Hjelp - bilen har stått stille i to måneder

Nå er den totalt nedfrosset og nekter å starte.

Når bilen har stått lenge i hard kulde, kan veldig mye skje. Får du ikke start på den, er mer strøm til batteriet det første du bør forsøke, enten ved startkabler eller ved å bruke en batterilader.
Når bilen har stått lenge i hard kulde, kan veldig mye skje. Får du ikke start på den, er mer strøm til batteriet det første du bør forsøke, enten ved startkabler eller ved å bruke en batterilader.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Vi er akkurat hjemkommet etter drøye to måneder i Spania. Har to biler hvorav den ene har stått i garasje, mens "konebilen" har stått ute og var et heller trist syn da vi fikk se den. Jeg tror knapt jeg har sett en så nedfrosset bil.

Volvoen som har stått i garasjen startet med en gang, men konebilen er det ikke antydning til liv i. Kommer bare en slags kneppelyd når jeg vrir om nøkkelen. Vi er ikke avhengig av denne bilen hver dag, men vi trenger den innimellom. Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre, er det bare å bestille bilberging eller tror det kan være et poeng å kjøpe et nytt batteri og forsøke det? Andre ting jeg bør være observant på nå? Har fint lite peiling på bil annet enn å kjøre dem. På forhånd takk! Mvh Erling og familie som savner Spania allerede!

Benny svarer:

Hei Erling! Det er ikke akkurat Spania-temperaturer om dagen, nei. Og dermed er det mange biler som sliter, ikke rart at deres gjør det etter over to måneder med kaldt vær.

Når du kaller den "konebilen" betyr det kanskje også at den har mest småkjøring til vanlig? Da er det nok også fare for at batteriet kanskje ikke var i tipp-topp stand da dere reiste avgårde.

Det er mye som kan fryse på en bil når den står ute i kulda så lenge, men det er gode muligheter for at en god dose strøm faktisk kan løse hele problemet ditt. Jeg ville ventet med både bilberging og nytt batteri og forsøkt et par andre ting først:

Enten å bruke startkabler fra den andre bilen din og se om du klarer å få liv i den på den måten. Eller så ville jeg kjøpt en batterilader (hvis du ikke har allerede) og latt den fylle opp batteriet skikkelig. Sjekk at det er tilstrekkelig med vann på batteriet også og gå gjerne over poler også og sjekk at det ikke er mye irr eller annet svineri her.

LES OGSÅ: Nå sliter mange med å få start på bilen

"Firkantede" dekk

Er du heldig, vil begge disse tingene kunne funke, og du har start på bilen. Får du først start, bør det meste gå bra.

Som et lite tips til neste gang dere reiser bort lenge: Ta ut batteriet, lad det opp og lagre det kaldt - gjerne i garasjen. Fersk motorolje er også mer tyntflytende enn gammel og gjør bilen mer lettstartet så kanskje er det lurt å skifte før dere drar. Ikke minst er full drivstofftank også en fordel ved langtidslagring, slik at du unngår kondens i drivstoffet.

Kanskje også litt ekstra luft i dekkene er smart slik at du unngår "firkantede" dekk når du kommer tilbake. Bare husk å korrigere lufttrykket når du kommer hjem... Samt at du må forsikre deg om at bilens frostvæske tåler tilstrekkelig antall kuldegrader. Så skal det ikke være noe problem å reise fra bilen en stund.

Slik du beskriver dette så er jeg 99 % sikker på at du har et strømproblem og at du fikser dette selv, eventuelt med hjelp av en god kompis eller nabo om du ikke føler deg helt kvalifisert selv.

Hvis mer strøm ikke gjør susen, er jeg imidlertid redd du kan ha et større problem. Da vil jeg anbefale at du får bilen til et verksted, og da er nok bilberging både det enkleste og mest effektive.

Lykke til, håper dette ordner seg!

LES OGSÅ: Tro meg - det smeller hvis du gjør dette feil!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Kjøp vinterdekk – få med bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: