I morgen braker det løs: Verdens største rekkeviddetest
Broom er med på den store vintertesten til NAF og Motor.
At elbilen går kortere på vinteren, det er noe mange eiere har erfart. De offisielle rekkeviddetallene stemmer ofte dårlig med kjøreforholdene vi har helt til lands i vinterhalvåret.
Ifølge NAF svarer 45 prosent av elbilistene i en ny undersøkelse at de er skuffet over bilens rekkevidde om vinteren.
Men hvor langt går egentlig elbilene? Det har NAF lang erfaring med å finne ut av. I morgen er det klart for fjerde utgave av verdens største elbiltest på vinteren. Og i år er også vi i Broom med.
Tre biler med Broom-sjåfør
– Vi vil gi et ærlig svar på hvilke elbiler som leverer nærmest den rekkevidden de lover. Det er viktig for alle som kjører elbil – og det begynner å bli veldig mange, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Hele 30 av de nyeste og viktigste elbilmodellene i Norge er med i år. Her er det den reelle rekkevidden som testes, når bilene kjøres tomme for strøm et sted på vei fra Oslo sentrum, gjennom Gudbrandsdalen, over Dovrefjell og mot Venabygdsfjellet.
Tre av bilene har sjåfør fra Broom bak rattet. De tre er VW ID.Buzz, JAC e-JS4 og Tesla Model X Plaid. Da snakker vi også tre ytterpunkter i testen:
Nytt bilmerke: Les mer om Jac her
Ingen klarte offisiell rekkevidde
– Dette gleder vi oss stort til. Rekkeviddetesten til NAF og Motor er viktig og relevant. Den er også unik i måten den blir gjennomført på. Her er det norske vinterforhold som gjelder, langt fra laboratorie-testene som ellers brukes. Det er også helt spesielt av vi får kjøre bilene helt tomme for strøm. Her er det nemlig med seks redningsbiler som gjør at det blir ekstra realistisk, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.
I fjorårets vintertest var det ikke én eneste av elbilene i testen som gikk så langt som den offisielle rekkevidden oppgir.
– De beste bilene er de mest ærlige bilene. I elbiltesten vår handler det ikke om å kjøre lengst, men komme nærmest oppgitt rekkevidde, sier Nils Sødal.
Toyota trakk en av bilene sine fra testen
Tror på ny rekord
– Hvilke forventninger har dere til årets test?
– Her er det veldig stor variasjon i bilmerker. Hele 18 ulike merker er blant de 29 bilene. Mest spenning knytter det seg til nye bilmerker fra Kina. Syv av bilmerkene fordelt på 12 modeller er kinesiske. To av merkene er ukjente for mange, Jac og Voyah. I tillegg er det nye modeller fra mer kjente BYD og MG. Og storslegga fra Hongqi er med. Det blir spennende å se hvordan de kinesiske bilene klarer seg i vinter-Norge, fastslår Sødal.
– Kan det ligge an til rekkevidderekord i år?
– Vi forventer at Tesla Model S Standard Range skal slå rekorden. Nå er det Tesla Model 3 2022-modell som har den, med 521 kilometer på vinteren. Værmeldingen er gunstig for ny rekord av oppgraderte Tesla S. Det blir ganske kaldt, men tørt vær, og da kan denne bilen kjøre langt. Noen synes kanskje det er rart at vi har med Model S igjen, men det er fordi den er betydelig oppgradert. Så da regner vi den som en ny bilmodell, forteller Sødal.
Her er elbilene som gikk lengst i vintertesten
Stiller med en prototype
Det er forresten langt fra bare nordmenn som er med på denne testen. Den har nemlig vakt oppsikt langt utenfor landegrensene:
– Vi har med testere fra våre søsterklubber i Østerrike og Sveits. Dette er land som ligner Norge med fjell og vintervær. De er i startfasen av elektrifiseringen av bilparken og er interessert i vår test for å dra nyttige erfaringer. Finnene synes også vintertesten er veldig relevant for sine forhold. I år kommer det også en observatør fra søsterklubben vår i Sør-Afrika. Det høres kanskje kuriøst ut, men de vil få samme problemstilling til rekkevidde, men med motsatt fortegn. De vil oppleve redusert rekkevidde på grunn av overoppheting, sier Sødal,
Han legger til:
– Det er også veldig spennende at Hongqi er så på ballen at de også stiller med en prototype av 120 kWt-batteriet i sin e-HS9. Dette er Long range-batteriet deres. Det er fabrikken som har bedt om det. De er åpne der andre ikke er det. Helt fantastisk!
Vi i Broom skal følge testen gjennom hele onsdag, med livesenter og videodekning. På Motor.no kan du se hvordan hver enkelt bil gjør det, de oppdaterer fortløpende.
Her er fasiten fra fjorårets store test
Dette er elbilene i vinterens NAF El Prix:
- BMW i4 e-drive 40
- BMW i7
- BMW iX1
- BYD Atto3
- BYD Han
- Hongqi e-HS9
- Hyundai Ioniq 5 4WD
- JAC e-JS4
- Kia EV6 GT
- Kia Niro EV
- Maxus Euniq6
- Mercedes-Benz EQB 250
- Mercedes-Benz EQE 300
- MG4
- MG Marvel
- MG5
- MG ZS EV LR
- NIO ET7
- Nissan Ariya 2WD
- Renault Megane
- Skoda Enyaq Coupe RS
- Tesla Model S Standard
- Tesla Model X Plaid
- Tesla Model Y 2WD
- Toyota bZ4X 2WD
- Volkswagen ID Buzz
- Volkswagen ID.5 GTX
- Voyah Free
Video: Her gjør vi oss klare til test: