Jaguar XF: Se hvem som lager stasjonsvogn
Bildene har akkurat lekket ut – debuterer i neste uke.

De godt bemidlede stasjonsvognkjøperne får snart et nytt alternativ til biler som BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse. Nå er det nemlig ikke lenge til den er her – Jaguars nye XF stasjonsvogn.
Utviklingen har vært kjent lenge og det er en god stund siden Jaguar selv bekreftet at bilen var på vei. Men noen bilder har vi ikke sett – før nå.
Sporty og elegant
Disse kornete bildene har akkurat blitt offentliggjort på Internett og ser ut som de er skannet fra en brosjyre.
Det er foreløpig ikke kjent om Jaguar selv står bak dette. Men i så fall er det ikke veldig overraskende. Oftere og oftere ser vi at nye bilmodeller blir "snikvist" på denne måten – før man så kjører ut den store lanseringspakken med offisielle bilder noen dager senere.
LES OGSÅ: Her er stasjonsvognen Rolls-Royce aldri bygget
Det vi kan konstatere er i alle fall at Jaguar har laget en sporty og elegant stasjonsvogn. Fra B-stolpen og framover ser bilen ut til å være helt identisk med XF sedan.
Ingen plassmester

Jaguar har gått for en ganske smal vinduslinje og en sterkt skrånende hekk. Det siste betyr at design her går foran maksimal plassutnyttelse, akkurat det kommer ikke som noen stor overraskelse.
Jaguar har ikke ambisjoner om å utfordre posisjonen Mercedes E-klasse har som klassens plassmester. Men stasjonsvogn er viktig også for Jaguar – slik sett kommer ikke denne bilen en dag for tidlig.
XF har lenge tapt mange salg i denne klassen fordi den bare har vært å få som sedan.
Jaguar i stedet for Mondeo og Passat? Les mer her:
Kommer med SUV
XF stasjonsvogn debuterer offisielt på bilutstillingen i Genève i neste uke. For Jaguar er dette en stor nyhet og det stopper absolutt ikke her. Tata Motors som eier både Jaguar og Land Rover/Range Rover planlegger en solid offensiv i årene som kommer, der Jaguar blant annet skal få en rekke nye modeller.
Etter at forsøket på å bli et volummerke strandet i tiden da Ford eide Jaguar, har indiske Tata valgt å ta det pent og rolig i starten. Men nå er ambisjonene store.
Det kommer også til å resultere i en SUV, et segment Jaguar har gått helt glipp av til nå. Det har de tapt veldig mye penger på. Men bedre sent enn aldri, tenker tydeligvis Tata om den saken.

LES OGSÅ: Denne Jaguaren er favorittbilen til de proffe gutta