Husker du dette bilmerket?

Nå kan du snart kjøpe disse bilene igjen. Stikkord: Fransk!

Lotus Rallye_817393p
Lotus Rallye_817393p

Jo da, det er Talbot som nå planlegger et comeback. Eller rettere sagt – det er Peugeot som planlegger Talbot comebacket. Grunnen er enkel, de trenger et ”billig-bilmerke” slik som Dacia er for Renault, og derfor har de vært en tur på roterommet og funnet fram Talbot som de nå tørker støvet av.

Gammelt merke

Talbot er et gammelt ærverdig bilmerke, med røtter helt tilbake til 1903. Talbot-navnet har blitt brukt til tre helt forskjellige bilmerker. Den London-produserte Talbot, den franske Talbot-Lago som også inkluderer Darracq og ikke minst det som de som det fleste av oss husker, nemlig de engelsk-franske Talbot modellene fra 1980-tallet. Disse var ganske enkelt Chrysler / Sunbeam modeller som fikk Talbot navnet etter at Peugeot hadde overtatt Chryslers europeiske underavdeling høsten 1978.

Les om et annet bil-comeback her:



Brokete historie

Talbot Horizon
Talbot Horizon

En litt brokete historie med andre ord. Og ikke klarte de helt å holde tunga rett i munnen selv heller. Jeg var en veldig kort periode eier av en Talbot Horizon. Den hadde Simcamerke bak, Talbot-logo i grillen - og i vognkortet stod det Chrysler...

Med rykende fersk fagbrev i lomma jobbet jeg et par år som Talbot-mekaniker, og er nok en av veldig få som har sansen for dette bilmerket. Ikke fordi at bilene er så bra eller fine – det er nok mer nostalgi som ligger bak. Så jeg personlig synes det er litt morsomt at de nå kommer tilbake.

Les også: Bli med hjem til en ekte entusiast



Åretsbil - to ganger!

Talbot-bilene solgte ganske bra her hjemme, og de ble faktisk kåret til årets bil i Europa hele to ganger på kort tid. I 1979 med Horizon og i 1976 med 1307/8 modellene.

Talbot / Simca 1308 ble åretsbil i Europa i 1976
Talbot / Simca 1308 ble åretsbil i Europa i 1976

Framtiden

Istedenfor å bygge opp en helt ny merkevare velger altså Peugeot og ta i bruk Talbot-navnet igjen.

Talbot bilene skal skille seg skille seg kraftig fra Peugeot-bilene, og de skal bygges i Spania. Når produksjonen kommer i gang skal Talbot erstatte blant annet Peugeot 206 og gamle Citroen C3 på en del markeder rundt om i verden.

Afrika, Asia, Midtøsten og Østeuropa vil bli de viktigste markedene for nykommeren – som altså stammer fra 1903!

Les vår test av en ennen ærverdig franskmann her:


Hva mener du om Talbot? Skriv inn i kommentarfeletet under:

Talbot / Sunbeam hadde et samarbeide med Lotus om utvikling av en rallybil. 240 hk i rallyversjonen og 150 hk i sivil-utgaven.
Talbot / Sunbeam hadde et samarbeide med Lotus om utvikling av en rallybil. 240 hk i rallyversjonen og 150 hk i sivil-utgaven.

Talbot_Logo[1]
Talbot_Logo[1]
Talbot / Simca 1308 ble åretsbil i Europa i 1976
Talbot / Simca 1308 ble åretsbil i Europa i 1976
Og Horizon ble årets bil i 1979, et år etter Porsche 928...
Og Horizon ble årets bil i 1979, et år etter Porsche 928...
Jo da, det fantes "SUV er" med forhjulstrekk før også... Ganske tøff?
Jo da, det fantes "SUV er" med forhjulstrekk før også... Ganske tøff?
Talbots flaggskip het Tagora. Kun 19 000 eks ble lagd mellom 1981 og 1983
Talbots flaggskip het Tagora. Kun 19 000 eks ble lagd mellom 1981 og 1983
Talbot Sama, her som cabriolet
Talbot Sama, her som cabriolet
Talbot 1510, solgte bra her hjemme på 80 tallet.
Talbot 1510, solgte bra her hjemme på 80 tallet.
Talbot / Sunbeam hadde et samarbeide med Lotus om utvikling av en rallybil. 240 hk i rallyversjonen og 150 hk i sivil utgaven.
Talbot / Sunbeam hadde et samarbeide med Lotus om utvikling av en rallybil. 240 hk i rallyversjonen og 150 hk i sivil utgaven.