Vinteren fører meg seg startproblemer for veldig mange   og her er det flere ting som bør sjekkes! Ilustrasjonsfoto. (Foto: www.rac.co.uk)
Vinteren fører meg seg startproblemer for veldig mange og her er det flere ting som bør sjekkes! Ilustrasjonsfoto. (Foto: www.rac.co.uk)

Hjelp - bilen vil ikke starte

Og det kan passe veldig dårlig akkurat nå. Les hva Brooms bilekspert mener.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo har hatt på følelsen av at bilen vår egentlig ikke har hatt lyst til å starte de siste dagene når det har vært ganske kaldt. Den har hakket og hostet og startet liksom når det var like før batteriet var tomt. Jeg tror ikke det er noe spesielt som er galt med den og den sklei rett gjennom EU kontrollen i august men nå er det noe som ikke stemmer helt tror jeg.

Tar sjansen på at du kanskje vet hva det kan være som er i veien? Håper det ikke betyr at vi må på verkstedet med det aller første i allfall! Hilsen veldig fornøyd BMW 3 serie eier - bortsett fra dette

Benny svarer:

Hallo! Det er med biler som med folk – ikke alle er like glade for kuldegrader.

Det første jeg tenker på når jeg hører din historie er: Hvor gammelt er batteriet? Normal levetid er 4 – 6 år. Og slik du beskriver problemet, kan det være dette som begynner å bli dårlig.

Kulde reduserer nemlig batteri-kapasiteten betraktelig. Har du i tillegg mye småkjøring og høyt strømforbruk med varmeseter, bakrutevarme, varmeapparatet på fullt blås etc. så gjør ikke det saken bedre. Da bør man uansett etterlade batteriet, selv om det er forholdsvis nytt.

Mitt første råd til deg blir uansett å sjekke batteriet, og eventuelt bytte dette om det er gammelt og dårlig. Det kan i samme slengen være nyttig å få målt ladingen, for å sjekke at dynamoen gjør jobben sin og leverer ”varene” som den skal.

Men det kan også være andre ting. Er det for eksempel lenge siden du har hatt bilen på service? Kombinasjonen av gammel, tykk olje, tett luftfilter og slitte tennplugger er heller ikke noen ”innertier” ved kaldstart.

Har du dieselbil, kan det også være en eller flere glødeplugger som ikke fungerer optimalt.

Håper du fikk noen tips og ideer her. Kanskje er det lurt – tross alt – å ta en tur innom verkstedet nå for en liten sjekk før vinteren kommer for fullt.

Lykke til i kulda – til både deg og bilen!

Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Slik skifter du bremser selv:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: