Fra og med i dag øker bompengesatsene kraftig i Oslo. Prosentvis går det verst utover elbilene. Foto: Scanpix
Fra og med i dag øker bompengesatsene kraftig i Oslo. Prosentvis går det verst utover elbilene. Foto: Scanpix

I dag tredobles prisen for elbiler i bomringen

Kraftig prisøkning for alle bilister i Oslo.

Fra og med i dag øker bompengesatsene i hovedstaden. Dette for å sikre penger til blant annet Fornebubanen, drift av kollektivtransport og for å redusere personbiltrafikken.

Det er elbilene som får den største prosentmessige prisøkningen i bomstasjonene rundt Stor-Oslo – nesten en tredobling.

Kjører du indre ring med elbil (utenom rushtid og uten autobrikke), øker prisen fra 5 til 14 kroner.

Tidligere har det vært prisdifferensiering mellom de tre bomringene rundt Oslo, med lavere takst i indre ring enn Osloringen og Bygrensen.

Fra og med i dag blir lik pris i alle Fjellinjens bomstasjoner.

Hydrogenbiler og el-varebiler blir ikke belastet i Fjellinjens bomstasjoner.
Hydrogenbiler og el-varebiler blir ikke belastet i Fjellinjens bomstasjoner.

Nå skal førerkortet se ganske annerledes ut

Fossilbilene må betale mest

Selv om det er elbilistene som får den største prisøkningen i prosent, er det de som kjører fossilt som må betale desidert mest i kroner og øre. Slik det hele tiden har vært.

Eksempelvis øker taksten for en bensinbil utenom rushtid fra 18 til 28 kroner (indre ring og og Osloringen, uten Autopass-brikke).

Samme eksempel for en dieselbil gir en økning fra 20 til 32 kroner.

I rushtiden må du nå betale 37 kroner med dieselbil eller 34 kroner med bensinbil. (Indre ring og Osloringen, uten Autopass-brikke).

Topp 10: Nå er dette Norges mest populære bruktbiler

Nå blir det betydelig dyrere å kjøre elbil i Oslo. Foto: Scanpix
Nå blir det betydelig dyrere å kjøre elbil i Oslo. Foto: Scanpix

Derfor øker takstene

I vår ble Oslo kommune, Viken fylkeskommune og staten enige om nye bompengetakster i bomringene. Stortinget har satt mål om nullvekst i biltrafikk for Oslo og andre storbyer.

Dette krever store investeringer i kollektivutbygging og infrastruktur til sykkel og gange. I Oslo og Viken bygges det nå flere store prosjekter som Fornebubane og nytt signalsystem for T-banen, som skal gi økt kapasitet.

Den vedtatte økningen i takster skal sikre nødvendig finansiering av disse og andre prosjekter. Stigende priser i bygg- og anleggsmarkedet bidrar også til økt behov for finansiering.

Bompengene skal også bidra til mindre biltrafikk. En stadig større andel av bilparken er elektrisk, noe som er en ønsket utvikling fra myndighetenes side.

Denne bilgruppen må bidra med mer inntekter nå når den har økt i omfang. Bompengene skal samtidig bidra til mindre biltrafikk inn til byen, og derfor øker også takstene for elbiler.

Slik skal de følge opp en norsk storselger

Dette går bompengene til

Bompengene som kreves inn i og rundt Oslo har flere formål:

  • Redusere personbiltrafikken
  • Redusere klimagassutslipp
  • Øke fremkommeligheten for alle trafikantgrupper
  • Forbedre bymiljøet

Priseksempel:

En kjøretur fra Ski, Sandvika eller Lillestrøm til bykjernen i Oslo vil med AutoPASS-avtale hvor timesregel gjelder koste 22,40 kroner utenom rushtid. Returen vil koste 11,20 kroner med AutoPASS-avtale utenom rushtid. Totalt med AutoPASS-avtale utenom rushtid vil det koste 33,60 kroner i bompenger å kjøre strekningen tur/retur.

Den gamle taksten for strekningen var 14,40 kroner tur/retur. Dermed koster det 19,20 kroner mer å kjøre fra Ski, Sandvika eller Lillestrøm til bykjernen i Oslo tur/retur utenom rushtid.

Vedum i Volvo 240: – Ingen andre finansministere i verden gjør dette

Vi tester toppfarten på elektriske Kia EV6 GT: