Den ligner ikke på noe annet. Så er den nesten 10 tonn tunge bussen også kapabel til å kjøre 21 mil på en batterilading. Foto: TU Delft
Den ligner ikke på noe annet. Så er den nesten 10 tonn tunge bussen også kapabel til å kjøre 21 mil på en batterilading. Foto: TU Delft

Jo - dette er en buss!

Nederlandsk astronaut fikk idé som gjør det morsomt å kjøre kollektivt. Se video!

250 kilometer i timen i et eget bussfelt på motorveien. 23 passasjerer i hvert sitt eksklusive skinnsete, og med direkte inn- og utgang gjennom "måkevinge"-dører. Og trolig temmelig lydløs transport, siden bussen er helelektrisk.

Dette høres ut som en buss vi kunne trivdes i.

Og den finnes, om enn bare i ett eksemplar. Forskere ved Delft University of Technology i Nederland har bygget prototypen, visstnok etter å ha sittet på toget og irritert seg over rødlys, ventetid og lite fleksibilitet på den skinnegående farkosten. Et scenario som de fleste av oss kan kjenne seg igjen i.

Astronaut fikk ideen på toget

Professor Wubbo Ockels var mannen som unnfanget ideen. Han er tidligere ESA-astronaut, og ikke overraskende har han dermed perspektiv på ting - ikke minst hva som skal til for å gjøre kollektivtrafikken fristende for folk flest, samtidig som den er både rask og fleksibel.

Les også: Dette skal bli verdens raskeste lastebil

Med seg har han hatt blant andre Dr. Antonia Terzi, som tidligere har jobbet med aerodynamikk i BMW Williams F1-teamet. Det bærer prototypen preg av.

Karosseriet er bygget i glassfiber over en ramme av karbonfiber. Det gjør konstruksjonen stiv nok, selv med 16
Karosseriet er bygget i glassfiber over en ramme av karbonfiber. Det gjør konstruksjonen stiv nok, selv med 16

Bussen ser mest ut som en enormt lang sportsbil. Den er kun 165 cm høy, men 15 meter lang, og med karbonfiber-ramme og glassfiberkarosseri veier den ikke mer enn 9,5 tonn fullastet med både folk og batterier.

Takket være lav høyde og ekstreme luftmotstandsegenskaper bruker den samme mengde energi ved toppfarten på 250 kilometer i timen som en vanlig buss ved bare 100 kilometer i timen.

Luksus for passasjerene

En del av bussen er tilpasset gruppereisende, og en annen de som reiser alene. Hver passasjer har sitt eget sete, og ingen trenger forstyrre andre passasjerer for å komme til en av de 16 dørene. Alle komfortdetaljer er selvsagt innen rekkevidde: Her er TV, air condition og internett tilgjengelig for samtlige.

Elmotoren har en effekt på 300 kW, og kan om situasjonen krever det gi det doble i ett minutt av gangen. Batterikapasiteten holder til 21 mil på veien mellom hver oppladning.

Men selve bussen er bare en del av Superbus-konseptet. I tillegg til den komforten den gir, er fleksibiliteten i fremkommelighet også et viktig fortrinn fremfor skinnegående kollektivtrafikk.

Les også: Bussproduksjonen i Stryn blir også mer spesialisert

Fleksibel på veien

Man har gjort et stort poeng av at bussen er fullt kjørbar på vanlig vei, til tross for at den enorme akselavstanden synes å kunne by på enkelte utfordringer.

Superbussen ser ut som en 15 meter lang sportsbil. Akselavstanden er ikke akkurat tilpasset Trollstigen, men selve poenget er at den skal kunne gå på vanlig vei. Foto: TU Delft
Superbussen ser ut som en 15 meter lang sportsbil. Akselavstanden er ikke akkurat tilpasset Trollstigen, men selve poenget er at den skal kunne gå på vanlig vei. Foto: TU Delft

Den er tenkt å kunne bestilles direkte via internett eller SMS, eller også å kunne settes opp på noenlunde faste avgangssteder, men uten rutetabell: Slik kan den gå når den er fylt opp, og legge opp ruten fleksibelt i forhold til hvor passasjerene skal av.

For lengre distanser er det meningen å bruke egne, tilpassede kjørefelt på de største veiene, der bussen også skal kunne operere via autopilot. I begge styringsmodus er bussen utstyrt med hindringsdetektor i form av radar, som skal bidra til meget høy sikkerhet. Bremsene skal også være kalibrert til å kunne stoppe bussen fullastet fra 250 kilometer i timen på bare 200 meter.

Danker ut toget i sammenligning

Prosjektet er sammenlignet med tradisjonelle tog, og Superbus er funnet både å ha mindre miljømessige konsekvenser og å være mer kostnadseffektivt enn skinnegående kollektivtrafikk.

Komforten skal være som i en meget eksklusiv sedan, er målsetningen til utviklerne ved universitetet i Delft, Nederland. Alle passasjerer har multimedia-tilgang selv i 250 kilometer i timen. Foto: TU Delft
Komforten skal være som i en meget eksklusiv sedan, er målsetningen til utviklerne ved universitetet i Delft, Nederland. Alle passasjerer har multimedia-tilgang selv i 250 kilometer i timen. Foto: TU Delft

Superbus-prosjektet er i hovedsak finansiert med 9 millioner euro fra det nederlandske transportdepartementet. Det offentlige transportselskapet Connexxion har også bidratt med én million, og ytterligere et femtitall bidragsytere finnes i det nederlandske næringslivet.

Del med Facebook-vennene dine!

Dermed er det tydelig at Superbus-prosjektet har både bred og seriøs støtte på hjemmebane. Hva det vil bli til videre er det ikke sagt noe om, men prototypen ble nylig vist på en transportmesse i Dubai, og ved TU Delft er man åpne for å videreutvikle og i neste omgang markedsføre teknologien over hele verden.

Se video av bussen under testkjøring - klikk i videovinduet under!