Sporty og svøpende linjer preger Hyundais konseptbil HND 9. Det gjenstår å se om den fortsatt har disse dørene når den kommer i produksjon.
Sporty og svøpende linjer preger Hyundais konseptbil HND 9. Det gjenstår å se om den fortsatt har disse dørene når den kommer i produksjon.

HND-9: Denne kommer fra uventet hold

Klarer du å gjette hvem som planlegger tøff sportscoupé?

De slo seg opp gjennom å lage enkle og rimelige fornuftsbiler. Men Hyundai har for lengst vist at de både vil og kan mer.

Her er foreløpig siste bevis på det – konseptbilen HND-9 som snart skal vises for publikum for første gang.

Del med Facebook-vennene dine

Genesis-oppfølger

Hyundais nye sportscoupé skal nemlig debutere på bilutstillingen i Seoul, Seoul Motor Show som åpner dørene 28. mars.

Foreløpig vet vi ikke stort mer om bilen enn det vi kan se på disse to skissebildene som Hyundai akkurat har sendt ut. Men det vil overraske mye om ikke dette i praksis er oppfølgeren til dagens Hyundai-coupe som heter Genesis.

Les også: Genesis kan bli et eget luksusmerke i USA

Bygge varemerket

For Hyundai handler dette først og fremst om imagebygging, dernest om salg.

Særlig i USA begynner koreanerne nå å få taket på luksuskjøperne. Og da kan en lekker sportscoupé være viktig for å bygge varemerket.

Lekker og sjelden – denne er det bare én av i Norge

Klassisk premium

I kjent stil er ikke koreanerne spesielt beskjedne når de beskriver bilen: "Moderne utgave av den klassiske premium-sportscoupeen", sier de selv om HND-9.

Designspråket fortsetter linjene vi ser på nye i30 og i40, men med en langt mer heftig innpakning.

Spesielle dører

Det mest karakteristiske elementet er utvilsomt dørene som åpner oppover og utover. Om den detaljen blir med helt fram til produksjonsklar bil er nok heller uvisst.

Under panseret på konseptbilen finner vi en 3,3-liters turbomotor på 370 hestekrefter som jobber sammen med en åttetrinns automatkasse.

LES OGSÅ: 150 nordmenn har sikret seg super-stasjonsvogn

Hyundai er på full fart framover og har ambisjoner om å skaffe seg langt flere kunder i de høyere prisklassene. Da er en image-bygger som dette viktig.
Hyundai er på full fart framover og har ambisjoner om å skaffe seg langt flere kunder i de høyere prisklassene. Da er en image-bygger som dette viktig.

Les også: Hyundai XG – brukt luksus for småpenger