
iOn: Praktisk talt nybil – til halv pris
Noen biler har det virkelig tøft på bruktmarkedet nå.
Det er elbilfeber i Norge. Tesla Model S er landets mest solgte bil akkurat nå – samtidig som en rekke nye elbiler er på vei inn på markedet.
I skyggen av dette skjer det også ting på bruktmarkedet. Blant de som virkelig merker at det har kommet mange nye modeller, er tre biler som var svært populære for et par år siden.
Fikk det tøffere
Mitsubishi i-Miev samt tvillingmodellene Citroën c-Zero og Peugeot iOn var det hotteste på elbilmarkedet helt til Nissan Leaf kom.
Da fikk de det langt tøffere, selv om nybilprisene ble satt ned flere ganger. Det viste seg nemlig at de aller fleste kundene uansett valgte Leaf.
Vi levde med Leaf i en uke – les hvordan det gikk
Ingen bedring i sikte
Dette har igjen ført til at disse tre modellene har hatt et betydelig prisfall på bruktmarkedet. Her er det heller ingen bedring i sikte, snarere tvert om.
Nylig lanserte VW e-up! som starter på drøye 180.000 kroner, kommer nok til å presse prisene i bruktmarkedet ytterligere nedover.

Førsteinntrykk av e-up! – Dette blir en suksess!
Nesten halvert
I 2011 måtte du betale rundt 250.000 kroner for en Peugeot iOn. I dag – to år senere – er prisen i bruktmarkedet langt lavere.
Du får den faktisk fra prisforlangende 129.000 kroner. Det ligger tre biler ute til denne prisen En av dem har ikke rullet mer enn 4900 kilometer, og er i praksis knapt innkjørt. Likevel er prisen altså nesten halvert. Da snakker vi et fryktelig verditap per kjørte kilometer!
Den har det nødvendige utstyret – og også gjenværende garanti. "Fremstår som ny", skriver selger fra Fjellhamar.

– Bråstopp
I praksis bør det også være svært gode muligheter for å prute – fordi det ligger mange biler ute i samme prissjikt. Når kjøperne på ingen måte står i kø, gjør det at det i praksis bare er en måte å bli kvitt bilen på – å prise seg lavt.
– Det har vært interessant å følge utviklingen disse bilmodellene har hatt. De "eide" nærmest marked i et par år, men så var det stopp. Bråstopp! I dag er de nok ganske så ferdigsolgte som nybiler, men jeg tror også vi kommer til å få se et betydelig verditap i årene framover, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.
Lavt tilbud
– Gjør det at du fraråder kjøp her?
– Nei, det vil jeg ikke si. Hvis du bare skal ha en enkel og kurant elbil til for eksempel å pendle til og fra jobben med, gjør dette trekløveret absolutt jobben. Med det verditapet de nå har hatt, blir jo også totaløkonomien hyggelig. For drøyt 120.000 kroner får du en bil som er svært rimelig i bruk – og som naturligvis har samme fordeler som alle andre elbiler.
– Det du må være klar over, er at bilen neppe kommer til å være lettsolgt den dagen du skal selge videre. Verditapet vil fortsette, om ikke like sterkt som til nå. Mitt råd er at man setter seg godt inn i prisbildet i forkant og så gjerne gir selgerne et tilbud som kan ligge et godt stykke under prisforlangende. Du kan jo ikke få noe verre enn et nei, avslutter Benny.
Apropos i-Miev – slik endte testen vår av den:

LES OGSÅ: Vi kan få et prisras på elbil i Norge