Ingen får den billigere enn oss nordmenn

Volvo går inn i en ny klasse med sin EX30.

VIKTIG: Dette er nye Volvo EX30, en bil som kommer til å bli svært viktig for merket de kommende årene.
VIKTIG: Dette er nye Volvo EX30, en bil som kommer til å bli svært viktig for merket de kommende årene.

Norske bilpriser har tradisjonelt vært blant verdens høyeste. Det skyldes de høye bilavgiftene her til lands.

Men så kom elbilene og snudde opp-ned på mye. De har nemlig i over 20 år vært fritatt for avgifter, i tillegg til at de har hatt null moms. Dermed havnet Norge i helt andre enden av prisskalaen, så lenge du holder deg unna bensin- eller dieselmotor.

Dette har naturligvis blitt lagt merke til utenfor landets grenser også. Svenske Teknikens Värld har nå sett nærmere på nye Volvo EX30 og hva den koster i ulike markeder.

Solid prisfordel

Dette er en kompakt crossover som bygges i Kina og som blir en lenge etterlengtet innstegsmodell for Volvo. Den er også nesten 200.000 kroner rimeligere enn dagens «billigste» Volvo, XC40.

SKJERM: Slik ser førermiljøet i EX30 ut.
SKJERM: Slik ser førermiljøet i EX30 ut.

I Norge starter EX30 på 321.900 kroner, da snakker vi modellen som heter Single Motor Core.

Omregnet til svenske kroner, blir det 318.681. Og det betyr at norske kunder har en solid prisfordel, sammenlignet med alle andre markeder.

Dette er designeren spesielt fornøyd med

OFFROAD: EX30 kommer også i en tøffere Cross Country-utgave.
OFFROAD: EX30 kommer også i en tøffere Cross Country-utgave.

Startpris i Sverige

Nest billigst er EX30 i USA, der den koster fra 378.858 kroner. Deretter må vi over 400.000 i alle andre markeder.

Hjemme i Sverige er startprisen 429.000 kroner, det er hårfint over Danmark der bilen koster fra 427.440 kroner.

Dyrest er bilen i Storbritannia, med 457.584 kroner. Men det hører med saken at den prisen er for Plus-utgaven, utstyrsnivået Core selges ikke der.

LES MER: Her er 5 ting du bør vite om nye Volvo EX30

Se vår første video av Volvo EX30 under