Hva hadde nabo´n sagt om denne?

Tenk deg at du har vunnet i Lotto - og prøvekjører denne.

R8 cab oppslag
R8 cab oppslag

Når det å skifte gir høres ut som om du tar ladegrep på en Colt 1911 - da vet du at du kjører en ordentlig bil!

Audi R8 kom først som et designkonsept i filmen iRobot fra 2004. Det skulle være Audis sportslige fremtid alá år 2035 - eller deromkring.

Men fremtiden kom litt kjappere enn det Audi spådde - nemlig allerede i 2006. Og nå er den altså her i cabrioletutgave. En særdeles lekker cabrioletutgave!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Flørtende blikk i sommersola. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Flørtende blikk i sommersola. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

Hår på brystet

Denne skribenten har hatt gleden av å kjøre R8 ved flere anledninger - både på bane og vei.

Fra første sving på første runde under banekjøring i Tyskland ble jeg imponert over kjøreegenskapene.

Audier med mye motor har hatt en lei tendens til å understyre kraftig - dette på grunn av at motoren ofte er montert veldig langt fram.

Motoren i R8 sitter bak føreren, da ungår man selvfølgelig det problemet.

Her er det ikke understyrt, men heller overstyrt. På lekmannspråket betyr det at du kan få ut bilen i sladd. Vi snakker kjøreegenskaper med hår på brystet!

Mann viser rumpa - rallyføreren kjører av veien!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

10-eikers felger med Y-mønster. Råtøfft! (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
10-eikers felger med Y-mønster. Råtøfft! (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

For liten motor

Men både på vei-test og bane-test, har jeg hatt følelsen av at bilen er noe undermotorisert.

Ganske vanvittig at en bil med V8-motor på 420 hester kan føles undermotorisert, men sånn var det altså. Understellet er så ekstremt bra at det tåler mer motor.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Yndig stump på den der!
Yndig stump på den der!

Nå ja!

Nå er løsningen her: Mer motor!

5,2 liter og 525 hester. Det betyr at man bryter den viktige 100 hester-per-liter barrieren. Og for å sitere den ikke så veldig superbilvante Ole Jørgen i redaksjonen etter en påsittertur: "Denne bilen er jo dét dyret!"

Ja, nå har den fått motoren den fortjener - den er det dyr!

Sjekk med kona FØR du tror du får lov til å bruke Lotto-millionene på bil!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Til smågutta: Oppstilt i 350 km/t! (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Til smågutta: Oppstilt i 350 km/t! (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

Vanvittig lyd!

Det er en ting til som har skjedd med Audi R8 - og det er at de har skrellet av taket. Nå kan du få den i åpen Spyder-versjon.

Tidligere var jeg prinsipielt i mot superbiler med cab. Det fordi at chassiset blir såpass mye mykere når man kapper av taket (evt blir bilen tyngre av oppstivingen), noe som forringer kjøreegenskapene. Men så ble jeg frelst.

Det skjedde i Italia. Jeg satt i en gul Ferrari F430 med taket nede. Utenfor Ferrari-fabrikken i Maranello er det et betonggjerde på den ene siden av den smale veien, og betongbygninger på den andre. Jeg ga gass - og en symfoni av en topptrimmet V8-motor gikk i ekko som en flipperball mellom betongen. For en lyd!

Siden har jeg vært åpen også for superbiler i cabrioletversjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Luftutslippene på hekken skal slippe ut varmluft fra det voldsomme aggregatet på 5,2 liter og 525 hester! (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Luftutslippene på hekken skal slippe ut varmluft fra det voldsomme aggregatet på 5,2 liter og 525 hester! (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

350 km/t!

Lyden i R8 V10 høres ut som to legendariske Audi Urquattro som kjører om kapp. Det er en fantastisk rumling og hyling som samler seg midt mellom italiensk opera og tysk symfoni. Turtallssperra er på rundt 8500 omdreininger - og da stopper nesten hjertet, både av akselerasjon og lydopplevelse.

Den nevnte Ole Jørgen ble også på guttemanér imponert over at speedometeret er oppstilt i hele 350 km/t. Audi R8 V10 Spyder akselererer fra 0-100 km/t på 4,1 sekund og når en toppfart på hele 313 km/t.

Se videoen fra da vi testet Audi A8

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Romskip eller bil? Du bestemmer - tøfft er det uansett! (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Romskip eller bil? Du bestemmer - tøfft er det uansett! (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

Audi med litt Lamborghini

Bak rattet sitter du et sted mellom Porsche 911 og Lamborghini Gallardo. Superbiler som denne kan ha en tendens til å bli vél breie, men R8 har ytre mål som gjør den smidig - også utenfor racerbanene.

Rent praktisk kan vi rapportere om god plass i kabinen, bra sikt bakover (til denne biltypen å være) under rygging, og et bagasjerom foran på 100 liter - som ikke er så gæli´.

Interiøret er gjennomført, det ser bra ut, og den opplevde kvaliteten er høy. Men det er én ting som trekker ned - og det er hendlene til blinklys og vindusviskere. De er plukka rett fra en VW Passat eller lignende, og de tar seg ikke ut i en bil som denne. Skjærpings Audi!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Klassisk girgate alá gamle Ferrari. Italienerne går vekk fra dette og satser kun på elektronisk giroverføring.  (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Klassisk girgate alá gamle Ferrari. Italienerne går vekk fra dette og satser kun på elektronisk giroverføring. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

Ferrari-giring

Audi står historisk for forsprang gjennom teknikken. Så litt rart er det at da Ferrari går bort fra manuelle girkasser, så velger Audi å gå mot dem. Og det med en girvelgergate lik den på historiske Ferrarier.

Men opplevelsesmessig er det lite som slår manuell.

Men det er også teknikk her, blant annet Magnetic Ride. Et system der metallpartikler i støtdemperoljen blir magnetiske ved elektrisitet, noe som forandrer viskositeten i støtdemperoljen - og derav forandrer demperkarakteristikken. Dette systemet vil du finne på flere og flere Audier etter hvert - og det fungerer kjempebra!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

...Du MÅÅÅ ikke ha 12. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
...Du MÅÅÅ ikke ha 12. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

En ublu pris å betale

Du føler deg som rockestjerne, superkjendis og mangemillionær på en gang når du kusker rundt bak rattet på denne bilen. Og du bør være minst én av delene skal du gå til innkjøp.

Bilen koster rundt 2,6 millioner kroner før du begynner å krysse av for ekstrautstyr. Testbilen hadde kommet på over 2,8 mill hvis du skulle signert kjøpskontrakten. Det er MYE penger!

Det er faktisk så mye penger at man må begynne å tenke på om det faktisk er verdt det. Du kan få utrolig mye annet rart for den summen - og faktisk mange av dem.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ekstrautstyrt stereo fra B&O med bedre lyd enn det du har hjemme. Ikke det at du trenger det - motoren er nok symfoni i seg selv. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Ekstrautstyrt stereo fra B&O med bedre lyd enn det du har hjemme. Ikke det at du trenger det - motoren er nok symfoni i seg selv. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

Livet er kort

Men selvfølgelig er det verdt det. Har du penga og har lyst til å unne deg en bil som både har ekstreme kjøreegenskaper, ekstremt design og en ekstrem lyd - så synes jeg du skal gjørde det jeg. Og det er jo her Lotto-millionene kommer inn:

Ikke bruk dem på kjeldelige ting som å betale ned huslån eller hjelpe barnebarna. Bruk dem på denne!

Er du en skikkelig gjerrigknark kan du jo se på denne i stedet!