Jaguar XFR-S: Familiebil og heftig sportsbil - i ett

Topper 300 km/t, og gjør 0-100 på 4,6 sekunder!

XFR S skal ta Jaguar enda ett hakk videre i konkurransen mot de andre supersedanene fra Tyskland og USA   og helt til 300 kilometer i timen, hvilket gjør den til den raskeste Jaguar sedan gjennom tidene.
XFR S skal ta Jaguar enda ett hakk videre i konkurransen mot de andre supersedanene fra Tyskland og USA og helt til 300 kilometer i timen, hvilket gjør den til den raskeste Jaguar sedan gjennom tidene.

Det blir vanskeligere og vanskeligere å være eier av en såkalt ”supersedan”, altså ekstreme utgaver av forholdsvis normale familiebiler med fire dører. Fra neste år av holder det nemlig ikke å holde utkikk etter M5er, AMG-E-klasser, RS6er og en og annen obsternasig Cadillac CTS-V i sidespeilet:

Nå kommer nemlig britene på banen også – for alvor!

Som XFR – men enda verre...

Det er XF som er utgangspunktet for deres bidrag. Den finnes riktignok allerede i en ”M5-skremme-versjon” som heter XFR, men når man nå klistrer på en S i tillegg signaliserer det at man har utviklet en bil som er enda mer dedikert i forhold til oppgaven:

Med den kompressormatede V8-motoren fra XKR-S får den ytterligere 40 hester, altså totalt 550.

Les også: XF Sportbrake - viktig ny Jaguar får skryt i test

Ny frontspoiler med enorme luftinntak, enda bredere hjul og et usynlig, men totalt omarbeidet hjuloppheng skiller XFR-S fra en
Ny frontspoiler med enorme luftinntak, enda bredere hjul og et usynlig, men totalt omarbeidet hjuloppheng skiller XFR-S fra en

Med en toppfart på 300 kilometer i timen skal den bli den raskeste standard-Jaguar-sedanen til nå, og i summingen rundt bilen – som nettopp er avduket på Los Angeles Auto Show i California – skal det være plukket opp at man forventer at bilen skal være enda raskere i virkeligheten enn de 4,6 sekundene fra 0 til 100, som den er oppgitt til på papiret.

Et utslag av britisk beskjedenhet, kanskje. Ikke rart de ikke klarte å holde på hemmeligheten...

For stoltheten er naturligvis stor over en bil man har store forventninger til – og som treffer et marked med ikke så rent lite prestisje. For ”alle” kan bygge en kompromissløs sportsbil. Å kamuflere den i en familievennlig sedan på denne måten byr på noen utfordringer.

Jaguarens interiør er ikke direkte lekent, ei heller på sportsversjonene. XFR-S får skinn i
Jaguarens interiør er ikke direkte lekent, ei heller på sportsversjonene. XFR-S får skinn i

Mye forandret under skallet

Da holder det ikke med rene krefter.

Bilen har fått åtte-trinns Quickshift-girkassen fra F-type i stedet for den vanlige sekstrinnsautomaten. Den skal gi raskere skift og tåle mer juling under inspirert kjøring, som vel en slik bil må forvente å bli utsatt for jevnlig. Start-stopp-teknologi er en bonus som følger med denne girkassen, og det er sikkert et velkomment bidrag til å holde forbrukstallet noenlunde i sjakk.

Selv om de færreste er opptatt av akkurat det på en slik bil.

Les også: Det vanskelige valget: XF eller BMW 5-serie...

Jaguar har fått mye skryt for det moderne og elegante utseendet på XF-modellen, og sportsversjonene gjør ikke skam på utgangspunktet.
Jaguar har fått mye skryt for det moderne og elegante utseendet på XF-modellen, og sportsversjonene gjør ikke skam på utgangspunktet.

Men det er ytterligere fintuning av kjøreegenskapene som skal skille XFR-S fra XFR. Et allerede meget sportslig oppsett er stivet opp ytterligere 30 prosent, og mye av forstillingen består av komponenter fra XKR-S. Hjelperammene både foran og bak er også unike for S-modellen.

Del med Facebook-vennene dine!

Fintunet elektronikk

De elektroniske hjelpemidlene er også oppgradert.

Det gjelder den aktive fjæringen, som er strammet opp i forhold til utgangspunktet, og bilen har også fått et elektronisk ”Corner recognition”-system, som oppfatter kjøring i kurver – trolig ved hjelp av rattutslag og G-kraftmåling – og aktivt velger gir for å gi best mulig moment ut av kurven.

Antispinn-systemet er disiplinert til å holde seg litt mer i bakgrunnen på XFR-S enn på XFR, og lar deg dermed herje litt mer før det griper inn.
Antispinn-systemet er disiplinert til å holde seg litt mer i bakgrunnen på XFR-S enn på XFR, og lar deg dermed herje litt mer før det griper inn.

Les også: XKR-S - den raskeste cabrioleten Jaguar har bygd

Gassresponsen skal også være kjappere, og antispinn-systemet har fått med seg at det har havnet i en råere bil, slik at det lar føreren herje litt mer før det griper inn enn på en ”vanlig” XFR. Det skal også være mulig å koble helt ut for den som ønsker å leve på kanten.

Lett gjenkjennelig på veien

Utvendig blir det ikke noe problem å skille en XFR-S fra en XFR.

Nykommeren har fått større luftinntak i fronten, og en ny karbonspoiler. I den andre enden finner vi også en godt synlig hekkspoiler, som dog kan byttes ut mot en mindre uten kostnad av den som synes dette blir litt vel ekstremt.

Joda, vi snakker fortsatt om en Jaguar. Men om denne standard bakspoileren blir litt i voldsommeste laget for publikum finnes også en litt mildere versjon man kan velge uten pristillegg. Standard-pakken reduserer imidlertid løftet med hele 68 prosent, så skal du utnytte potensialet i bilen er det kanskje lurt å velge den digre likevel.
Joda, vi snakker fortsatt om en Jaguar. Men om denne standard bakspoileren blir litt i voldsommeste laget for publikum finnes også en litt mildere versjon man kan velge uten pristillegg. Standard-pakken reduserer imidlertid løftet med hele 68 prosent, så skal du utnytte potensialet i bilen er det kanskje lurt å velge den digre likevel.

Britisk beskjedenhet der, altså.

Del med Facebook-vennene dine!

En helt annen sak er at man muligens trenger den store standardspoileren for å kunne utnytte bilen til fulle: Spoilerpakken gir nemlig hele 68 prosent reduksjon i løftet i forhold til et standardkarosseri, og med 20-tommere i enda litt bredere versjon enn på XFR kan man trenge alt marktrykk som overhodet er mulig å få på plass.

Les også: "Baby-Quattroporte" kan bli ny konkurrent i denne klassen