Jakten på den gule pære
Vet du hvorfor noen biler kjører rundt med gult lys? Jo, nå skal du høre...

Franske biler - i alle fall de litt eldre - skal jo ha gult lys. Og det holder mange eiere fortsatt godt fast på!
For å starte med begynnelsen: Ryktene sier at franskmennene under andre verdenskrig måtte finne ut en effektiv måte å skille de tyske og franske bilene fra hverandre på. Dette for at de skulle kunne ta fienden, og ikke sine egne folk når det gjaldt.

Mest en motegreie
Resultatet var at de franske bilene ble utstyrt med gule lyspærer. En tradisjon som de holdt på lenge etter krigens slutt – ja helt inn på 1980 tallet..
Klar for en fransk quiz? Klikk her:
Også her hjemme fikk mange av eierne av franske biler montert inn gule pærer, mest som en motegreie. Selv undertegnede som kjørte Peugeot 505 en periode midt på 80-tallet, måtte jo selvfølgelig følge opp denne trenden.
Jakten
Noe som forresten viste seg å ikke være så enkelt. Den ene bensinstasjonen etter den andre ble besøkt - men uten resultat. Ingen hadde gule H4 pærer, og jeg holdt på å gi opp hele prosjektet.
Citroën er 90 år - og her er ti høydepunkter:
Inntil jeg en dag tilfeldigvis ramlet innom Esso-stasjonen på Sæter i Oslo. Nederst på en hylle, innerst i en krok sto en støvete, gammel eske med gule pærer.

Dårlig lys
Jublende fornøyd rasket jeg med meg noen og monterte dem umiddelbart. De ble imidlertid ikke stående lenge – maks ti dager. De lyste nemlig så dårlig at det er bare var å plukke dem ut og montere vanlige, klare pærer igjen. Mulig de funker brukbart i tett tåke og snødrev – men ikke ellers.
Uansett så fryder jeg meg stort hver gang jeg ser en eldre fransk bil med gule lyspærer. Det hører liksom med - og er for meg like fransk som Eiffeltårnet og Moulin Rouge.
Og hva er vel en gammel fransk film uten at gangsterne kjører en Citroen Traction Avant – med gule pærer? Nå er de heldigvis blitt lette å få tak i også...
På jakt etter fransk - eller ikke-fransk bruktbil? Her er Brooms store guide:
