UTE PÅ TUR: Her skulle vi egentlig ha sittet på toget mellom Manchester og York. Men neida: En togstreik i siste liten gjorde at jeg fikk viljen min: Leiebil!
UTE PÅ TUR: Her skulle vi egentlig ha sittet på toget mellom Manchester og York. Men neida: En togstreik i siste liten gjorde at jeg fikk viljen min: Leiebil!

– Jeg hadde tapt kampen, så ble det ekstraomganger

Noen ganger passer det perfekt med en togstreik.

2022 går mot slutten – og vi i Broom benytter som vanlig anledningen til å oppsummere og mimre litt.

Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det redaktør Knut Skogstad sin tur. Her er hans historie:

– Har du noen biler jeg kan velge mellom?

– Klart jeg har! Bare gi meg to sekunder...

Jeg står ved leiebilskranken på flyplassen i Manchester, sammen med datteren min på 12. Nå skal vi hente ut leiebilen og jeg stiller spørsmålet jeg alltid gjør da. Håpet er å få kjøre noe jeg ikke har vært borti før.

Her har vi møtt på en særdeles entusiastisk kar som helt tydelig ser muligheten for å selge oppgradering:

– Vet du hva? Du kan få en Tesla Model 3! Elbil. Og du trenger ikke lade den opp før du leverer tilbake.

– Eh, nei takk. Den har jeg ikke så lyst på...

– What?!? Er du helt sikker? OK, vent litt, så skal jeg sjekke noen andre. Jo, du kan få en Volkswagen Passat!

– Tror ikke det heller... Men hvilken bil skulle jeg egentlig få?

– Skal vi se... Du har bestilt kompakt bil, da blir det en MG3.

– Det høres veldig bra ut!

– Nei, men du og familien har det jo mye bedre i en Passat. Den er større og mer komfortabel. Jeg skal gi deg en siste knallpris. Bare 25 pund ekstra per dag!

IDYLL: Steingjerder, smale veier, flott landskap. Det er sannelig ikke dumt å kjøre bil i England!
IDYLL: Steingjerder, smale veier, flott landskap. Det er sannelig ikke dumt å kjøre bil i England!

Ikke min idé...

Og slik ender vi med å kjøre Passat med dieselmotor på høstferie i England i år.

Det var forresten ikke planen å kjøre bil i det hele tatt. Nei, vi skulle ta toget. Det var ikke min idé. Helt fra vi begynte å planlegge turen, så jeg for meg leiebil. Kjøre rundt, få med oss små steder ute på landsbygda og kanskje også «tilfeldigvis» stikke innom stadion og klubbshopen til favorittlaget mitt Barnsley, på turen mellom Manchester og York.

Mens kona argumenterte rasjonelt med at toget går fra flyplassterminalen. Ingen køer for å hente ut leiebil, ingen problemer med å finne parkeringsplasser til den, hyggelig å reise med tog, moro for ungene... Ja, du skjønner?

For åtte år siden kjørte jeg en morsom bil i England

SKIKKELIG SÆRING: Fra årets sommerferie i Portugal: En UMM. Aldri hørt om den? Det er ikke så rart, men dette er altså en offroader som ble produsert her fra 1977-1985.
SKIKKELIG SÆRING: Fra årets sommerferie i Portugal: En UMM. Aldri hørt om den? Det er ikke så rart, men dette er altså en offroader som ble produsert her fra 1977-1985.

Reddet i ekstraomgangene

Etter 90 minutter hadde jeg tapt den kampen. Men så gikk den faktisk til ekstraomganger.

Jeg ble reddet av at de ansatte ved togselskapet i siste liten satte i gang med noe engelskmenn alltid har vært gode på: De streiket. Og dermed måtte det bli leiebil, bestilt i full fart kvelden før.

Jeg er veldig glad i både å kjøre bil og være i England, så for meg er det en strålende kombinasjon. Når sønnen min på 13 i tillegg får se favorittlaget sitt Manchester City hjemme mot Southampton og datter og kone får både shoppet og kost seg med afternoon tea, da snakker vi perfekt høstferie!

Kul bil nummer to - eller bare trøbbel?

LADING OG JOBBING: En ikke heeelt uvanlig aktivitet i 2022. Jeg sitter på en hurtiglader og jobber.
LADING OG JOBBING: En ikke heeelt uvanlig aktivitet i 2022. Jeg sitter på en hurtiglader og jobber.

Være et pusterom

Broom-året mitt 2022 har gått i en fei. Det har vært et travelt år i det lille selskapet vårt. Og så har det vært et morsomt år! Igjen har jeg mange ganger følt på hvor heldig jeg er som har dette som jobben min. Og med det som har skjedd rundt oss de siste årene, blir takknemligheten enda større.

Først korona, så den fryktelige krigen i Ukraina. To hendelser som har endret på veldig mye. Legg strømpriser, renteøkninger og prisøkning på toppen, så blir det et ganske dystert nyhetsbilde ut av det.

Det lever vi alle med. Men vi i Broom håper vi kan gjøre en liten forskjell. Ved å fokusere på drømmer, lidenskap og det som gjør at så mange av oss elsker biler. Vi skal være et pusterom fra alt det negative, det tror jeg vi alle trenger av og til!

GODE BUZZER: Her er jeg på første testkjøring av VW ID.Buzz.
GODE BUZZER: Her er jeg på første testkjøring av VW ID.Buzz.

Vente ett år eller to

Bilen jeg hadde gledet meg mest til i år? Det tror jeg må ha vært Volkswagen ID.Buzz. Vi har ventet og ventet på den. Nå kom den endelig og selv om jeg må innrømme det ble litt nedtur, er det også mye som er bra med denne bilen.

Jeg er blant dem som har sans for flerbruksbiler, det har sannelig ikke vært så enkelt de siste årene. Bilklassen er så godt som utradert. Men så kommer altså Buzz inn.

Det som er synd, er at den strengt tatt ikke er noen flerbruksbil i starten. VW har gått for et ganske tradisjonelt og kjedelig interiør. I mitt hode har den også for liten batteripakke og den burde vært tilgjengelig med 4x4. Slik er det ikke. Vi må vente ett år eller to til bilen sannsynlig er som den burde vært fra starten.

Her er testen min: Ikke perfekt – men garantert suksess

BREIER SEG: Det har kommet mange nye bilmerker til Norge de siste par årene. Hongqi er ett av dem og er sannelig noe for seg selv. Som du ser: Alle eierne er ikke like stødige når det gjelder plassering av bil under lading...
BREIER SEG: Det har kommet mange nye bilmerker til Norge de siste par årene. Hongqi er ett av dem og er sannelig noe for seg selv. Som du ser: Alle eierne er ikke like stødige når det gjelder plassering av bil under lading...

Volvo-premiere

Men gjett om den vekker oppsikt! Jeg har kjørt rundt i noen hundre testbiler etter hvert, men tror ikke jeg noen gang har opplevd å ha en bil som så mange legger merke til.

Interessant nok også helt på tvers av generasjonene. Her har damer godt oppe i 70/80-årene kommet bort og stilt massevis av spørsmål. Det samme gjør tenåringsgutta utenfor butikken, før de sikrer seg en selfie med bilen. Designerne til Volkswagen har helt klart gjort jobben sin her!

En annen bil jeg var spent på og som nok heller ikke traff meg hundre prosent, er Volvo EX90. Jeg var så heldig å få være på verdenspremieren i Stockholm. Det er en helt spesiell opplevelse når en bilprodusent trekker duken av en ny modell og vi får se den for første gang, live.

En av Volvos viktigste noensinne

PREMIERE: Straks skal vi få møte Volvo EX90 for aller første gang, i Stockholm.
PREMIERE: Straks skal vi få møte Volvo EX90 for aller første gang, i Stockholm.

To ytterpunkter

Noen ganger er reaksjonen type «Hva i alle dager?!?». Vi var langt unna det i Stockholm. Utenpå ser EX90 mest av alt ut som en facelift av dagens XC90. Innvendig har det skjedd mer, men også her er Volvo nesten overraskende konservative nå, ikke minst når vi vet at bilen ikke kommer før i 2024.

Forklaringen vi får av designsjef Robin Page gir absolutt mening: For mange av kjøperne vil dette være den første elbilen deres. Det betyr mye nytt å forhold seg til, da trenger de ikke et kontroversielt design i tillegg.

Bilteståret mitt har forresten hatt to klare ytterpunkter som egentlig har samme utgangspunkt: To merker som har vært en del av samme konsern. Så endret mye seg. MG havnet i Kina, Range Rover endte opp med indisk eier.

ZS ga MG et sterkt comeback i Norge

BAKSETE-KONTOR: På vei til EX90-premieren, her jobber jeg i baksetet på en C40.
BAKSETE-KONTOR: På vei til EX90-premieren, her jobber jeg i baksetet på en C40.

Utenfor soveromsvinduet

MG ZS er nok den mest ordinære testbilen jeg har kjørt i år. En enkel, ukomplisert og billig bil, som gjør akkurat det den skal. Men uten et fnugg av entusiastfaktor.

Range Rover V8 er totalt motsatt. Prislappen er på 2,7 millioner. Den er spekket med diskret luksus, fantastisk komfort og noe så politisk ukorrekt som en V8-motor under panseret. Og den er diger!

Jeg klarte å dra på meg en ganske heavy influensa i førjulstiden. Den smalt inn samme dag som jeg hentet Range Roveren. Men de første dagene kunne jeg i alle fall trøste meg med å kikke ut soveromsvinduet og se at det sto en Range Rover på gårdsplassen. Det er god motivasjon for å bli frisk så fort som mulig!

Solgte biler for 400 millioner i Norge – i en fei

PYNTER OPP: Her står den utenfor soveromsvinduet mitt. Nye Range Rover ble en av årets siste testbiler for min del.
PYNTER OPP: Her står den utenfor soveromsvinduet mitt. Nye Range Rover ble en av årets siste testbiler for min del.

Norge er testmarked

2022 var også året da vi i Broom for første gang var med på Oslo Motor Show. Det ble en skikkelig opptur. Vi dekket motorfesten fra morgen til kveld og fikk også muligheten til å se nærmere på veldig mange spennende biler og ikke minst: Prate med massevis av hyggelige bilentusiaster. Kanskje blir det ikke siste gang.

Noen ord om bilsalget: 2022 har vært året for nye bilmerker. Jeg slutter ikke helt å overraske meg over at så mange nordmenn velger bilmerker de aldri hadde hørt om for kort tid siden. Her har det skjedd MYE, på kort tid. Det er utrolig spennende å få følge alle merkene.

Et spørsmål jeg ofte får er om det egentlig er marked for alle. Jeg tror ganske bestemt svaret på det er nei. Akkurat nå er vi i en veldig spesiell situasjon. Mange bruker Norge som et testmarked. Her kan de prøve seg fram, før de skal gå løs på mye større markeder rundt om i Europa.

Livesenter: Her kan du få med deg alt fra Oslo Motor Show

PÅ SCENEN: Broom på Oslo Motor Show. Det ble en morsom suksess.
PÅ SCENEN: Broom på Oslo Motor Show. Det ble en morsom suksess.

Bytte bil neste år?

Om noen få år er det ikke sikkert Norge er så interessant lenger. Kanskje finnes ikke disse merkene lenger heller. Det er noen luftslott der ute, det skal ikke så mye motgang til før de kollapser.

En siste hyggelig ting jeg har gjort i år er å være med kollega Benny og lage bruktsak på min egen bil. Han trengte en flerbruksbil. Og så har det seg sånn at jeg – fortsatt – har en Ford S-Max.

BRUKTBIL: På opptak med min egen bil, Benny er ett eller annet sted inne i den.
BRUKTBIL: På opptak med min egen bil, Benny er ett eller annet sted inne i den.

Den er på overtid, men heller ikke i år har jeg funnet det perfekte alternativet. Her spiller blant annet en lang hyttevei inn – og et absolutt krav om at vi må komme dit også en iskald fredag i januar, uten å måtte lade underveis.

Så mens de andre i Broom jevnt og trutt har byttet bil de siste årene, har det stått på stedet hvil hos meg. Men i 2023 tror jeg sannelig at det tid for å gjøre noe med det.

Broom-året 2022 går snart inn i historien. Jeg håper du blir med oss videre i året som nå står klart og venter på oss!

Sist jeg byttet bil var jeg nok flinkere til å selge – enn kjøpe

Video: Dette var det aller første møtet mitt med ID.BUZZ