Mye røyk fra eksosanlegget kan ha mange forskjellige årsaker. Illustrasjonsbilde. (Foto: Scanpix)
Mye røyk fra eksosanlegget kan ha mange forskjellige årsaker. Illustrasjonsbilde. (Foto: Scanpix)

- Hvorfor ryker det så fælt fra bilen min?

Det MÅ ikke bety at noe er alvorlig galt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Forleden kjørte jeg etter vår egen bil, vi hadde vært og hentet bilen til svigermor og da la jeg merke til at det røyk veldig av eksosrøret når kona gasset på. Svart røyk, akkurat som en liten sky og det skjedde et par ganger.

Har forsøkt å google litt hva dette er, og blir ganske forvirret av alt jeg finner der. Kan du si hva dette mest sannsynligvis skyldes og kanskje også noe om hva vi kan gjøre med det? Mvh Broomleser.

Benny svarer:

Hei du Broomleser!

Du sier ikke noe om hvilken bil dette er, type eller alder. Men i og med at det kommer svarte røykdotter, går jeg ut fra at det er en diesel vi snakker om.

Da har jeg i alle fall noen tips om hva det kan være. Om jeg skulle overse, eller glemme noe - så kan vi jo oppfordre Brooms kunnskapsrike lesere til å dele andre forslag med oss i kommentarfeltet under også.

At røyken blir svart skyldes mye sot, som forårsakes av feil blanding av drivstoff og luft. For mye diesel og / eller for lite luft, eventuelt feil innsprøytningstidspunkt eller dieseldyser som sprer drivstoffet feil.

Det er jo ofte slik at det kan være smart å sjekke de enkleste og billigste tingene først. Tett luftfilter kan definitivt være en årsak her det er både enkelt å sjekke, samt billig å skifte. Er det tilstoppet, kan jo det tyde på at begynner å bli en stund siden siste service og at kanskje nytt dieselfilter og en generell sjekk også er på sin plass

Feil på EGR-ventil kan også være en kilde til sort dieselrøyk og kanskje særlig på litt eldre VW / Audi / Skoda med TDI-motor, men også på andre biler.

LES OGSÅ: Bruktbilene med minst feil etter 10 år

Vekstedbesøk

Slitte dieseldyser og feil med dieselpumpe kan også gi mye eksosrøyk. Det samme kan slitt turbo gjøre, men da er det ofte blåaktig røyk som kommer.

Det kan også være en defekt sensor som gir feil informasjon til elektronikken, f. eks en temperatursensor som sier at det er kaldt, selv om det er varmt – og derfor får motoren for mye diesel. Feilkildene er mange og ikke lette å finne ut av for en menigmann.

Hvis bilen går som den skal og ikke bruker unormalt mye diesel, er dette neppe noe å ligge våken om natten og tenke på. At det kommer noen røykdotter i ny og ne behøver slett ikke bety at noe er veldig galt.

Hold et lite øye med dette - du ser det jo som regel i speilet - om det blir veldig mye røyk og da kan det jo være på sin plass med et lite verkstedbesøk for å sjekke dette litt nærmere.

Lykke til - og kjør pent med bilen til svigermor!

Skifte eksosanlegg: Slik gjør du det selv


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: