Jaguar har hatt en utvikling på det norske markedet som savner sidestykke. Fra bitte lite nisjemerke til volummerke – og så tilbake til nisje igjen på bare noen få år Dette er elbilen I-Pace. .
Jaguar har hatt en utvikling på det norske markedet som savner sidestykke. Fra bitte lite nisjemerke til volummerke – og så tilbake til nisje igjen på bare noen få år Dette er elbilen I-Pace. .

Importøren er sagt opp – nå skal salget strupes

Store endringer på kort tid for Jaguar.

Jaguar-salget i Norge har vært som en berg-og-dalbane de siste årene. Etter mange år som et bitte lite nisjemerke, løsnet det forsiktig da de kom med sin første SUV, i 2016.

F-Pace het den og løftet salget opp til 290 biler i 2017. Det var imidlertid bare et liten forsmak på det som snart skulle komme.

Jaguar hadde nemlig elbil på gang. Her var de også tidlig ute og det ga rekordsalg i Norge.

I 2019 solgte og leverte Jaguar ut nesten 3.000 eksemplarer av I-Pace, dette var den niende mest solgte bilmodellen i Norge det året. Det gode salget fortsatt i 2019 og til dels i 2020, til sammen er det nå solgt over 7.300 I-Pace her hjemme.

Familie-SUVen F-Pace sendte Jaguar-salget i Norge opp til 290 eksemplarer i 2017. Det var da et historisk høyt tall, men samtidig ingen ting i forhold til det som snart skulle komme.
Familie-SUVen F-Pace sendte Jaguar-salget i Norge opp til 290 eksemplarer i 2017. Det var da et historisk høyt tall, men samtidig ingen ting i forhold til det som snart skulle komme.

Ikke overrasket

Det siste to årene har det imidlertid bremset kraftig opp. Og denne uken kom nyheten om at importøren BC Norway er sagt opp av fabrikken, med oppsigelsestid på 24 måneder. De er i dag importør av Jaguar og søstermerket Land Rover.

Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.no og følger norsk bilbransje tett.
Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.no og følger norsk bilbransje tett.

Det var Bransje-nettstedet BilNytt.no som avslørte nyheten. Sjefredaktør Atle Falch Tuverud i BilNytt.no forteller at han ikke er overrasket over det som nå skjer:

– Nei, produsenten har lenge varslet at de vil nå ut til markedet på en ny måte. Den danskeide, private importøren BC Norway har ikke noe eget forhandlernettverk i Norge. De bidrar med liten verdi som importør, mellom produsent og forhandlere. Jaguar vil strupe salget og har som plan om å bli et nisje-luksusmerke, nesten på nivå med Bentley. Jaguar vil også dermed kun forhandles i de store byene, da produsenten nå re-posisjonerer Jaguar som «uoppnåelig luksus», forteller han.

Bli med til Arjeplog – her er vårt første møte med I-Pace

Her møtte vi I-Pace første gang, på Jaguar Land Rovers testsenter langt nord i Sverige.
Her møtte vi I-Pace første gang, på Jaguar Land Rovers testsenter langt nord i Sverige.

Fikk en voldsom nedtur

Dette handler om en nyere strategi fra Jaguar, som de siste årene har satt en bråstopp for lansering av nye modeller. Derfor har I-Pace heller ikke fått noen søstermodeller.

– Dette betyr av vi har sett slutten på Jaguar som noe i nærheten av et volummerke i Norge?

– Ja, er det enkle svaret – så sant ikke hele ledelsen byttes ut hos produsenten. Dette er en villet utvikling. Ingen modeller fra Jaguar skal lenger være billige. Jaguar har hatt en særegen historie i Norge. De ble et volummerke – helt ekstraordinært – da I-Pace-feberen herjet Norge for tre-fire år siden. I-Pace kom før Audi e-tron og fikk plutselig et kjempevolum, sier Falch Tuverud og legger til:

– Flere norske forhandlere investerte i store forhandleranlegg etter suksessen. For dem er det en voldsom nedtur at Jaguar-salget nå går i bakken og at bilmerket skal få en helt ny profil. Ikke noe annet land har hatt en like dramatisk salgskurve for Jaguar som det Norge har hatt. De har gått fra nisje- til volummerke – og deretter tilbake til enda mer nisje igjen, fastslår BilNytt.no-sjefen.

Skal lade bilen mens du venter på grønt lys

Det er nå over 7300 eksemplarer av Jaguar I-Pace på norske veier. Så veldig mange flere blir det kanskje ikke heller.
Det er nå over 7300 eksemplarer av Jaguar I-Pace på norske veier. Så veldig mange flere blir det kanskje ikke heller.

Mange har blodrøde tall

Han spår at Jaguar i fortsettelsen kommer til å ha forhandlere bare i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. De øvrige må nøye seg med Land Rover – og Jaguar-verksted.

Samtidig er det et åpent spørsmål hvor mange av dagens forhandlere av Land Rover som blir med videre. Disse har allerede fått utkast til ny kontrakt:

BilNytt.no er kjent med at det er voldsom misnøye i det norske forhandlernettet. Flere forhandlere opererer med blodrøde tall på den gamle kontrakten – og det med begge merker. Det kan dermed tenkes at det også blir færre Land Rover-forhandlere i Norge. Land Rover har imidlertid et stort servicemarked og en forholdsvis stor kundekrets i sentrale områder. Det kommer også lukrative elektrifiserte modeller, men det må et visst volum til, sier Falch Tuverud.

Historien om I-Pace startet med et glass rødvin

Range Rover Sport er siste nyhet fra Land Rover. Det er en bil en god del norske kunder venter på.
Range Rover Sport er siste nyhet fra Land Rover. Det er en bil en god del norske kunder venter på.

Snu opp-ned på mye

– Er dette noe du tror kan skje med flere importører fremover?

– Det vil komme stadige endringer i distribusjonen av biler i Norge. Flere private importører vil miste sin rolle. Produsenten ønsker å eie kunden og transaksjonen. Forhandlerne – eller agenter som mange kommer til å bli – får betalt av produsenten for den jobben de gjør, fremfor å få betalt av kunden. Dette har vi bare sett starten på og det vil snu opp-ned på mange ting rundt distribusjon og salg av biler i Norge, avslutter Falch Tuverud.

Tøff konkurranse, men I-Pace er fortsatt best på én ting

Video: Norske kunder klaget – da laget Jaguar en video