
Ingen har bestilt flere enn oss nordmenn
GØTEBORG (Broom/TV 2): Stor interesse for det nye Volvo-flaggskipet.
Når nye EX90 skal begynne å rulle ut fra fabrikken rundt årsskiftet, er dette en svært etterlengtet bil for Volvo. Dette er det elektriske oppfølgeren til dagens XC90, en bil som har vært på markedet i hele ni år.
Volvo viste fram EX90 første gang i fjor høst, i Stockholm. De første norske kundene skal etter planen få bilene sine andre kvartal 2024. Vi snakker altså solid ventetid, det har ikke stoppet mange fra å bestille.
Flest fra Norge
– Vi er svært fornøyde med responsen. Og Norge er faktisk markedet med flest bestillinger så langt, forteller Mårten Wahlstedt som har tittelen commercial program director for EX90.
Vi møter ham ved Volvo-fabrikken like utenfor Gøteborg, der Wahlstedt gjør en kjapp presentasjon av bilen.
At Norge topper listen over bestillinger, sier ikke bare mye om interessen for elbiler i Norge generelt. Det forteller også at mange er klare for den nye og elektriske toppmodellen fra Volvo.
Her fikk vi se konseptbilen for første gang

Konservativ?
Konkret antall får vi ikke vite, det går Volvo aldri ut med. Men vi tar neppe noen råsjans hvis vi tipper at det er snakk om flere tusen biler.
– Vi har veldig mange eksisterende kunder som er klare for å ta steget over til elbil. For oss har det også vært svært viktig å videreføre det XC90 har stått for i to generasjoner, til denne modellen, sier Wahlstedt.
Designmessig har EX90 fått litt kritikk for å være i overkant konservativ. For eksempel at den like gjerne kunne vært en facelift av dagens XC90.
Med denne klarte Volvo noe ganske utrolig

Over fem meter
– Jeg er ikke enig i at den er konservativ. Som sagt handler dette om å videreføre det mange forbinder med en XC90. Den er stor, rommelig og ikke minst praktisk. Samtidig har den mye ny teknologi og selvfølgelig: Den er elektrisk. Vi har maksimert alle mulighetene som ligger i overgangen til elbil, sier Wahlstedt.
Der dagens XC90 er så vidt under 5 meter lang (nærmere bestemt 4,95), strekker EX90 seg til hele 5,03 meter. Sju seter er standard og den har brukbar bagasjeplass, selv med alle setene i bruk. Frunk er også på plass.

Salget skulle falt – men her er det motsatt
Neppe under en million
Rekkevidden er på inntil 585 kilometer og den tar imot inntil 250 kW ved hurtiglading.
Da Volvo viste bilen i fjor, opererte de med priser før de varslede avgiftene som kom fra årsskiftet. Nå er det klart at EX90 starter på 979.900 kroner. Hvis du heller vil abonnere enn å kjøpe, er månedsprisen 14.290 kroner.
Volvo tilbyr mye fint ekstrautstyr, så det er neppe noen som klarer å komme under en million kroner. 100.000-150-000 kroner i ekstrautstyr er nok mer realistisk.

Kommer snart til Norge
– Forventet levering her hjemme er fjerde kvartal 2024, dersom man bestiller i dag. Vi forventer at de første kundebilene kommer til Norge andre kvartal neste år, slik vi kommuniserte ved salgsstart i november i fjor, har Volvos norske kommunikasjonssjef Erik Trosby tidligere opplyst til oss i Broom.
Akkurat det EX90-eksemplaret vi har møtt i Gøteborg kommer forresten på en snarvisitt til Norge kommende uke. Først skal den stilles ut i Oslo, så går turen videre til bilutstillingen Autopia Trondheim.
Les mer: Her er fem ting du bør vite om nye EX90
Video: Her er den nye toppmodellen av EX90