Hyundai i40: Her får du virkelig mye nybil for pengene

For ti år siden hadde man aldri sammenlignet merket med en Audi

Hyundai i40 er kjent for å gi mye bil for pengene   men det hjelper tydeligvis fint lite på salget.
Hyundai i40 er kjent for å gi mye bil for pengene men det hjelper tydeligvis fint lite på salget.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny vi er en familie på 4 og trenger hjelp! Vi har i dag en VW Passat 2008 1.9tdi manuell, men ser nå etter en erstatning. Jeg har alltid vært veldig fan av VW og Audi, men nå har jeg begynt å se litt på andre muligheter som da f.eks. en Hyundai i40.

Kravene jeg har til ny bil er diesel og automat, firehjulsstrekk er greit å ha, men siden budsjettet er satt til ca. 450.000, så tror jeg ikke dette blir et alternativ.

MEN til poenget, hvordan er motoren til den nye Hyundaien og ikke minst hvilken automatkasse sitter det i den? Er dette en bil du ville anbefale på "lik" linje med VW Passat og Audi A4? På forhånd, hjertelig takk!

Benny svarer:

Hei på dere!

Hvem hadde trodd dette for 10 år siden – at man vurderer Hyundai opp mot en Audi?

Men spørsmålet ditt er slett ikke dumt – snarere tvert imot. Det viser at du ikke er forutinntatt og er åpen for nye ting. At både Kia og Hyundai er "up and coming". Akkurat det er det liten tvil om!

Nå skal det i rettferdighetens navn si at både opplevd kvalitet, kjøreegenskaper og design nok er et hestehode foran på Audi og Passat – så spørsmålet er hvor mye du er villig til å betale for dette.

At Hyundai i40 er både mye og fornuftig bil for pengene er det ingen tvil om. Dette er pen, praktisk og ikke minst veldig god bil, rent teknisk.

Jeg kjørte Hyundai i40 med diesel og automat i vinter og her er et lite sitat fra testen jeg skrev som også gir svar på spørsmålet ditt:

Kjøreegenskapene kan mest av alt beskrives som trygge og forutsigbare. God komfort, godt avstemt fjæring, overraskende presis og direkte styring gir i40 et lite hint av sportighet. Men dette er familiebil og ikke sportsbil. Den går stille, det er lite hjulstøy 17-tommere til tross og vindsus høres heller ikke – bare svak godmodig knurring fra dieselmotoren, som for øvrig utgjør et bra team med automatgirkassa i testbilen

Tredje mest lest av alle biltestene på broom.no i 2012 - det er Hyundai i40. (Foto: Benny Christensen)
Tredje mest lest av alle biltestene på broom.no i 2012 - det er Hyundai i40. (Foto: Benny Christensen)

Les hele testen her:

Den velutstyrte Hyundaien – som absolutt var en svært positiv overraskelse – kostet 412.000 kroner, med skinn, navigasjon og det meste av det man forventer i en ny og moderne bil.

I40 leveres ikke med firehjulstrekk – er det et must, så er VW Passat 170 hk TDI 4Motion alternativet. Da starter prisene på ca. 470.000 – før utstyr (som fort utgjør 40.000–60.000 kr for å matche det du finner i i40), mens Audien er enda dyrere. Så budsjettet ditt sprenges i så fall grundig hvis vi snakker helt ny og veldig flott bil.

Men innenfor ditt budsjett,er jeg absolutt ikke redd for å anbefale Hyundai i40! Det er reinspikka fornuft på fire hjul!

Lykke til!

Jeg tror vi avslutningsvis oppfordrer Broom-leserne til å komme med sine bilforslag med diesel og automat til deg og familien i kommentarfeltet under.

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Begge er vinterdekk–bare det ene er forbudt

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: