Jo – frontruten på bilen er faktisk også en slitedel

Det kan du merke veldig godt nå.

Etter noen års bruk, kan frontruten være så slitt at det går ut over sikten. Da er alternativet å reparere – eller bytte den ut.
Etter noen års bruk, kan frontruten være så slitt at det går ut over sikten. Da er alternativet å reparere – eller bytte den ut.

Hvis frontruten på bilen din begynner å bli slitt – da er det gode muligheter for at du oppdager det nå.

Lav høstsol er nemlig svært effektiv i så måte. Her vises alt som ikke skal være på ruta: Enten det er fingermerker, støv og skitt – eller skader og riper.

I mange tilfeller hjelper det å ta en skikkelig innvendig vask. Men etter noen år og kilometer, blir den generelle tilstanden på frontruten dårligere.

Optisk bedrag

– Frontruten er også en slitedel på bilen. Den bør sjekkes hver 80.000 kilometer fordi steinsprut, isskraping, vindusviskere, skitt og smuss gir slitasje, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Pfeiffer-laboratoriet har påvist at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag på 10 meter i avstandsbedømming. I mørket forsterkes denne effekten.

Ut over steinsprut og ytre skader, er det gjerne to ting som kan skade frontruten: Isskraping på vinteren – og bruk av vinduspusserne.

Denne knappen burde alle biler hatt

Lav høstsol avslører det meste som eventuelt er feil på frontruta. Uansett hva det er, bør du starte med en god, innvendig vask.
Lav høstsol avslører det meste som eventuelt er feil på frontruta. Uansett hva det er, bør du starte med en god, innvendig vask.

Dekkes ikke av forsikringen

Sistnevnte skal i utgangspunktet ikke føre til særlig slitasje. Men kommer det støv eller sand på ruten, kan det fort bli dratt utover av pusserne. Slitte pusserblader kan også gi skader her.

Mange bruker isskrape av stål på vinteren. Bruker man denne uvørent – eller den er skadet: Da kan det også gi riper i glasset.

Når du får steinsprut og skader i frontruten, dekkes reparasjon som regel av forsikringen. Men dette gjelder ikke for slitasje. Må du bytte frontrute og ta regningen selv, blir det fort veldig dyrt.

Spylervæske: Her kaster mange penger ut av vinduet

Dårlige viskerblader og eventuelt sand og støv på ruten, kan i årenes løp gi mye slitasje.
Dårlige viskerblader og eventuelt sand og støv på ruten, kan i årenes løp gi mye slitasje.

Kan slipes og poleres

Det som tidligere "bare" var en glassrute, har nemlig nå mange oppgaver. Noe av dette er varmetråder, filvarslere, ulike sensorer, fotgjengergjenkjenning, nødbremsassisent og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon. Med så mye teknologi i eller rundt frontruten, må også kamera og sensorer som sitter i ruten kalibreres for å få alt til å stemme, etter et ruteskift.

Tall fra forsikringsbransjen viser at det i snitt koster rundt 11.000 kroner å skifte en rute. Men det er heller ikke uvanlig at dette kan komme opp i rundt 30.000 kroner.

Men kanskje må ikke frontruten byttes, selv om den er slitt. Den kan også poleres og eventuelt slipes – og poleres opp igjen. Dette er en jobb for proffe bilpleiere med skikkelig utstyr, kunnskap og erfaring og de riktige produktene.

Steinsprut? Da kan prisen variere enormt

Video: Nei – ingen grunn til å betale for rådyr spylevæske