Jaguar S-Type: Nå får du denne luksusen fra 100 000 kroner

Elegant statusbil som har hatt et voldsomt verditap.

S type interiør
S type interiør

Jaguar drømte om å ta opp kampen mot særlig Mercedes E-klasse da de lanserte S-Type tilbake i 1999. Slik skulle det ikke gå – i alle fall ikke salgsmessig.

S-Type tok aldri skikkelig av, noe som nok har med både design, image – og bilen i seg selv å gjøre.

Men nå som de første årsmodellene har passert ti år, begynner dette å bli et lite kupp på bruktmarkedet hvis du er ute etter eksklusiv og påkostet bil til en hyggelig pris.

Verditap

S-Type har nemlig hatt et formidabelt verditap, og nå får du biler helt ned i 100 000 kroner.

Da har de gjerne rullet en del, men høy kilometerstand trenger slett ikke være avskrekkende så lenge bilen har blitt skikkelig tatt vare på. Og det har de fleste av disse blitt.

Første (og kanskje eneste?) eier har gjerne fulgt skikkelig opp med alle servicer og byttet slitedeler underveis. Finner du en slik til salgs, kan det være et veldig smart kjøp.

Jaguar-S-Type-forfra
Jaguar-S-Type-forfra

Bedre lykke? Her er Jaguars nye mellomklassebil

Biler å velge mellom

Rimeligste "hele" bil på finn.no akkurat nå er en 1999-modell i Lillestrøm som har gått 170 000 kilometer. Den har 3-liters V6-er under panseret og merkelig nok manuell kasse. Det trekker nok ikke akkurat prisen opp – selger forlanger i utgangspunktet 101 585 kroner for bilen.

Tar vi turen til Tvedestrand, finner vi et eksemplar med automat og samme 3-liter til 119 000 kroner. Denne har rullet 182 000 kilometer og har full Executive-pakke. Går vi opp til 126 585 kroner, finner vi en 2000-modell i Høvik som har gått 206 000 kilometer.

Med andre ord: Her er det biler å velge mellom.

Bil nummer to?

– S-Type går nok "under radaren" hos veldig mange bruktbilkjøpere. Det gjør selvfølgelig også at det er mulig å gjøre svært gode kjøp her, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Det er ikke til å legge skjul på at retro-designet nok skremmer bort en del kjøpere. Det er litt "pipe og tøfler"-faktor over den, men mange synes også bilen er klassisk stilig. Jaguar måtte ta noen innersvinger underveis i utviklingen som gjør at den teknisk sett ikke er like gjennomført som de beste konkurrentene, men S-Type har også mange sterke sider, særlig på komfort og luksusfølelse, sier Benny.

– Plassen er overraskende begrenset til at det er en såpass stor bil. Dette er derfor ikke noe for familier som trenger mye plass. Men for eksempel som en kul og annerledes bil nummer to synes jeg S-Type er helt midt i blinken. Jeg tror også dette er en kommende klassiker, mye på grunn av designet. Når Jaguar nå går i veldig moderne retning med bilene sine, vil denne bli stående som en "ekte" Jaguar i manges øyne.

Enda mer klassisk? Les brukttesten av Jaguar XJ her:

Godt voksne

– Noen spesielle råd til de som vurderer brukt S-Type:

– Dette begynner jo å bli godt voksne bruktbiler, så det er mye å være obs på. Det viktigste rådet er å kjøpe bil av noen som har tatt skikkelig godt vare på den, gjerne en Jaguar-entusiast. Biler som har gått for "lut og kaldt vann" og som knapt har hatt oljeskift de siste tre årene skal man holde seg langt unna.

– Da blir det fort veldig dyrt bilhold. Men en skikkelig holdt S-Type behøver absolutt ikke være en spesielt dyr bil å eie, avslutter Benny.

Hva skal du se opp for? Les om S-Type i Brooms bruktbilguide – her:

Jaguar-S-Type-bakfra
Jaguar-S-Type-bakfra