Inge (28) setter en knalltid på verdens råeste racerbane
Bli med på en biltur du neppe glemmer så fort. Se video:
Tusenvis av kjøreglade mennesker valfarter hvert år til den åpne, tyske racerbanen Nürburgring i Tyskland. Den eldste og lengste delen av banen, Nordschleife, er en av de mest krevende i verden. Den ble treffende nok døpt til "Det grønne helvete" av tidligere verdensmester i Formel 1 – Jackie Stewart.
I tillegg til å være arena for diverse billøp og glade amatørers utskeielser, er den også mye brukt til testing av nye biler.
Bilen som brukes av norske Inge Hansesætre i klippet du kan se her, er imidlertid ingen nybil. Snarere en heller aldrende BMW M3. Men alderen til tross, så er den sprekere enn noen gang, og i hendene på Hansesætre får den virkelig kjørt seg rundt banen.
Les også: Denne satte ny rekord på Nürburgring

Heftig bil
Hansesætra kjører for Setra Motorsport, et team som driver med billøp på asfaltbaner.
M3-en har fått seg en slankekur, og veier bare 1.340 kilo. Når motoren i tillegg har blitt skremt opp fra 343 hk til rundt 600, sier det seg selv at blir ganske heftige ytelser. 0-100 km/t går for eksempel unna på under 4 sekunder.
Tuningen er blitt gjort med hjelp av ESS Tuning Norge og PeeBee Motorsport.
Les også: Rekordkamp på Nürburgring
Imponerende tid
Da teamet dro til Tyskland, var de spent på hvor raskt de kunne komme gjennom løypa.

Resultatet ble en knallsterk 7.30-runde, som er personlig rekord. Men fortsatt håper Hansesætre å bedre tiden. Den magiske grensen er 7.22.
– Som man kan se på runden, havner jeg i litt trafikk, samtidig som det er steder som jeg ser jeg kan kjøre en del bedre. Dersom de opphever fartsgrensene de innførte i år, får man jo noen "gratis" sekunder der også. Så å gå fra 7.30 til 7.22 tror jeg absolutt er realistisk, mener den ambisiøse racersjåføren.
Møtte litt trafikk
28-åringen drar ned til Nürburgring én gang i året, og dette er det femte året han er der nede.
– Følelsen av å kjøre på på denne banen er helt fantastisk. Høydeforskjellene, farten, doseringene og ikke minst lengden på banen gjør den helt unik. I tillegg til dette er rekkverkene satt opp veldig nærme banen. Dette gjør at man får en voldsom fartsfølelse, samtidig som man vet at vist man ikke holder seg på det sorte er bilen skrot, sier Hansesætre.
Til tross for at det altså er satt fartsbegrensninger på henholdsvis 200 km/t og 250 km/t to steder på banen, etter en dødsulykke der en tilskuer omkom tidligere i år, klarte Hansesætre å komme i mål med en snittfart på 170 km/t!
Bli med på tur – og ta sjøsyketabletter om du er litt var for heftig kjøring!
Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett? Klikk her
Les også: Endelig klar - etter 480 runder på racerbanen

Fredriks gamle Toyota parkerer Porsche-gutta

Nils-Henrik (24) tok pappas Tesla til «det grønne helvete»

Tilskuer døde av å bli truffet av racerbil

Vanskelig å finne mer moro på fire hjul

Denne skal gå fortere enn alle konkurrentene

Nei - stasjonsvogn trenger ikke være kjedelig
