På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling. Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Frankfurt 2009 er preget av både finanskrise og miljøfokus. Men er det noe vi har skjønt etter dag èn i Frankfurt, så er det at miljøbiler absolutt ikke er synonymt med kjedelige biler.
Her har vi sett sportsbiler som kan hamle opp med det meste - i tillegg til at de går på strøm. Og vi har sett hybridbiler som sprenger grenser, både når det gjelder prestasjoner og lave utslipp.
Utstillingsvindu
Bilmessa i Frankfurt er et utstillingsvindu for teknologi, for sprekt design, for nyskapning - og heldigvis også for entusiasme.
Over har vi samlet noen av våre favoritter fra dag èn. Bla deg rundt i bildene og kos deg. I morgen venter flere spennende nyheter!
Mennesker (Foto: Sascha Schuermann)
Som vi kan se: Det er ikke vanskelig å få oppmerksomhet når du skal prate om en spennende hybridnyhet! Pressekonferanser er en viktig del av Frankfurt utstillingen. (Foto: Sascha Schuermann)
Renault sjefen Carlos Ghosn er en av dem som prater mest om hvor viktig det er at bilbransjen satser for fullt på elbiler. Her er han avbildet med Renaults lekne elbil konsept Twizy Z.E. (Foto: Patrick Sinkel, Scanpix)
Plug in hybrid betyr Hybrid bil der du også kan lade opp batteripakken som på en elbil. Toyota viste nye Prius i plug in versjon og er ikke langt fra masseproduksjon. Kanskje er den på markedet for fullt i 2012. (Foto: Thomas Kienzle, Scanpix)
Noen ting forandrer seg aldri på bilutstillinger! Panserpikene er på plass på mange stander, spesielt er italienerne begeistret for dette innslaget. (Foto: Michael Probst, Scanpix)
En av utstillingens lekreste: Audi R8 Spyder er en nydelig bil, bare så synd at prisen gjør den uoppnåelig for de aller fleste nordmenn. (Foto: Daniel Roland, Scanpix)
Rolls Royce sjefen Tom Purves avduket den nye "mini" Rollsen Ghost. Og konservative Rolls Royce valgte å gjøre det live på Internett! Som Bob Dylan så treffende sa det: "The times they are a changing!" (Foto: UWE ZUCCHI, Scanpix)
Porsche har vært gjennom en turbulent tid, men her er 911 Turbo i takløs utgave og mer tidløst enn dette er det vanskelig å være i bilverdenen. Vi krysser fingre for at Porsche særpreget får leve videre selv om VW har tatt kontroll over merket. (Foto: BORIS ROESSLER, Scanpix)
Dette er en Melkus. Ikke hørt om det merket? Nei, det er kanskje ikke så rart for dette er noe så sjeldent som en tidligere øst tysk sportsbil. Nå gjenoppstår navnet. En stolt Peter Melkus ved siden av bilen. (Foto: MARTIN OESER, Scanpix)
BMW sjef Norbert Reithofer presenterer "Efficient Dynamics" serien. Her er det stort fokus på forbruk og utslipp. Men BMW har såvisst ikke glemt andre kjerneverdier av den grunn. (Foto: MARTIN OESER, Scanpix)
Klassiske biler hører også med på Frankfurt utstillingen. Her ankommer BMW sjef Norbert Reithofer i en 328 av god, gammel årgang. (Foto: MARTIN OESER, Scanpix)
Opel Ampera er søstermodellen til Chevrolet Volt, GMs store miljøsatsing. Opel sjef Forster kunne stolt presentere den i Frankfurt. (Foto: Daniel Roland, Scanpix)
Den smått legendariske Trabanten gjenoppstår som elbil. Foreløpig bare som en konseptmodell, men det er slett ikke usannsynlig at du kan kjøpe denne om et par tre år. (Foto: Ferdinand Ostrop, Scanpix)
Mini sjef Ian Robertsen kunne presentere to nye konsepter. Mini standen var som vanlig en av de kuleste i Frankfurt. Mini vet å skille seg ut også på dette området. (Foto: Johannes Eisele, Scanpix)
Mercedes SLS (Foto: Uli Deck, Scanpix)
Nysgjerrige journalister flokker seg rundt bilene på Mercedes standen. De tyske merkene er bokstavelig talt på hjemmebane i Frankfurt og legger store summer i standene sine, finanskrise til tross. (Foto: JOHANNES EISELE, Scanpix)
MX 5 Superlight er hardcore versjonen av Mazdas populære roadster. Kommer den noen gang i produksjon? Vi håper det! (Foto: Johannes Eisele, Scanpix)
Audi R8 E Tron (Foto: Martin Oeser, Scanpix)
Lexus skal inn i Golf klassen (eller i dette tilfellet, kanskje snarere Audi A3 klassen?). I alle fall: LF Ch er en hybridbil som bør ha muligheter til å bite godt fra seg i denne tøffe klassen. (Foto: Thomas Kienzle, Scanpix)
Det er ungt og urbant når VW viser L1, et tidligere konsept som nå er hentet fram igjen og tatt mange skritt nærmere produkson. Hvorfor heter den L1? Jo, fordi forbruket skal ligge helt ned mot 0,1 liter på mila! (Foto: RALPH ORLOWSKI, Scanpix)
Kjenner du igjen denne karen? Joda, det er Michael Schumacher og han har vært med på utviklingen av Ferrari 458 Italia. Derfor var det selvfølgelig bare rett og riktig at han også var med og presenterte bilen i Frankfurt! (Foto: Thomas Lohnes, Scanpix)
Citroëns nye DS3 er en spennende bil, ikke minst fordi Citroën nå tør å si at de har premium ambisjoner i denne klassen. Vi håper de mange lekre detaljene overlever når den skal gå fra konsept til produksjonsklar bil. (Foto: Patrick Sinkel, Scanpix)