Hva skjer med bruktbilprisene nå?

Regjeringen varsler avgiftsendringer på dieselbiler.

På vei ned? Mye kan tyde på at dieselandelen av nybilsalget vil falle etter at regjeringen varslet økte avgifter.
På vei ned? Mye kan tyde på at dieselandelen av nybilsalget vil falle etter at regjeringen varslet økte avgifter.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har et spørsmål til deg som jeg tror opptar mange nå. Jeg kjøpte ny VW Passat – hadde lyst på bensinbil, men ble overtalt av selgeren til å velge diesel. Han hadde både mange og ”gode” argumenter. Blant annet dette med bruktbilverdi. Jeg lot meg altså overtale. Så det ble en 1,6 TDI på 105 hk. Er godt fornøyd med bilen og passelig fornøyd med motoren. Dette er vår første nybil og den første bilen vår med dieselmotor.

Så til spørsmålet: Bare to uker etter at vi fikk bilen varsler regjeringen om avgiftsendringer på dieselbiler. Hva vil da skje med bruktbilprisene? Venter i spenning på svaret!

Hilsen fra en familie i Tromsø

Benny svarer:

Hei på dere!

Aller først gratulerer med fin bil og en fornuftig motor! Jeg tror at dere kommer til å bli godt fornøyd med denne.

Diesel-andelen de siste årene har ligget på rundt 70 – 75 % av nybilsalget. Nesten alt av litt større biler har dieselmotor, det er stort sett bare småbiler (Ford Fiesta, VW Polo, Hyundai i20 etc.) som i noen grad selges med bensinmotor, men også der har diesel-andelen økt.

Biler som BMW X5, Volvo XC60, VW Passat og Ford S-Max finnes knapt med bensinmotorer i det hele tatt her på berget.

Biler som selger godt som nye holder seg også godt i pris som brukte. Slik sett har du gjort et riktig kjøp. Det faktum at dieselbiler faktisk også blir dyrere etter en omlegging vil bidra ytterligere til at bruktbilprisen holder seg.

Det var jo hyggelig at det ble noen år med billige(re) dieselbiler. Regjeringen bestemte jo for noen år siden at avgiftene skulle beregnes ut fra CO2 utslipp – der dieselbilene kom gunstig ut. Jeg var selvfølgelig glad for det, men ut ifra et miljøhensyn – mildt sagt – overrasket over at de glemte, eller i verste fall unnlot å ta hensyn til den svært skadelige og kreftfremkallende NOx-gassen.

Biler MED partikkelfilter slipper ut mer NOx enn biler uten, men biler UTEN betaler mer i årsavgift fordi de forurenser mer. Forstå det den som kan ...

De sier nå at nye opplysninger er grunnen til avgiftsøkningen. Jeg har bare tre års bilmekanikerutdannelse på en yrkesskole – og har visst disse tingene hele tiden. Er virkelig kunnskapsnivået så dårlig hos våre folkevalgte? Eller er dette bare enda en måte å loppe det norske folk for enda mer avgiftskroner på?

Virkinigen på sikt kan bli at vi igjen får en noe høyere andel med bensinbiler tror jeg, og at disse kanskje vil få et noe lavere verdifall enn de har hatt de siste årene.

Din VW Passat med dieselmotor tror jeg som sagt vil holde seg stabilt godt i pris de neste årene.

Del med Facebook-vennene dine


Les også. Høyere pris på dieselbiler



Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: