svært aggressivt til verks når denne bilen prises. De trenger en ny storselger - og har store forventninger til den lille nyheten.

Dessuten har de et godt kundegrunnlag å ta kunder fra. Siden Mazda 2 sådagens lys for første gang i 1996, er den solgt i over 2 millioner eksemplarer.

I Japan er produksjonen i gang allerede, og salget starter til høsten. I Europa må vi nok vente til nærmere nyttår før modellen er klar hos forhandlerne.

Mazda har utvilsomt mye bra på gang på designsiden om dagen.
Mazda har utvilsomt mye bra på gang på designsiden om dagen.

Les også: Klarte ikke å beherske lystene - nå er bilen for liten